  • 1. Data: 2024-06-09 20:40:34
    Temat: Wykrywanie przerwy w długim przewodzie zakopanym w ziemi.
    Od: Marek <f...@f...com>

    Ktoś wcześniej polecał taki chiński zielony szukacz... No niestety
    znowu mam przerwę w układzie i pojawiła się okazja by przetestować to
    urządzenie. Niestety kompletnie się do tego nie nadaje. Wg tego
    urządzenia nie ma przerwy bo piszczy dokładnie tak samo wszędzie na
    całej długości przewodu, bez względu na to czy drugi koniec przewodu
    będzie wisiał luźno czy podłączony do uziemienia. Słychać ton
    (gwałtowny skok głośności) nawet jak dotykam testerem źdźbeł trawy
    rosnącej obok przewodu. Nie wspominając, że ton słychać 30 cm nad
    przewodem, który ma przecież nieciągłość... Podejrzewam, że sygnał
    leci po prostu po wszystkim (gruncie, mokrej izolacji) tylko nie po
    drucie.
    Także jak na razie wygląda na to, że jedyną najtańszą i pewną metodą
    jest szpilka...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2024-06-10 09:53:00
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 09.06.2024 o 20:40, Marek pisze:
> [...]
    > całej długości przewodu, bez względu na to czy drugi koniec przewodu
    > będzie wisiał luźno czy podłączony do uziemienia.

    Drugi koniec przewodu czy czarny przewód z przyrządu?

> [...]
    > przecież nieciągłość... Podejrzewam, że sygnał leci po prostu po
    > wszystkim (gruncie, mokrej izolacji) tylko nie po drucie.

    Może być taki efekt, kiedy jest wszechobecna wilgoć. Pisałeś, że przewód
    jest zakopany ok 2 cm w ziemi. Nie wiem jak u Ciebie ale u mnie na
    działce, kiedy nie pada (mam czujnik wilgotności ziemi) to po 2
    tygodniach "niepadania", na 2 cm praktycznie nie ma wilgoci. Sucho jak
    "pieprz" ...ale ja piszę o ziemi a nie np. o trawniku.
    Inna sprawa, to jeśli przewód ma sprawną izolację, nie powinno być tego
    efektu. Co innego, jeśli izolacja przewodu ma pęknięcia...a sądzę że ma,
    wtedy sygnał może się "rozłazić".

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 3. Data: 2024-06-10 11:39:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 10 Jun 2024 09:53:00 +0200,
    LordBluzg(R)??<m...@p...onet.pl> wrote:
    > Drugi koniec przewodu czy czarny przewód z przyrządu?

    Drugi koniec przewodu.
    Jeśli chodzi o czarny przewód przyrządu nie ma kompletnie znaczenia
    czy wisi w powietrzu czy jest podłączony do ziemi. Efekt jest ten
    sam. Wszystko piszczy.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2024-06-10 15:01:07
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.06.2024 o 11:39, Marek pisze:

    > Drugi koniec przewodu.

    Drugi koniec przewodu nie powinien być podłączony nigdzie (logika) bo
    szukasz przerwy a nie obwodu zamkniętego.

    > Jeśli chodzi o czarny przewód przyrządu nie ma kompletnie znaczenia czy
    > wisi w powietrzu czy jest podłączony do ziemi. Efekt jest ten sam.
    > Wszystko piszczy.

    SOA#1 spróbuj tej kombinacji na innym przewodzie, nie leżącym w
    wilgotnym miejscu. Czyli czarny do uziemienia a czerwony do przewodu
    badanego. Potem odejmij czarny z uziemienia i zobaczysz różnicę.

    Nie wiem w jakim stanie masz izolację tego przewodu, który masz w ziemi.
    Jeśli ma uszkodzoną izolację i dużą wilgotność, to logiczne, ze cały
    obszar będzie "piszczał". Ja ostatnio szukałem, gdzie się przewód
    "kończy" pod ziemią (ale nie było wilgoci) i wskazał mi ładnie koniec
    przewodu +/- 20cm.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 5. Data: 2024-06-10 18:44:49
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 9.06.2024 20:40, Marek wrote:

> [...]
    > całej długości przewodu, bez względu na to czy drugi koniec przewodu
    > będzie wisiał luźno czy podłączony do uziemienia.

    I co? W punkcie uziemienia też piszczy?
    Coś masz nie tak z tym szukaczem. Jak podłączysz do dobrego uziemienia
    to ma być cisza.

    A próbowałeś megaomomierzem jak bardzo to jest rozwarte?
    A przebić jakimś większym napięciem?

    --
    Mirek

  • 6. Data: 2024-06-11 06:59:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 10 Jun 2024 18:44:49 +0200, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > I co? W punkcie uziemienia też piszczy?
    > Coś masz nie tak z tym szukaczem. Jak podłączysz do dobrego
    > uziemienia
    > to ma być cisza.

