  • 21. Data: 2018-05-25 03:05:12
    Temat: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Doswiadczenie jest miara poznania Swiata. Kup na kilkanascie zlotych termometr z
    wilgotnosciomierzem i zmierz jaka bedzie wilgotnosc w piwnicy jak zaczniesz ja
    intensywnie wietrzyc. Dokad tego nie bedziesz wiedzial poruszanie tutaj tematu ma
    znamiona bezowocnego brandzlowania.

  • 22. Data: 2018-05-25 09:14:58
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > Nie wiem czy pomiar wilgotności to akurat najlepszy pomysł.
    > Bieżąca wilgotność powietrza ma się nijak do wilgotności drewna
    > chociażby ze względu na spora inercję uwalniania się wilgoci z drewna do
    > powietrza.

    Dzięki temu, że przez wentylowanie piwnicy będzie w niej bardziej sucho,
    cieplej i "wietrznie" :), inercja uwalniania się wilgoci z drewna będzie
    mniejsza - tzn. woda zawarta w drewnie będzie szybciej oddawana do
    powietrza.

    > Może po prostu wymuszać wentylowanie mechaniczne kiedy na zewnątrz jest
    > po prostu ciepło, czyli zwykły termometr załączający wentylację powyżej
    > jakiejś temperatury.

    To też jakieś rozwiązanie, ale zauważ, że wariant z termometrem posiada
    istotną wadę: jeśli na zewnątrz budynku będzie gorąco i parno (latem jest
    dużo takich dni), wówczas przekaźnik załączałby wentylator. Mogłoby by być
    tak, że wilgotność w piwnicy jest mniejsza od wilgotności na zewnątrz
    budynku i w takiej sytuacji wentylowanie mijałoby się z celem. Nawet mogłoby
    być przciwskuteczne - drewno mogłoby chłonąć wilgoć zamiast ją oddawać.

    > Dobrze by było żeby do piwnicy dostarczane było powietrze np z dachu na
    > który świeci słońce (blacha, ceramika) np kanałem wentylacyjnym jeżeli
    > taki istnieje.

    Taki sposób suszenia drewna też rozważam. Zamierzam zbudować kolektor
    powietrzny i wtłaczać gorące powietrze z kolektora do piwnicy, ale najpierw
    skupiam się na wentylowaniu bo to najprostszy sposób suszenia drewna.

    > Zakładam że nie chcesz suszyć drewna w zimie kiedy zmrożone powietrze
    > jest suche bo zrobisz w piwnicy lodownię.

    Byłoby to ryzykowane bo w piwnicy mam rury wodociągowe, które mogłyby
    zamarznąć. Już raz do przerabiałem :)

    rury izolowane? Jeśli nie to jak wtłoczysz ciepłe powietrze (i o czym była
    już mowa wilgotne) z zewnątrz to z rur będzie się lało...

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 23. Data: 2018-05-25 09:38:16
    Od: Luke <l...@l...net>

> [...]
    intensywnie wietrzyc. Dokad tego nie bedziesz wiedzial poruszanie tutaj tematu ma

    Jeśli na zewnątrz jest lato, a w tej piwnicy powietrze się schładza do
    15-20 C, wentylowanie piwnicy jest równoznaczne z jej "zawilgacaniem".

    Można założyć, że niezależnie od wilgotności na zewnątrz (nie
    rozpatrujemy przypadków, gdy na zewnątrz jest 10%, bo tak nie bywa).

    Nie ma sensu robić dokładnych wyliczeń (kiedyś to przerabiałem w innym
    kontekście), ale jeśli chcesz, to je zrób. Albo zmierz.

    Ogólnie mówiąc, nie rób tego. Jeśli jeszcze do tego dojdzie wilgoć z
    drewna, zrobisz sobie na pewno jeden wielki problem.

    Jedynym wyjściem byłoby grzanie tej piwnicy do 40 C, co jest całkowicie
    nieopłacalne finansowo.

    L.

  • 24. Data: 2018-05-25 09:54:11
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-05-24 o 23:26, m...@g...com pisze:
    > Myślałem o porównywaniu wilgotności bezwzględnych - to byłoby optymalne
    rozwiązanie. Ale sądzę, że koncepcja z wilgotnościami względnymi też powinna się
    sprawdzić.

    Porównywanie wilgotności bezwzględnej nic Ci nie da, a popularne
    czujniki mierzą tylko wilgotność względną.

