  • 1. Data: 2010-03-23 09:38:18
    Temat: Wiatraczrek z 4 przewodami
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Cześć
    Widzę że odstałem nieco od postępu technicznego. Ostatnio odkryłem
    wiatraczek na radiator procka z 4 przewodami. Do znanych czerwonego,
    czarnego i żółtego doszedł jeszcze niebieski. Ktoś wie do czego ten
    niebieski i czy da się zastosować w zamian wiatrak taki z 3 przewodami?
    --
    Jacek

  • 2. Data: 2010-03-23 09:44:45
    Temat: Re: Wiatraczrek z 4 przewodami
    Od: MarcinCz <t...@g...pl_wytnij_to>

    Dnia Tue, 23 Mar 2010 10:38:18 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

> [...]
    > czarnego i żółtego doszedł jeszcze niebieski. Ktoś wie do czego ten
    > niebieski i czy da się zastosować w zamian wiatrak taki z 3 przewodami?

    Sterowanie obrotami przez PWM, da się.
    --
    Marcin

  • 3. Data: 2010-03-23 11:42:06
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > Sterowanie obrotami przez PWM, da się.

    osobny kabelek do zasilania "przez pwm"???

    imho zasilanie to zasilanie - czy jest to regulacja napiecia
    czy pwm'em to jeden pies dla wiatraka.

  • 4. Data: 2010-03-23 12:21:11
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On wto, 23 mar 2010 12:42:06 in article news:<hoa9di$75a$1@inews.gazeta.pl>
    Q wrote:

    > osobny kabelek do zasilania "przez pwm"???

    Sterowania PWM:

    4-Wire PWM Controlled Fans Specification
    http://www.formfactors.org/developer/specs/4_Wire_PW
    M_Spec.pdf

    http://pavouk.org/hw/fan/en_fan4wire.html

    Signal Control (PWM) is input for PWM pulses. Base frequency is 25kHz and it
    is acceptable from 21kHz to 28kHz. Input has TTL level and includes pull-up
    resistor to 5V or to 3.3V in new constructions. Signal is not inverted and
    100% PWM means maximal revolutions of fan. Motherboard has open-collector
    type output. This construction guarantee, that with disconnected PWM signal
    will runs fan with maximum revolutions.

  • 5. Data: 2010-03-23 13:06:32
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Tue, 23 Mar 2010 12:21:11 +0000 (UTC), Mirek napisał(a):

    > This construction guarantee, that with disconnected PWM signal
    > will runs fan with maximum revolutions.

    No i tego chciałem się doczepić. Kolory w wtyczce 4-pinowej są: żółty,
    niebieski, czerwony, czarny. A we wtyczce trójpinowej są czarny, czerwony,
    zółty. Obie kolejności są podane od 1. Czyli nic nie pasuje i bez
    poprzekładania przewodów nie ma prawa działać.
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2010-03-23 13:13:55
    Od: "Cichocki Hubert" <h...@g...com>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zółty. Obie kolejności są podane od 1. Czyli nic nie pasuje i bez
    > poprzekładania przewodów nie ma prawa działać.

    Pod warunkiem, że zachowana jest tu jakakolwiek specyfikacja odnośnie
    kolorów przewodów. Ja mam jeden 3 pinowy który ma: żółty, zielony i czarny.
    Na logikę to istotna jest lokalizacja kabli we wtyczce a nie ich kolory.

    pozdr
    Cichy

  • 7. Data: 2010-03-23 13:37:43
    Od: "PETE" <a...@b...com>

> [...]
    > czarny.
    > Na logikę to istotna jest lokalizacja kabli we wtyczce a nie ich kolory.

    W praktyce działa 3-pinowy wentyl na tym zasilaniu (przynajmniej na jakiejs
    płycie Asrocka na której to widziałem) ale jeśli dobrze widziałem to nie
    działa wtedy biosowa regulacja obrotów.

  • 8. Data: 2010-03-23 13:39:15
    Od: "Cichocki Hubert" <h...@g...com>

    Użytkownik "PETE" <a...@b...com> napisał w wiadomości

    > W praktyce działa 3-pinowy wentyl na tym zasilaniu (przynajmniej na
    > jakiejs płycie Asrocka na której to widziałem) ale jeśli dobrze widziałem
    > to nie działa wtedy biosowa regulacja obrotów.

    Chyba, że BIOS pozwala wybrać metodę sterowania obrotami wentylatora. Czy ma
    być to PWM czy Voltage.

    pozdr
    Cichy

  • 9. Data: 2010-03-23 13:56:42
    Od: MarcinCz <t...@g...pl_wytnij_to>

    Dnia Tue, 23 Mar 2010 14:06:32 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

> [...]
    > zółty. Obie kolejności są podane od 1. Czyli nic nie pasuje i bez
    > poprzekładania przewodów nie ma prawa działać.

    Miałem wentalator 4pin wpięty w płytę 4pin, spalił wpiąłem 3pin. Działa.
    Możesz go podłączyć tylko w jeden możliwy sposób bo jest i na płycie i na
    wtyczce wentylatora takie... "prowadzidełko" ;). Sprawdź, nie kombinuj.
    --
    Marcin

  • 10. Data: 2010-03-23 14:45:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Tue, 23 Mar 2010 14:56:42 +0100, MarcinCz napisał(a):

    > takie... "prowadzidełko" ;). Sprawdź, nie kombinuj.

    Tak, ale wtedy kolory nie pasują :) Zresztą komp jest w tej chwili popsuty,
    nie startuje (z podejrzeniem uszkodzenia procka albo podstawki) i nie można
    tak do końca sprawdzić jak by to wszystko działało.
    --
    Jacek