  • 31. Data: 2012-07-12 23:35:27
    Temat: Re: W NYC ucza przedszkolakow C++
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jul 12, 7:01 pm, Jacek <a...@o...pl> wrote:

    > Nie zdziwiła Ciebie wielka rozbieżnośc miedzy elementami, które podałem?

    Głupi przykład to głupi przykład.

    > Palnąłem sobie tego Redigera, jak haft Riszelie.
    > Zamiast odnosić się do dorszy, to może odnieś sie do koronek?
    > To nie jest rpaca cieżka, nic cieższa od programowania.

    Nie znam się na tym również kompletnie. Czy przypadkiem do haftowania
    nie używa się igieł?

    > A może... czy nie lepiej nauczyć sześciolatków robienia sobie śniadania
    > bardziej, aniżeli deklarowania zmiennych?

    Z zasady nie jestem przeciwny, ale wyobrażam sobie, że może być kilka
    problemów: noże, sanepid, logistyka...

  • 32. Data: 2012-07-14 00:39:31
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2012-07-11 20:58, PK pisze:
    > Logo jest chyba najlepszym językiem do nauki programowania dzieci.

    Napisałem Logomocja nie Logo. To teoretycznie jest takie Logo na
    sterydach, ale po przyjrzeniu się:
    - Do podręcznika dołączona jest wersja demo, w której nie da się zapisać
    prac (!)
    - Rozszerzenia obiektowe to chyba ich własna twórczość, nie wiem, w
    każdym razie ja tego nie trawię, dziecko polegnie na bank
    - IDE powiedzmy ujdzie, chociaż z minionej epoki, ale sam edytor kodu to
    rozpacz
    - Nauka Logo to nauka grafiki żółwia, dzieci przy tym ziewały nawet za
    czasów ZX Spectrum
    - "Tato, ale jak w tym czymś napisać grę?"

    Szczerze powiedziawszy myślałem nad tym i mam problem, bo nie wiem, co
    bym dziecku polecił na pierwszy ogień. Oglądałem Small Basic. Jest
    prosty i ładny, ale jest zbyt prostacki i niekonsekwentny (wbudowane
    funkcje są obiektowe, ale sam język nawet nie ma ani funkcji tylko
    procedury, o parametrach nie wspominając). Mogli chociaż oprzeć się o
    okrojony C#. Poza tym do edukacji DZISIAJ, skoro już proponuje się
    klepanie kodu, a nie składanie funkcjonalnych klocków, to nie wystarczy
    kolorowanie składni, IDE musi prowadzić za rączkę.

    artur

  • 33. Data: 2012-07-14 08:29:47
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-13, Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl> wrote:
    > - Nauka Logo to nauka grafiki żółwia, dzieci przy tym ziewały nawet za
    > czasów ZX Spectrum

    Ja nie ziewałem. Logo wyrabia sporo niezłych nawyków - np. posługiwania
    się funkcjami, co nie jest takie oczywiste dla wielu osób w gimnazjum
    Później zresztą też.
    Pamiętaj, że większość dzieci ma generalnie wstręt do programowania.
    I to nie wina Logo - gwarantuję Ci, że "rysowanie żółwiem" poprawia tę
    sytuację, a nie ją pogarsza.

    Poza tym w końcu to tylko język. W tych zajęciach przyciągły mnie
    bardziej problemy, które naprawdę bywały niełatwe. A język był
    prosty i przyjazny, a wyniki są przede wszystkim graficzne -
    to zachęca nastolatków bardziej niż wyskakująca z programu liczba.
    Skup się na interesujących problemach dla dziecka. Język ma go po
    prostu nie zniechęcać.

    Ja na zajęciach z Logomocji nie wybrzydzałem, choć równolegle w domu
    klepałem już całkiem nieźle w C++, który jest totalnym przeciwieństwem.

    Zresztą co tu kryć. Piszę już w C++ 12 lat i nigdy (słowo daję) nie
    napisałem programu wychodzącego poza terminal. Akurat jutro to się
    może zmienić, ale 12 lat to prawie połowa mojego życia :).

> [...]
    > klepanie kodu, a nie składanie funkcjonalnych klocków, to nie wystarczy
    > kolorowanie składni, IDE musi prowadzić za rączkę.

    Zależy czegoś chciałbyś nauczyć (tzn. jakich umiejętności).
    Gdybym ja miał dziecko, to kierowałbym go na podstawowe technologie web,
    czyli HTML(5)+JS+CSS.
    1) Pewnie najłatwiej będzie na tym zarobić,
    2) JS jest uniwersalny i można się nauczyć naprawdę sporo, a zestaw
    wyrabia dobre nawyki (porządek w kodzie).
    3) Wynik jest graficzny, czyli bardziej oddziaływuje na umysł dziecka.
    Poza tym jest to bardzo praktyczna wiedza i łatwo znaleźć zastosowanie.

    Tworzenie stron jest w programie gimnazjum/szkół średnich, ale robione
    jest najczęściej źle - zły typ stron, źle uczone języki, archaiczne
    standardy.

    Z całą pewnością odradzam Pythona, w którym piszę od roku i im bardziej
    znam, tym bardziej cieszę się, że zaczynałem od C++.

