  • Data: 2010-10-29 09:42:27
    Temat: Re: Włącznik światła - dioda niebieska - kilka pytań
    Od: Yakhub <y...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 29 Oct 2010 10:52:56 +0200, KonradN napisał(a):

    > Oj to mnie zmartwiłeś, nie wiedziałem że to aż tak niebezpiecznie? Rozumiem,
    > że w gniazdku jest 230V i że przy montażu należy odłączyć korki :) ale nie
    > sądziłem, że już po zamontowaniu może to być nadal niebezpiecznie?

    Porażeniu prądem jest stosunkowo łatwo zapobiec, gorzej jeżeli chodzi o
    zagrożenie pożarowe.

    Wyobraź sobie teraz sytuację, kiedy źle dobierzesz rezystor i upchniesz
    wszystko ciasno wewnątrz plastikowego wyłącznika - i całość co prawda
    będzie działać prawidłowo, ale rezystor będzie się (nieznacznie)
    przegrzewał. Przez 5-10 minut pobieżnej kontroli, czy działa, będzie OK.

    Potem wyjdziesz z pomieszczenia, a rezystor będzie nagrzewał stopniowo
    sąsiednie kabelki, te sąsiednie kabelki będą przewodziły ciepło na
    plastikową obudowę. Ta obudowa stopniowo się (nieznacznie) nagrzeje,
    plastik (nieco) zmięknie, bo producent nie dobierał tworzywa pod kątem
    wytrzymałości termicznej. Styki przełącznika (odrobinkę) zbliżą się do
    siebie i zaczną (minimalnie) iskrzyć. A producent włącznika wcale nie
    dobierał tworzywa pod kątem niepalności...

    Po kilku godzinach od Twojego wyjścia, włącznik w końcu się zapala i
    płonący roztopiony plastik zaczyna kapać na dywan.

    Scenariusz wcale nie jest taki nieprawdopodobny.

    > Zapewniam, że planowany efekt ma być nie tyle dresiarski co nowoczesny :)
    > Mieszkanie ma delikatne oświetlenie LED, które świeci się w nocy właśnie na
    > niebiesko. Chciałem w ten sam sposób skompletować również włączniki i stąd
    > moje pytanie. Absolutnie nie chodzi o jakieś wiejskie UFO :)

    Cóż, DGCC. Ja bym tak sobie nie zrobił, ale co kto lubi.
    A sprawdzałeś, nie da się czasem kupić po prostu włącznika podświetlanego
    na niebiesko?

    --
    Yakhub