    Wszędzie, uziemienie nic nie zmienia bo co miałby zmienić? No może
    troszkę jest cichszy odcinek uziemiony ale na długości 300m przewodu
    są odcinki również cichsze więc do metoda detekcji braku ciągłości
    wprowadzają w błąd. Bo można by uznać, że gdzie ciszej to przerwa ale
    za kilka metrów znowu jest głośniej bo akurat przewód meandruje
    blisko generatora. Co by można wywnioskować z tego, że co kawałek
    jest przerwa w ciągłości a tak nie jest.
    Generator nadaje sygnał, który propaguje się wszędzie. Wystarczy
    położyć np. luźny przewód obok tego do którego jest podłączony
    czerwony i ten luźny też piszczy bo przecież ponieważ zgodnie z tym
    co pokazał kiedyś Veritasium energia el-em popychająca elektrony nie
    płynie przewodem tylko powietrzem nad nim :)

    Jak mówiłem ten przewód ma 300m i meandruje po całej powierzchni
    tworząc dużą płaszczyznę nadawczą.

    > A próbowałeś megaomomierzem jak bardzo to jest rozwarte?

    Mam tylko taki do 20 MOhm i ten pokazuje nieskończoność (wynik poza
    jego zakresem).
    Rozwarcie wygląda tak, że przewód w miejscu braku ciągłości ma
    brzuszek:

    http://31.182.124.137/bins/przewod1.jpg

    Po rozcięciu brzuszka w środku jest szary proszek po żyle, która
    uległa korozji w tym miejscu:

    http://31.182.124.137/bins/przewod2.jpg

    Przewód jest z typowej linki gównolitowej (aluminium albo stal
    pokryta miedzią), bezczelnie sprzedawany jako właśnie doziemny
    przewód graniczny.

    > A przebić jakimś większym napięciem?

    A co to by dało? W jakim celu?

    --
    Marek

  • 7. Data: 2024-06-11 09:14:19
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 11.06.2024 o 06:59, Marek pisze:

    > http://31.182.124.137/bins/przewod2.jpg
    >
    > Przewód jest z typowej linki gównolitowej (aluminium albo stal pokryta
    > miedzią), bezczelnie sprzedawany jako właśnie doziemny przewód graniczny.

    Ło! Panie! Dokąd jest nieruszona izolacja, to powinien spokojnie kilka
    lat wytrzymać. Jak mu uszkodzisz izolację to nic dziwnego, że robi się
    proszek bo wilgoć wnika do środka(linka działa jak gąbka). W zeszłym
    roku uczyniłem sobie miernik wilgotności ziemi i zrobiłem go z drutu
    miedzianego 4mm. Napięcie 1V. Po 3 miesiącach przestał działać a jak
    odkopałem miejsce to był tylko zielony proszek z miedzi na jednej z
    "elektrod":D Drut 4mm zniknął :D Następny miernik zrobiłem z 2 starych
    widelców ze stali nierdzewnej. Ten trzyma dobrze.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 8. Data: 2024-06-11 09:42:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 11 Jun 2024 09:14:19 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

> [...]
    > "elektrod":D Drut 4mm zniknął :D Następny miernik zrobiłem z 2 starych
    > widelcĂłw ze stali nierdzewnej. Ten trzyma dobrze.

    Nie wiem jak to zrobiłes, ale metal pod napięciem w ziemi podlega
    elektrolizie. MiedĹş utlenia sie wtedy bardzo dobrze.

    Trzeba:
    -pracę przerywaną, np 1s pomiaru co godzina, a może i 1ms
    -napięcie przemienne,
    -obniżyc napięcie i prąd.

    No ale aluminium bez napiecia tez nie powinno się tak szybko
    uszkadzać, chyba, ze miedziowane - wtedy mamy korozję
    elektrochemiczną.

    J.

  • 9. Data: 2024-06-11 11:41:18
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

> [...]
    > "elektrod":D Drut 4mm zniknął :D Następny miernik zrobiłem z 2 starych
    > widelców ze stali nierdzewnej. Ten trzyma dobrze.

    Zrób następny tak, aby na elektrody puszczał napięcie przemienne o
    zerowej składowej stałej i częstotliwości tak koło 5 kHz.

    P.P.

  • 10. Data: 2024-06-11 12:00:42
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > "elektrod":D Drut 4mm zniknął :D Następny miernik zrobiłem z 2 starych
    > widelców ze stali nierdzewnej. Ten trzyma dobrze.

    Bo głupi jesteś :-)

    Pomiary wykonuje się co jakiś czas, generalnie rzadko i napięcie
    podłącza tylko na czas pomiaru.