  • 61. Data: 2010-03-01 22:26:51
    Temat: Re: Wymiana czynnika chłodzącego w klimatyzacji
    Od: "RUN" <m...@p...onet.pl>

    > No jasne że powinien... :-)
    > Do gumiarza też powinien przyjeżdzać na "przegląd" ogumienia
    > i sprawdzenie ciśnienia w oponach - i za to słono zapłacić, oczywiście :-)

    leczysz sie sam ?
    dom sam zbudowales ?
    auto sam naprawiasz ?

    geniusz czy jak ?

    MAciej

  • 62. Data: 2010-03-01 22:27:30
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "RUN" <m...@p...onet.pl> wrote in message
    > zycie to nie bajka i zadko ww warunki sa spelnione

    :-)

    > warto co jakis okres sprawdzic czy w ukladzie jest odpowiednia ilosc
    > czynnika chlodzacego

    Dokładnie. Tak samo jak warto co jakiś czas sprawdzić czy w oponach
    masz dobre ciśnienie.

    > czynnik ten jest tak tani (ok 35 pln za kg - a w uklad zadko wchodzi
    > wiecej niz 1,2 kg) ze przy stwierdzeniu ubytku wymienia sie go calkowicie
    > ale nie dlatego ze jest zuzyty a dlatego ze latwiej jest napuscic go wg
    > agi - wczesniej usuwajacac go z ukladu do zera i robiac proznie w
    > ukladzie
    > niz dopuszczac po trochu aby uzyskac odpowiednie cisnienie na ssaniu i
    > tloczeniu

    Jasne, ale amator nie ma zwykle w garażu maszyny do recyklingu
    freonu ani pompy próżniowej więc w razie stwierdzenia małego
    ubytku freonu odessanie go i załadowanie od nowa nie wchodzi
    w grę, chyba że odwiedzimy fachowy warsztat. Uzupełnienie R134a
    z puszki może jednak w tani sposób zwiększyć wydajność klimy
    z taką małą nieszczelnością.

    > b wazne jest smarowanie sprezarki - ja co roku dodaje 50-100 ml oleju -
    > koszt maly a jest pewnosc ze kompresor sie nie zatrze

    Że co??? Co roku DODAJESZ 100ml oleju???
    Czyli mając auto 10 lat będzie miało w sprężarce ponad litr oleju??
    To gdzie się tam freon zmieści?????

    Jakie rozumowanie prowadzi Cię do wniosku że musisz DODAĆ olej???
    Przecież nawet przy niewielkiej nieszczelności nie tracisz oleju tylko
    sam freon (czy też nowszy R134a). Olej zostaje w większości w systemie.

    > pewnie warto co jakis czas wymienic olej na nowy

    Następny co podchodzi do obsługi samochodu rekreacyjnie :-)))

    Warto to co jakiś czas samochód wymienić na nowy :-)))

  • 63. Data: 2010-03-01 22:29:18
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > ciezko wymienic filtr bez usuniecia czynnika z ukl

    O czym Ty mówisz???
    Filtr przeciwpyłkowy nie ma nic wspólnego z czynnikiem chłodzącym!

    Ten filtr jest w torze powietrza dochodzącego do parownika, zwykle
    tuż przed dmuchawą i bardzo łatwo go sobie wymienić samemu.

  • 64. Data: 2010-03-01 22:30:04
    Od: "RUN" <m...@p...onet.pl>

    > Zrobienie próżni efektywnie osusza układ.

    jezeli w ukadzie jest woda proznia moze jej nie usunac
    dlatego sosujemy plukanie azotem

    > Od kiedy to azot wiąże wodę? Co masz na myśli konkretnie?
    > Po uzyskaniu wysokiej próżni w układzie klimy NIE MA JUŻ
    > potrzeby ładować jej azotem, nawet gdyby był bardzo suchy...
    > Azotu używa się jako taniego sposobu sprawdzenia szczelności
    > systemu pod ciśnieniem, nie do osuszania wnętrza...

    a nie taniej byloby napompowac w uklad powietrza ?
    tyle ze w powietrzu jest woda !!!
    dlatego dajemy azot

    MAciej

  • 65. Data: 2010-03-01 22:32:26
    Od: "RUN" <m...@p...onet.pl>

    > No pytam się właśnie ile taka usługa kosztuje w Polsce - wiesz?

    pewnie zaczyna sie od 100 pln
    ale zbadanie szczelnosci + wymiana oleju i czynnika sporo wiecej
    a gdy maja juz rozbebeszyc deske rozdzielcza aby znalesc nieszczelnosc to
    woerek $

    MAciej

  • 66. Data: 2010-03-01 22:37:28
    Od: "RUN" <m...@p...onet.pl>

    > :-)

    > Dokładnie. Tak samo jak warto co jakiś czas sprawdzić czy w oponach
    > masz dobre ciśnienie.

    tyle ze spr cisnienia w oponach mozna dokonac na stacji cpn za pomoca
    mnometra za friko

> [...]
    > w grę, chyba że odwiedzimy fachowy warsztat. Uzupełnienie R134a
    > z puszki może jednak w tani sposób zwiększyć wydajność klimy

    nic w zyciu nie ma za darmo :)))

    > Że co??? Co roku DODAJESZ 100ml oleju???
    > Czyli mając auto 10 lat będzie miało w sprężarce ponad litr oleju??
    > To gdzie się tam freon zmieści?????

    olej sie zuzywa i tyle
    nie mam 10cio letniego auta :)))

    > Jakie rozumowanie prowadzi Cię do wniosku że musisz DODAĆ olej???
    > Przecież nawet przy niewielkiej nieszczelności nie tracisz oleju tylko
    > sam freon (czy też nowszy R134a). Olej zostaje w większości w systemie.

