    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Wypadek i prawa obywatela Puck zdjecia Policja
    Date: Tue, 3 Aug 2010 10:55:30 +0200

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    > Jest, ale jest regulacja UE (nie ma odniesienie w polskiej
    > ustawie
    > PA, ale w myśl Konstytucji "ratyfikowane umowy międzynarodowe
    > mają zastosowanie wprost") która ogranicza stosowania prawa
    > autorskiego przy elementach samochodów wyłącznie do produkcji
    > nowych samochodów.

    Ale my nie o elementach, a o wygladzie zewnetrznym calosci, i nie o
    produkcji, a utrwalaniu na karcie pamieci :-)

    > Do ustalenia jest, czy właściciel obroni tezę iż to co widać
    > na zdjęciu to "nówka sztuka" i pogięcie podlega 2-letniej
    > "ochronie konsumenckiej" :D

    Nie dwuletniej konsumenckiej, tylko autorskiej - 75 lat po smierci
    jeszcze obowiazuja :-)

    > Liczyłeś że pytanie będzie tylko śmieszne? ;) - nie, ono
    > jest straszno-śmieszne, w kontekście "ochrony praw
    > niemajątkowych" (znaczy że trzeba aż tak szczegółowych
    > regulacji, co wskazuje iż ochrona PA, sprowadzając się
    > miejscami do sburdu, *chyba* jednak poszła za daleko
    > w zakresie "wszytkich pól").

    Zawsze mnie dziwilo czemu prawa autorskie do zdjecia ma wylacznie
    fotograf.
    Jak sobie fotografuje martwa nature ktora sam ulozyl czy naturalny
    pejzaz to owszem, ale jak budynek to chyba powinien sie z
    architektem podzielic.
    A jak zgrabna modelke to z jej ojcem i matka :-)

    J.