    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 26 Sep 2012 04:51:47 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Wykrywacz gorących spalin?
    From: k...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 10 września 2012 10:23:35 UTC+2 użytkownik Jarek P. napisał:
    > Potrzebne mi jest coś, co wykryje fakt napalenia w nowoczesnej wersji pieca
    kaflowego i w miarę szybko wykryje również fakt wygaśnięcia ognia, będzie to sterować
    przepustnicą na dolocie powietrza z zewnątrz (chodzi o jej zamykanie, jak w piecu się
    nie pali, bo dość silne przeciągi potrafią przez tą rurę wiać.

    > Wymyśliłem sobie, że jedynym miarodajnym sposobem jest pomiar temperatury rury
    wyprowadzającej spaliny: ona najszybciej się rozgrzewa po rozpaleniu, najszybciej też
    stygnie po wygaśnięciu. Dokładność jest mi potrzebna zerojedynkowa (pali się/nie
    pali), tak więc na upartego wystarczyłby termostat od żelazka, niestety jednak
    żadnego starego żelazka pod ręką nie mam, poza tym wolałbym chyba coś bardziej
    eleganckiego :)

    > Tak, wiem, że eleganckie rozwiązanie, to Pt1000, ale chodzi mi po głowie coś
    innego: poniewierają mi się w przydasiach bimetaliczne termostaty wyciągnięte niegdyś
    z laminatora, mam też bimetaliczny bezpiecznik termiczny wyjęty z fusera drukarki
    laserowej. One mają sztywne nastawy temperatury, rekordowy tu jest ten z fusera,
    bodajże na 205stopni, te laminatorowe to chyba jakieś 120 stopni.

    > I tu dochodzę do sedna: jak sądzicie, czy taki termostacik wytrzyma termicznie
    przyklejenie go do rury czopucha? On ma, kurcze, plastikową obudowę. Tworzywo jest co
    prawda jakieś termoodporne (lutownica transformatorowa go nie "bierze"), ale boję
    się, że będzie on i tak znacznie przegrzany i nie wiadomo, czy termostat na dłuższą
    metę się nie zdegraduje i nie rozsypie.

    > Jakieś propozycje? Może jakaś przekładka izolacyjna, żeby się nie rozgrzewał równie
    silnie, jak rura spalinowa? A może w ogóle coś innego?

    > J.

    Zapewne chcesz to zrobić żeby mieć mniej pracy. To słuszne podejście do życia. Mam
    podobne. Zrobiłem coś takiego do pieca kominkowego. Jednak jest bardziej
    skomplikowane. Przeanalizuj co się dzieje jak palisz w piecu. napakowałeś węgla,
    podpaliłeś. Rośnie wolno temperatura wylotu. Przy odpowiednio dobranej ilości węgla
    do masy pieca i dobraniu odpowiedniej temperatury przy której nastąpi zamknięcie "
    powietrza" piec przestanie pobierać powietrze po fazie spalania w której wytwarza się
    CO. Zyskasz na bezpieczeństwie. Piec nagrzany rdzwiczki zamknięte paliwo się spaliło
    piec jest goracy. Pierwsza wystygnie rura przy której jest czujnik. Drzwiczki się
    otworzą i zacznie wdmuchiwać ciepłe poweitrze do komina. Rura się rozgrzeje drzwiczki
    się zamkną. Uzyskasz coś w rodzaju automatycznej regulacji temperatury rury do komina
    kosztem ciepła zgromadzonego w piecu. Idea pieca akumulacujnego. A takim jest piec
    kaflowy. Polega na tym że jak przejdzie fazę spalania w którym wytwarza się CO piec
    powinien być zamknięty, żeby cug go nie studził i nie zwiększał straty kominowej.
    Musisz mieć ukłąd w którym po pierwszym wykryciu podgrzania rury i zamknieciu
    drzwiczek do następnego napalenia drzwiczki zostają zamknięte. To prosty układ.