-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!feeder1.feed.usenet.
farm!feed.usenet.farm!newsfeed.xs4all.nl!newsfeed7.news.xs4all.nl!news-out.netn
ews.com!news.alt.net!fdc2.netnews.com!peer03.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlne
d.com!peer03.ams4!peer.am4.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfee
d.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news
.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: Windy towarowe/osobowe - sterowanie i napęd.
Newsgroups: pl.misc.elektronika
References: <613f5832$0$29057$65785112@news.neostrada.pl>
<613f5d43$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
<613f5edc$0$554$65785112@news.neostrada.pl> <sho1kq$25g$1@gioia.aioe.org>
<613fa4c1$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
<613fc2aa$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
<613fc8da$0$530$65785112@news.neostrada.pl>
From: Uzytkownik <a...@s...pl>
Date: Tue, 14 Sep 2021 12:35:03 +0200
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
Thunderbird/78.14.0
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <613fc8da$0$530$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Content-Language: pl
Lines: 56
Message-ID: <61407ad7$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 94.254.178.206
X-Trace: 1631615704 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 522 94.254.178.206:36037
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 4081
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:767136
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2021-09-13 o 23:55, Irek.N. pisze:
>> Przykładowo pusta kabina ma masę 800kg oraz maksymalny udźwig 500kg
>> to masa przeciwwagi = masa kabiny (800kg) + 1/2 maksymalnego dźwigu
>> (250kg) = 1050kg.
>
> Mam właśnie taki przypadek. Czy możesz mi powiedzieć jakie mocne
> napędy są stosowane w takim przypadku i z jakimi prędkościami takie
> windy się poruszają? Mogę policzyć ile energii należy włożyć/wytracić,
> ale teoria to jedno - w/g niej powinienem opanować swój napęd, a
> praktyka to drugie.
W dźwigach starszego typu produkowanych w Polsce przez firmy ZUD czy
ZREMB stosowane były silniki indukcyjne, klatkowe. Ale silniki te zawsze
pracowały na pełnych obrotach z przekładniami redukcyjnymi, a całe
sterowanie odbywało się 2-biegowo poprzez przełączanie uzwojeń silnika
stycznikami.
Tutaj masz przykładowe parametry takich silników:
https://www.eldvigateli.com/images/pdf/SBJDCe.pdf
Moc silników dobierana była w zależności od udźwigu. Dla przykładu dźwig
ZREMB o udźwigu 800kg (12 osób) wyposażany był w silnik SBJDCe 86/24 o
mocy 10/2,5 kW przy prędkościach obrotowych 1000/250 obr./min. i
prędkościach kabiny 0,75/0,2 m/s. Reduktor R-5AL o przełożeniu 2-60 i
średnicy koła ciernego 700mm. Przy przełożeniu lin 2:1 (podwójne opasanie).
W przypadku dźwigu o udźwigu 500kg montowano silnik SBJDCe 756/24a o
mocy 5,5/1,55kW przy prędkości obrotowej 1000/250 obr./min. i prędkości
kabiny 0,7/0,2 m/s. Reduktor R4L o przełożeniu 1-50 i średnicy koła
ciernego 0,780mm. Przy przełożeniu lin 1:1
Obecnie montowane napędy na podobnych dźwigach są bezprzekładnowe z
silnikami synchronicznymi sterowanymi falownikami. Silniki te mają
maksymalne obroty rzędu 250obr./min. i moce rzędu 3-6kW, ale mają też
ogromne momenty obrotowe rzędu ok. 4000Nm. Obecnie dźwigi mają prędkości
kabin rzędu 1-2m/s.
W porównaniu do tych konstrukcji, silniki indukcyjne oferowały momenty
50-100Nm
> Z tym mam właśnie problem. Raz muszę hamować silnikiem, raz napędzać,
> przy czym nigdy nie wiem co nastąpi. Dlatego nie potrafię zrobić
> sensownego algorytmu kompensującego "podatność" napędu.
To wszystko realizują falowniki dźwigowe, ale one współpracują z
określonymi typami silników.
Jeżeli masz starego typu silnik indukcyjny to odpuść sobie falownik.
Podpowiem, że stare napędy (zestaw: silnik, reduktor, hamulce, luzownik)
można zdobyć za stosunkowo niewielkie pieniądze, bo sporo dźwigów
starego typu się demontuje i zamienia na nowsze.
Jeżeli chcesz to napędzać falownikiem to wstaw zestaw dedykowany
falownik + silnik synchroniczny. Dzięki temu nie musisz odkrywać Ameryki
na nowo :)
Następne wpisy z tego wątku
- 14.09.21 12:46 J.F
- 14.09.21 12:54 Uzytkownik
- 14.09.21 16:30 PeJot
- 15.09.21 12:19 Irek.N.
- 15.09.21 12:22 Irek.N.
- 16.09.21 09:20 Uzytkownik
- 16.09.21 20:05 Irek.N.
- 16.09.21 22:27 Uzytkownik
- 16.09.21 23:11 Irek.N.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Aliexpress zaczął oszukiwać na bezczelnego.
- OpenPnP
- taka skrzynka do kablowki
- e-paper
- 60 mA dużo czy spoko?
- Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
Najnowsze wątki
- 2025-02-21 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-02-21 Warszawa => Data Engineer (Tech Lead) <=
- 2025-02-21 Aliexpress zaczął oszukiwać na bezczelnego.
- 2025-02-21 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-21 Kula w łeb
- 2025-02-21 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-21 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-21 Lublin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-21 Pawel S
- 2025-02-21 Warszawa => Key Account Manager (Usługi HR) <=
- 2025-02-21 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-21 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-21 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-02-21 Warszawa => Administrator Systemów Windows IT <=
- 2025-02-21 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=