  • 1. Data: 2010-10-30 13:46:28
    Temat: Went zasilacza za wolno kręci
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    Cześć.

    Jak zmusić wentylator zasilacza do żwawszej pracy, by mi trochę obudowę
    wywietrzyć?

    Zasilacz Chietec 590W ( http://mcs.pc.pl/produkt1443.html ) z dużym
    wentylatorem (12cm) który ledwo się kręci - 270 obr/min, podmuchu prawie
    nie czuć. Zasilacz niestety wyposażony jest w automatykę prędkości
    obrotowej w zależności od temperatury, która jakoś chyba nie działa tak
    jak bym chciał:
    w obudowie gorąco jak w piekarniku, wszystko parzy (grafika chipset na
    płycie) ram też dość ciepły, wentylator cpu chodzi ciągle na 2900
    obr/min a procesor ma 50oC (niekręcony Intel E8640)

    Bez sensu kupować dodatkowy wentylator obudowy, skoro ten z zasilacza
    mógł by spełnić jego funkcję.
    Zaznaczam, że SpeedFan nie obsługuje mojej płyty, Asus P5B-V.

    A może jakiś soft do wejścia w ustawienia tego zasilacza, tylko czy to w
    ogóle możliwe by zrobić coś takiego?

    ________MAT_______

  • 2. Data: 2010-10-30 17:52:39
    Temat: Re: Went zasilacza za wolno kręci
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Sat, 30 Oct 2010 15:46:28 +0200, Lagod napisał(a):

    > Bez sensu kupować dodatkowy wentylator obudowy, skoro ten z zasilacza
    > mógł by spełnić jego funkcję.

    Bez sensu zaprzęgać wentylator zasilacza do czegoś, do czego nie jest
    stworzony.
    Kup wentylator do obudowy i po problemie.

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 3. Data: 2010-10-30 19:29:51
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Lagod" napisał:

> [...]
    > nie czuć. Zasilacz niestety wyposażony jest w automatykę prędkości
    > obrotowej w zależności od temperatury, która jakoś chyba nie działa tak

    Ma działać w zależności od potrzeb zasilacza (temperatury), a nie tak jak Ty
    sobie ubzdurasz. Konstruktorzy włożyli sporo wysiłku, aby wiatrak był cichy
    a mimo to skuteczny. Ty jednak wybrzydzasz. Mogłeś kupić gorszy i tańszy
    zasilacz, który ma wyjący wiatrak i po problemie. Mam taki. Chętnie się z
    Toba zamienię.

    Remek

  • 4. Data: 2010-10-30 21:32:22
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-10-30 15:46, Lagod pisze:
    > Jak zmusić wentylator zasilacza do żwawszej pracy, by mi trochę obudowę
    > wywietrzyć?
    Wentylator w zasilaczu wieje tak mocno, jak potrzeba by utrzymać
    odpowiednią temperaturę w tym zasilaczu. Skoro wieje wolno, to w
    zasilaczu masz chłodno. Skoro w reszcie komputera masz gorąco, to znaczy
    że wentylator z zasilacza ci tego ciepła z reszty obudowy nie zabiera
    (nie podgrzewa wnętrza zasilacza, co by spowodowało przyspieszenie
    wentylatora). Prawdopodobnie wentylator zasilacza ciągnie ci powietrze
    chłodniejsze najbliższą kratką (pewnie tą z tyłu obudowy, przewidzianą
    na wentylator) z zewnętrza, przerzuca przez zasilacz i wyrzuca na
    zewnątrz, bez ciągnięcia powietrza z reszty obudowy. Przyspieszenie tego
    wentylatora w takim razie nic ci nie da!

    Podciśnienie wywołane wentylatorem w zasilaczu spowoduje wpływ powietrza
    zawsze po najmniejszej linii oporu, skoro np przód/dół obudowy to małe
    dziurki z dużymi oporami przepływu, to powietrze popłynie przez wielką
    dziurę zaraz pod zasilaczem... Gdyby tam był drugi wentylator, który też
    by wymuszał podciśnienie/przepływ, to by powietrze z reszty obudowy było
    wymieniane lepiej.

> [...]
    > Zaznaczam, że SpeedFan nie obsługuje mojej płyty, Asus P5B-V.
    >
    > A może jakiś soft do wejścia w ustawienia tego zasilacza, tylko czy to w
    Nie ma takiej możliwości. Na szczęście, na razie, zasilacze nie są
    programowalne ani obsługiwane i konfigurowalne "cyfrowo" z zewnątrz.
    Jeśli na prawdę musisz takie modyfikacje robić, to musiałbyś przerobić
    drutologię podłączenia wentylatora w zasilaczu. Bez sensu, i szkoda psuć
    dobrą robotę konstruktorów.
    Kup drugi wentylator do obudowy, pewnie wystarczy ci jakikolwiek
    najcichszy, będzie prościej i bardziej niezawodnie, i ciszej - dwa jak
    największe wentylatory po 400rpm robią więcej przepływu i mniej hałasu,
    niż jeden 800rpm

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2010-10-30 23:17:46
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Sat, 30 Oct 2010 23:32:22 +0200, BartekK napisał(a):

    > Nie ma takiej możliwości. Na szczęście, na razie, zasilacze nie są
    > programowalne ani obsługiwane i konfigurowalne "cyfrowo" z zewnątrz.

    Niektóre są:
    http://pclab.pl/art32473.html
    --
    GLaF

  • 6. Data: 2010-11-02 07:00:41
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-10-30 23:32, BartekK pisze:
> [...]
    > na wentylator) z zewnętrza, przerzuca przez zasilacz i wyrzuca na
    > zewnątrz, bez ciągnięcia powietrza z reszty obudowy.

    I to jest jedyna sensowna odpowiedź! Dzięki, nie wiem czemu o tym nie
    pomyślałem-dziura w obudowie jest przecież, tak jak mówisz, tuż przy
    ssaniu wiatraka zasilacza. Te dziury na dole obudowy są wystarczające by
    zatkać tę u góry.

  • 7. Data: 2010-11-02 10:30:28
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-11-02 08:00, Lagod pisze:
> [...]
    > pomyślałem-dziura w obudowie jest przecież, tak jak mówisz, tuż przy
    > ssaniu wiatraka zasilacza. Te dziury na dole obudowy są wystarczające by

    Pomogło: obroty w zasilaczu wzrosły, stale na poziomie 500-700 (dalej
    niesłyszalny) a temp procesora i "systemu" spadła o ~3-4 K (47-48 oC)
    Skoro went działa, można się wziąć za podkręcanie :-)