    > Niby dlaczego? Przez większość czasu wilgotność w piwnicy jest większa od
    wilgotności na zewnątrz domu.

    Ale wilgotność względna jest w piwnicy większa od wilgotności na zewnątrz.
    Natomiast wilgotność bezwzględna czyli ilość wody rozpuszczonej w
    powietrzu na zewnątrz latem jest znacznie większa niż w piwnicy. To
    powietrze ponieważ jest grzane do dużo wyższej temperatury niż w piwnicy
    ma mniejszą wilgotność względną, ale ilości wody w tym powietrzu jest
    dużo więcej. Jak to powietrze wtłoczysz do piwnicy to się ochłodzi i
    wtedy wzrośnie wilgotność względna, aż do osiągnięcia punktu rosy co
    spowoduje wykroplenie się wody na ścianach piwnicy.

    > Mniejsza jest tylko wówczas, gdy pada deszcz i jest parno.

    Wilgotność bezwzględna powietrza jest silnie zależna od temperatury tego
    powietrza. Im większa jest temperatura tego powietrza tym więcej wody
    jest w stanie się rozpuścić w tym powietrzu. Wilgotność bezwzględna
    natomiast to wilgotność odniesiona do punktu rosy.

    Wtłaczając gorące, letnie powietrze do piwnicy tylko wprowadzasz do niej
    wilgoć, ponieważ latem piwnica zawsze jest chłodniejsza niż powietrze na
    zewnątrz. Dzieje się tak dlatego, że posiada ona zazwyczaj słabe
    ocieplenie ścian i posadzek, a w ziemi utrzymuje się o wiele niższa
    temperatura niż na zewnątrz, dlatego ściany piwnicy są chłodniejsze.

    Poszukaj sobie w necie tabele punktu rosy, a wtedy zrozumiesz o co tu
    chodzi.

  • 25. Data: 2018-05-25 10:47:18
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Jeśli piwnica będzie wentylowana odpowiednio długo (np. kilka godzin dziennie) to
    temperatura w piwnicy powinna być niewiele niższa od temperatury na zewnątrz budynku.
    Tym samym drewno (oraz ściany i wszystkie inne przedmioty w piwnicy) będzie miało
    podobną temperaturę jak temperatura zasysanego powietrza.

    Po jakimś czasie drewno być może tak, ale ściany nie. Chyba, że masz
    porządną izolację (a kto ma w piwnicy). Wtedy ściany będą cały czas
    wilgotne. Co się stanie dalej, nietrudno sobie wyobrazić.

    A poza tym (też wiem w innym kontekście niż drewno) kilka godzin
    dziennie nie wystarczy.

    Nie rób tego.

    Albo zamontuj dodatkowo w piwnicy grzanie, które będzie utrzymywało tam
    co najmniej 30 C. No i policz koszty.

    L.

  • 26. Data: 2018-05-25 13:09:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Znowu nie odrobiles lekcji. Jak znasz wilgotnosc wzgledna i temperature to mozna
    samemu lub korzystajac z jednego z wielu kalkulatorow wilgotnosci bezwzglednej jakie
    sa w necie wyznaczyc wilgotnosc bezwzgledna i punkt rosy.

  • 27. Data: 2018-05-25 15:26:56
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    samemu lub korzystajac z jednego z wielu kalkulatorow wilgotnosci bezwzglednej jakie
    sa w necie wyznaczyc wilgotnosc bezwzgledna i punkt rosy.

    Tak, wiem o tym i takie rzeczy robiłem na mikrokontrolerach. Widzisz, i
    kolejna moja specjalizacja. Znów będziesz miał okazję do zajadłości :)

    Ale to ty jak zwykle nie odrobiłeś lekcji, bo kolejny raz chcąc mi
    przysrać nawet nie wiesz o czym jest dyskusja.

    Pozwolę sobie przytoczyć fragment pierwszego postu autora tego wątku:

    "Mam nieduże doświadczenie w elektronice, ale wiem, że żeby zrealizować
    swój pomysł na pewno będę potrzebował dwóch czujników wilgotności: jeden
    byłby zainstalowany w piwnicy, drugi na zewnątrz budynku. Czy warunek z
    10% różnicy wilgotności dałoby się zrealizować np. przy pomocy czujników
    analogowych i jakiegoś komparatora czy też musi to być zrobione cyfrowo
    na jakimś mikrokontrolerze?".

