  • Data: 2016-11-22 16:26:03
    Temat: Re: Wspomnienia - Jacek Karpiński
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:o11mei$bh0$...@n...chmurka.net...
    W dniu 22-11-2016 o 15:52, J.F. pisze:

    >Ale chyba nie wcześniej jak pojawiła się Enigma (początkowo w wersji
    >handlowej).

    Pomylilem sie.

    Enigme opatentowano w 1918, modele cywilne pojawily sie ok 1923, w
    1925/6 weszly do Kriegsmarine.
    Rejewski od 1929 poszedl na tajny kurs kryptologii ... ciekawe, nasze
    sluzby tak ogolnie szukaly zdolnych ludzi, czy juz zaczely sobie
    zdawac sprawe, ze tu trzeba inaczej ...

    Swoja droga Enigma nie byla jedyna - era podobnych maszyn juz weszla
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hebern_rotor_machine
    https://en.wikipedia.org/wiki/C-36_(cipher_machine)
    https://en.wikipedia.org/wiki/M-209

    Mnie sie bardzo spodobala ta "maszynka"
    https://en.wikipedia.org/wiki/M-94

    ale pisza, ze latwo ja zlamac.
    Hm, wydaje mi sie, ze nie tak znow latwo ...

    J.