  • Data: 2016-11-21 20:00:38
    Temat: Re: Wspomnienia - Jacek Karpiński
    Od: Mario <M...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 20.11.2016 o 22:37, janusz_k pisze:

    > Przeczytałeś czy tak sobie pierdolisz dla zasady?

    Ja przeczytałem. I przeczytałem też, że jeździł za granicę pracując
    jednocześnie dla wywiadu PRL. Nie piszę o tym żeby roztrząsać czy to
    dobre czy złe. Ale sam się zgadzał na to, że będzie pozyskiwał
    informacje technologiczne. Więc można domniemywać, że przynajmniej
    niektóre jego rozwiązania są efektem podglądania konstrukcji zachodnich.
    Już w latach 60 rozpracowywał brytyjski Elliot 503.
    Jego największe osiągnięcie: K-202 niezupełnie wyprzedzał swoją epokę.
    Porównywałem go kiedyś z PDP-11 sprzedawanym w tamtym czasie i z tego co
    pamiętam parametry były zbliżone. Pisanie że miał milion operacji na
    sekundę czyli więcej niż późniejszy pecet, jest kompletnie bez sensu. PC
    był komputerkiem do domu a K-202 mimo nazwy mikrokomputer był tak
    naprawdę minikomputerem jak wzorowana na nim Mera czy wspomniany PDP. A
    ten 1 milion na sekundę to tak naprawdę taktowanie szyny danych. PC
    miał 4,7 ale magistrale miał 8 bitów. Porównanie do Odry też jest bez
    sensu, bo Odra była robiona z krajowych części a KAR-65 i K-202 w
    znacznym stopniu z przemyconych z zachodu. Perspektywicznie nie dałoby
    się uruchomić produkcji K-202 dopóki nie osiągnęłoby się odpowiednich
    możliwości technologicznych w produkcji półprzewodników. W dodatku
    Karpiński mówił że Odra kosztuje 200 milionó zł a w praktyce kosztowała
    2,3 mln.
    Ghost ma rację że osiągnięcia Karpińskiego są mitologizowane. To jest
    takie nadymanie się, że jesteśmy tacy zajebiści i podbilibyśmy świat,
    gdyby nie wrogowie wewnętrzni (komuniści i ELwro) oraz zewnętrzni (ZSRR).

    --
    pozdrawiam
    MD