  • 21. Data: 2009-08-10 12:22:19
    Temat: Re: "Wash PCB in ultrasonic bath" - co to takiego
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Mon, 10 Aug 2009 11:39:39 +0200 games <g...@g...home.pl> napisał:

    >Moczenie elektroniki w wodzie to moze byc dla niej zabojstwo

    Bo? Ciekawe że przeznaczony do mycia elektroniki płyn Safewash jest na
    bazie wody. Wiele płytek już zmontowałem i umyłem opisaną wyżej metodą
    i jakoś wszystkie działają. Kolega który składa elektronikę w bardziej
    masowych ilościach myje tak samo i też wszystko działa. Nie popadajmy
    w paranoję.
    Scalakom, rezystorom kondensatorom itp. woda nie robi absolutnie nic.
    Niektóre elementy (np. buzzery) mają otwory zaklejone nalepką którą
    zdejmuje się po myciu.
    Ostrożność należy tylko zachować przy komponentach takich jak np.
    przekaźniki (muszą być przystosowane do mycia) i przyciski membranowe
    - ja wlutowuję po myciu.

  • 22. Data: 2009-08-10 13:43:12
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-10 12:12:32 +0200, Waldemar Krzok
    <w...@z...fu-berlin.de> said:

    > Normalna destylowana też nie. Musi być czysta. Wody używa się w
    > wielkoseryjnych produkcjach. Ale taka woda jest bardzo niezdrowa.
    > Trzeba pracować w rękawiczkach.

    A cóż to za woda, która w kontakcie ze skórą jest niezdrowa?

    --
    DJ

  • 23. Data: 2009-08-10 13:48:14
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-10 13:48:36 +0200, Michal Smolnik <m...@f...pl> said:

    > W takich procesach używa się wodę dejonizowaną.

    A dejonizowana wcale nie musi być czystsza od destylowanej.
    Tyle że jest tańsza...

    --
    DJ

  • 24. Data: 2009-08-10 13:56:13
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-10 14:22:19 +0200, __Maciek <i...@c...org> said:

    > Bo?

    Bo na samym początku dyskusji przewinęło się zdanie o elektronice
    sprzed lat 20, a może i więcej.
    Dasz głowę że elementy z tamtych lat przeżyją mycie z ultradźwiękami?
    Ja bym osobiście się lekko bał wsadzać w myjkę, z jakimkolwiek
    środkiem. Czy wodnym czy niewodnym.
    Jeśli płyta działa - przedmuchać sprężonym powietrzem, ewentualnie umyć
    styki, zlącza, to co ma mieć kontakt elektryczny.
    Chyba że to ma iść do muzeum w gablotę dla oglądania, i nie musi w
    ogóle działać. To wtedy nawet można wypolerować i psiknąć
    nabłyszczaczem do kwiatów ;)

    --
    DJ

  • 25. Data: 2009-08-10 14:10:20
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    DJ schrieb:

    > A cóż to za woda, która w kontakcie ze skórą jest niezdrowa?

    H20, ale bez dodatków. znaczy zdemineralizowana, zdejonizowana do oporu.
    Ale dłuższy kontakt ze skórą może doprowadzić do jej uszkodzenia
    (wypłukiwanie minerałów). Podobnoż skóra złazi jak po oparzeniach.

    Waldek

  • 26. Data: 2009-08-10 14:19:53
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-10 16:10:20 +0200, Waldemar Krzok
    <w...@z...fu-berlin.de> said:

    > H20, ale bez dodatków. znaczy zdemineralizowana, zdejonizowana do oporu.

    A do jakiego oporu? ;) Tak z ciekawości zapytam o przewodnictwo...

    > Ale dłuższy kontakt ze skórą może doprowadzić do jej uszkodzenia
    > (wypłukiwanie minerałów).

    No ale bez przesady... Już gorsze jest wszystko inne w kontakcie ze
    skórą. W końcu skóra ma naturalną ochronę lipidową.
    Myślę że te rękawiczki to ze względu na troskę o proces produkcyjny,
    nie o ręce pracownika.

    > Podobnoż skóra złazi jak po oparzeniach.

