  • Data: 2011-04-01 18:12:33
    Temat: Re: "Wal po osob?wce"
    Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-04-01 13:29, LEPEK pisze:

    > No, z tym drzewem, to tu raczej nie pasuje. Te rośliny są wyjątkowo
    > zdradliwe i odporne. Zadziwiająco cienkie potrafią stać niewzruszone w
    > konfrontacji z samochodem. I raczej się nie ugina - albo trzaśnie, albo
    > najwyżej straci odrobinę kory.
    Otóż to, 10-15cm średnicy drzewko potrafi przeciąć pół auta, choć samo
    się zachwieje, straci trochę liści i kory. Jednak przyłożenie siły na
    obszar pnia np 15cm x 50cm daje ogromną siłę /cm^2, 10x większą w
    porównaniu do siły rozłożonej na np 150cm x 50cm przodu auta.

    A wiata przystankowa... "uwaga może zawierać dzieci" itd.

    Ja wychodzę raczej z założenia że z obiektów które można spotkać na
    drodze (w sytuacji gdy trzeba w coś walnąć i już nie ma ratunku) to auta
    są do walenia najlepiej konstrukcyjnie przygotowane, najlepiej
    zabezpieczone na taką sytuację (choćby w porównaniu do tej wiaty
    przystankowej, w której nie wiadomo co się ukrywa), i równocześnie
    posiadając dużą masę, mają znaczną strefę zgniotu = rozproszenia
    energii. Bardzo dobrym elementem zastępczym byłaby świeżo zaorana
    ziemia, beczki z wodą, stos opon... ale w statystycznym miejscu polski
    najłatwiej niestety o rów, drzewo, słup, przystanek, oraz inne auto.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173