    uwiez mi ale olej moze uciec z ukladu wraz z czynnikiem chlodzacym

    > Warto to co jakiś czas samochód wymienić na nowy :-)))

    i robie to jak najczesciej, a raczej jak tylko mi na to stan srodkow na
    koncie pozwoli

    MAciej

  • 67. Data: 2010-03-01 22:42:03
    Temat: Re: Wymiana czynnika chłodzšcego w klimatyzacji
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Ja tam wnioskuje ze ponizej -26C uklad chetnie by zassal cos z
    > otoczenia. To sie u nas czesto nie zdarza na szczescie :-)

    Raz że w rejonach świata gdzie takie temperatury występują dosyć
    rzadko spotyka się auta z klimą :-) Ale warto wiedzieć gdzie ta granica.
    Dwa - nawet jesli klima zassie coś w takiej temperaturze przez małą
    nieszczelność to mamy własnie puszkę z osuszaczem i unikniemy problemu.

    > Nie nie - mnie tylko interesuje jak sa zrobione uszczelnienia.
    > Dobre cholery sa.
    >
    > Pompa wody tez dosc dobrze uszczelniona, "sprezyny gazowe"
    > tez .. choc u mnie klapa juz opada zima ..

    Akurat wodę i inne ciecze łatwiej uszczelniać niż gaz :-)
    Jestem pewny że doszukasz się w sieci materiałów opisujących
    konstrukcję rozwiązań uszczelniających freon :-)

    > A czemu nie ? Bardzo duzo rzeczy jest zrobione inaczej.

    Ale jest to wtedy podyktowane jakimś konkretnym celem.
    A w przypadku przemysłu motoryzacyjnego istotne korzyści
    uzyskuje się na unifikacji i zwiększaniu masowości produkcji.
    Różnorodność rozwiązań temu nie sprzyja, więc się jej unika
    jak ognia... Wiele firm jest dziś o globalnym zasięgu i auta
    eksportuje lub produkuje na cały świat... Jak bym miał zgadywać
    to zgadywałbym że system R134a będzie miał kompatybilne
    złączki w KAŻDYM aucie przeznaczonym do tego systemu,
    żeby nie wiem gdzie go spotkał na świecie...

    > Bo u mnie klima dzialala ale mialem wrazenie ze jakos slabo.
    > Podjechalem, poprosilem o sprawdzenie, pan stwierdzil ze na jego gust
    > i maszynke jest dobrze i pieniedzy nie chcial.
    >
    > Ale jak komus dzialac nie bedzie, to podejrzewam ze koszt naprawy
    > bedzie wyzszy.

    Sporo wyższy.
    Mi wyliczyli wymianę uszkodzonego kompresora na 1000 dolarów.
    Dało mi to niezłą dodatkową motywację do nauki bo nie cierpię
    wydawać pieniędzy w taki sposób. Co innego wyjazdy na nurkowania ;-)

    ditioning-Thermometer/dp/B002G1UNQM/ref=sr_1_5?s=aut
    omotive&ie=UTF8&qid=1267471406&sr=1-5

    > Ale jaka jest prawidlowa w mondeo i co zrobic jak sie okaze ze moja
    > nie wyrabia ? :-)

    To nie jest tak że jest jakaś magiczna prawidłowa temperatura...
    Termometr służy do uzyskania temperatury powietrza na wylocie
    z klimy i porównania jej do temperatury na zewnątrz... Istotna jest
    róznica temperatur którą potrafi klima wymusić... Wiadomo że jak
    puścisz dmuchawę na pełny regulator przy 35 stopniowym upale
    na zewnątrz to nie uzyskasz na wylocie z klimy temperatury 5'C :-)
    Ale pomiar tej temperatury daje Ci już pojęcie o sprawności klimy.
    Warto takim sposobem porównać temperatury w innych autach
    - ja w lecie przy minimalnym ustawieniu dmuchawy uzyskiwałem
    te 5-6'C a przy maksymalnym jakieś 15'C. I było fajnie :-) Każde auto
    będzie mieć to trochę inaczej bo inny silnik, inna klima, inna moc
    dmuchawy, nagrzanie auta, itd itp...

  • 68. Data: 2010-03-01 22:43:25
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > w ukl chlodniczych w autach temp czynnika jest okolo 0st C do -5 st C
    > na ssaniu

    No obyś nie miał racji bo oznaczałoby to zraszanie rurek i zamarzanie ich.

  • 69. Data: 2010-03-01 22:45:46
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "ALGI" <a...@N...o2.pl> wrote in message

    > Nie zapominaj że układ klimy w USA jest inny niż w Europie.

    Nie ma czegoś takiego jak "układ klimy w USA" i "układ klimy w Europie"!

    W Europie masz mnóstwo rozwiązań i tak samo w USA masz ich mnóstwo.
    Nie ma znaczenia jakiego urządzenia używają do kontroli rozprężania
    chłodziwa - nasza tu dyskusja dotyczy w jednakowym stopniu układów
    z orifice jak i tych z expansion valve.

    > Ale co prawda to prawda - nie ma co super panikować... wymiana czynnika
    > z olejem smarującym raz na kilka lat spokojnie wystarcza przy sprawnej
    > klimie...

    Nie jest taka wymiana potrzebna nawet raz na 6 czy 10 lat.
    Skąd bierzesz te brednie?

  • 70. Data: 2010-03-01 22:46:40
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > no prawie
    > bo czynnika moze byc za malo, klima bedzie chodzila ale nie bedzia
    > miala wystarczajacej wydajnosci bedzie wolniej chlodzila i tyle

    Pisząc "chłodzi" miałem na myśli wystarczające chłodzenie...