    Jak posiedzisz godzinę w wannie, to skóra też nie jest w eleganckiej
    kondycji...

    --
    DJ

  • 27. Data: 2009-08-10 15:17:43
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "__Maciek" <i...@c...org> napisał w wiadomości

    > Bo?

    Bo piszesz o współczesnych płytach, ze współczesnymi komponentami.

    > Ciekawe że przeznaczony do mycia elektroniki płyn Safewash jest na
    > bazie wody. Wiele płytek już zmontowałem i umyłem opisaną wyżej metodą
    > i jakoś wszystkie działają.

    Myłeś produkty zprzed 25 lat?

    > Scalakom, rezystorom kondensatorom itp. woda nie robi absolutnie nic.
    > Niektóre elementy (np. buzzery) mają otwory zaklejone nalepką którą
    > zdejmuje się po myciu.

    Zaklejone nalepką? Od 20 lat?

    > Ostrożność należy tylko zachować przy komponentach takich jak np.
    > przekaźniki (muszą być przystosowane do mycia) i przyciski membranowe
    > - ja wlutowuję po myciu.

    A co z transformatorami? Bedziesz je wylutowywał przed myciem?
    Odchylanie poziome z powielaczem napięcia? Będziesz moczył w płynie na bazie
    wody i odpalisz po kilku godzinach (25kV)?
    Jak wypędzisz wodę z potencjometru ogniskowania?

    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 28. Data: 2009-08-10 15:30:58
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    DJ schrieb:

    > A do jakiego oporu? ;) Tak z ciekawości zapytam o przewodnictwo...

    rzędu 5mikroS/m. 4 rzędy wielkości poniżej przeciętnej kranówy.

> [...]
    > o ręce pracownika.

    > Jak posiedzisz godzinę w wannie, to skóra też nie jest w eleganckiej

    Podobnoż superczysta woda przenika przez ochronę lipidową (ta w wannie w
    końcu też to robi, tylko dłużej to trwa) i naskórek dość szybko diabli
    biorą. Znaczy skropienie skóry to nie groźne, ale dłuższe (kilkadziesiąt
    sekund) w zanurzeniu tak. Na oczy i inne błony śluzowe też specjalnie
    pozytywnie nie wpływa. W każdym razie znajomy pracujący przy reaktorze
    atomowym (tam też czystą wodę używają, coby się jakieś izotopy nie
    porobiły) opowiadał, że miał całą czerwoną łapę, jak mu się woda wylała
    (nie, promieniowania nie załapał ;-)).

    Waldek

  • 29. Data: 2009-08-10 16:04:10
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-10 17:30:58 +0200, Waldemar Krzok
    <w...@z...fu-berlin.de> said:

    > Podobnoż superczysta woda przenika przez ochronę lipidową

    Zawsze przenika, czysta czy brudna. Kierunek zgodnie z stężeniami po
    obu stronach.

    > Znaczy skropienie skóry to nie groźne, ale dłuższe (kilkadziesiąt
    > sekund) w zanurzeniu tak

    Najbardziej groźne to jest zanurzenie łapek w taki proces produkcyjny.
    W końcu to co z rąk (tłuszcze, NaCl, KCl) zejdzie i poleci do tej super
    oczyszconej wody. Biorą oczyszczaną wodę, technologię za wiele k$, a
    potem pracownik ma w tym maczać łapy? Profanum. To tak jakbyś nasikał
    do basenu ;)))

    > Na oczy i inne błony śluzowe też specjalnie pozytywnie nie wpływa.

    Już nie przesadzaj tak z tymi legendami... Bo jeszcze ekolodzy to
    poczytają, i gotowi zrobić nam kwoty na emisje H2O do środowiska. Im
    czystszą wyemitujesz tym wyższa stawka za emisję ;)

    Oj, a jednak może załapał ;)

    --
    DJ

  • 30. Data: 2009-08-10 18:48:19
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Aug 2009 15:48:14 +0200, DJ wrote:

    >A dejonizowana wcale nie musi być czystsza od destylowanej.
    >Tyle że jest tańsza...

    Mowa o prawdziwej dejonizowanej, nie demineralizowanej :-)

    J.