    Myślisz, że ktoś, kto pisze o sobie "Mam nieduże doświadczenie w
    elektronice" jest w stanie zrealizować taki projekt? Jak jest kumaty i
    ma duże samozaparcie to zapewne zrealizuje, ale dopiero wtedy jak się
    nauczy elektroniki oraz programowania mikrokontrolerów.

    Może ty mu zaprojektujesz układu elektroniczny i napiszesz program dla
    mikrokontrolera?

    Myślę, że orłem to ty nie jesteś i nadal pozostajesz zwykłym drobiem i
    poza zwykłymi uszczypliwościami i robieniem z siebie jaj to nie masz nic
    do zaoferowania.

    Tak więc kogutek kolejny raz ci tłumaczę nie wypowiadaj się w tematach,
    o których nie masz pojęcia.

  • 28. Data: 2018-05-25 15:39:18
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    coraz blizszy jestem stwierdzenia ze albo przestales brac albo przestaly ci pomagac
    pigulki na glowe.

  • 29. Data: 2018-05-25 15:46:16
    Od: m...@g...com

    > Jeśli na zewnątrz jest lato, a w tej piwnicy powietrze się schładza do
    > 15-20 C, wentylowanie piwnicy jest równoznaczne z jej "zawilgacaniem".

    Jeśli będę systematycznie wentylował piwnicę w suche, ciepłe dni to temperatura
    powietrza piwnicy będzie niewiele niższa od temperatury na zewnątrz piwnicy.

    > Można założyć, że niezależnie od wilgotności na zewnątrz (nie
    > rozpatrujemy przypadków, gdy na zewnątrz jest 10%, bo tak nie bywa).

    Podaje dzisiejsze dane z depeszy meterologicznej z lotniska, które jest oddalone o 2
    km od budynku w którym przechowuję drewno:
    TEMPERATURA.... 26°C
    T.PUNKTU ROSY.. 7°C
    WILGOTNOŚĆ..... 30%

    Nie wiem jaką obecnie mam temp i wilgotoność w piwnicy bo nie mam mnie w domu, ale
    szacuję, że wilgotność względna wynosi 55-60% i temperatura ok. 17 stopni.

    Czy uważasz, że przy takiej różnicy wilgotności i temperatury nie warto byłoby
    wentylować piwnicy?

    > Jedynym wyjściem byłoby grzanie tej piwnicy do 40 C, co jest całkowicie
    > nieopłacalne finansowo.

    Gdybym chciał grzać prądem, gazem lub węglem to na pewno nie byłoby opłacalne. Po
    zainstalowani wentylatora zamierzam zbudować powietrzny kolektor słoneczny i w ten
    sposób dogrzewać piwnicę.

  • 30. Data: 2018-05-25 15:59:55
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2018-05-25 o 15:46, m...@g...com pisze:

    > Jeśli będę systematycznie wentylował piwnicę w suche, ciepłe dni to temperatura
    powietrza piwnicy będzie niewiele niższa od temperatury na zewnątrz piwnicy.
    (...)

    > Podaje dzisiejsze dane z depeszy meterologicznej z lotniska, które jest oddalone o
    2 km od budynku w którym przechowuję drewno:
> [...]

    Zobacz jeszcze statystyki, ile takich dni jest w roku. Dzisiejsza pogoda
    jest raczej wyjątkiem pod względem wilgotności w porze wiosenno-letniej.

> [...]
    temperatura ok. 17 stopni.

    > Czy uważasz, że przy takiej różnicy wilgotności i temperatury nie warto byłoby

    http://dobory.pl/wp-content/uploads/2014/11/wykres_m
    oliera_konstrukcja.png

    Poanalizuj sobie ten wykres. Jeśli wtłoczysz powietrze o wilgotności
    względnej 30% przy temperaturze 26 stopni do piwnicy i ulegnie ono
    schłodzeniu do 15 stopni, będzie około 60-70%.

    W lecie przy temperaturze 26 stopni jest zwykle większa wilgotność.
    Wtedy wietrząc piwnicę szybko dojdziesz do 90 - 100%.

    A jak trafisz na 2 tygodnie deszczowej pogody w lipcu, kiedy na zewnątrz
    będzie 90%?

    No ale nikt nie zabroni uczyć się na własnych błędach, zamiast słuchać
    rad :)

    L.