    Odradzam także C++ na korzyść Java/C#. Tu także dylemat - Java bardziej
    praktyczna i powszechna, ale nigdy w życiu nie pisało mi się przyjemniej
    niż w Visual C#.

    pozdrawiam,
    PK

  • 34. Data: 2012-07-14 11:59:46
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "PK" <k...@n...pl> napisał:

    > Z całą pewnością odradzam Pythona, w którym piszę od roku i im bardziej
    > znam, tym bardziej cieszę się, że zaczynałem od C++.

    A ja dokladnie odwrotnie.
    Zdecydowanie polecam Pythona.
    Python jest bardzo dobrym jezykiem rowniez (a moze przede wszystkim?) do nauki.
    Kiedys nawet byla taka inicjatywa:
    http://www.python.org/doc/essays/cp4e.html

    PS: Mialem wiecej "szczescia".
    Nie zaczynalem od C++ (mimo, ze w nim juz pisze ok 24lat).

    > przyjemniej niż w Visual C#.

    Tu sie zgadzam. Tyle tylko, ze nie do nauki.

    AK

  • 35. Data: 2012-07-14 14:03:50
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-14, AK <n...@n...com> wrote:
    > A ja dokladnie odwrotnie.
    > Zdecydowanie polecam Pythona.

    Problem z Pythonem jest taki, że ma zbyt wygodne biblioteki:).
    To bardzo rozleniwia i ludzie odzwyczająją się od samodzielnego myślenia
    o algorytmach.

    Rozmowa z "pythoniarzem" zaczyna wyglądać tak:
    "To jak by Pan posortował tę listę?"
    "W Pythonie x.sorted()"
    "A bez tej metody?"
    "Ale jak to? Przecież ona jest zawsze dostępna!"

    I 3 minuty później okazuje się, że człowiek nawet bardzo nie wie, na
    czym polega sortowanie i że istnieją różne podejścia.

    Nie mniej w pisaniu aplikacji użytkowych Python jest świetny i nie
    sprawia żadnego problemu osobie z pewnym doświadczeniem. Nie wiem
    jakie wrażenie mają osoby zaczynające programowanie od tego języka.

    > PS: Mialem wiecej "szczescia".
    > Nie zaczynalem od C++ (mimo, ze w nim juz pisze ok 24lat).

    Ależ ja jestem bardzo wdzięczny losowi za tego C++. Zajmuję się
    obliczeniami i symulacjami, więc gdybym go nie znał, to musiałbym
    się nauczyć. I o ile przejście z C++ na Pythona jest banalne, to
    słyszę od znajomych, że w drugą stronę jest znacznie gorzej.

    pozdrawiam,
    PK

  • 36. Data: 2012-07-14 14:08:10
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-14, PK <k...@n...pl> wrote:
    > "To jak by Pan posortował tę listę?"
    > "W Pythonie x.sorted()"

    No właśnie widać jak często tego używam :D

    Oczywiście x.sort() i sorted(x) :)

    pozdrawiam,
    PK

  • 37. Data: 2012-07-14 21:52:02
    Od: "Waldek M." <w...@l...localdomain>

    Dnia 14 Jul 2012 12:03:50 GMT, PK napisał(a):
    > Problem z Pythonem jest taki, że ma zbyt wygodne biblioteki:).
    > To bardzo rozleniwia i ludzie odzwyczająją się od samodzielnego myślenia
    > o algorytmach.
    [...]
    > I 3 minuty później okazuje się, że człowiek nawet bardzo nie wie, na
    > czym polega sortowanie i że istnieją różne podejścia.

    No tak, plusy dodatnie, plusy ujemne.
    Jasne, podstawy trzeba znać. Nie ma zmiłuj się.
    Z drugiej strony, widziałem już tyle kodu piszącego podstawowe algorytmy
    (włącznie z samodzielną obsługą listy dwukierunkowej),
    że cieszę się prawie za każdym razem, gdy ktoś
    wpadnie na pomysł "hej, a może to już ktoś napisał? :-)

    Pozdrawiam
    Waldek

  • 38. Data: 2012-07-15 09:37:22
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sat, 14 Jul 2012 21:52:02 +0200, Waldek M. napisal:

    > [...]
    >
    > No tak, plusy dodatnie, plusy ujemne.
    > Jasne, podstawy trzeba znać. Nie ma zmiłuj się.

    Była mowa o sortowaniu. Czy aby na pewno nie da się żyć bez znajomości
    quick sorta? Ile razy w życiu trzeba algorytm sortowania napisać
    samemu? Szczerze mówiąc, mi się jeszcze _nigdy_ nie zdarzyło. To
    samo mogę powiedzieć o wielu innych algorytmach, znam ich właściwości
    i używam, nie muszę nawet wiedzieć jak działają i do głowy by mi
    nie przyszło żeby przepisywać na nowo coś, co zawsze po prostu jest.

    Ciekawość i chęć poznania świata to zupełnie inny temat, ale
    dlaczego akurat quick sort?

    Edek

  • 39. Data: 2012-07-15 10:47:54
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-15, Edek Pienkowski <e...@g...com> wrote:
    > Była mowa o sortowaniu. Czy aby na pewno nie da się żyć bez znajomości
    > quick sorta? Ile razy w życiu trzeba algorytm sortowania napisać

    W większości rzeczywistych problemów oczywiście jest to obojętne.
    Ale sporo zależy od sytuacji. Np. dla mnie sortowanie jest często
    niezłym wyzwaniem i wymaga chwili koncentracji. Każdy programista może
    się znaleźć w takiej sytuacji, więc warto znać nie tyle same algorytmy,
    co ich charakterystykę - wiedzieć jakiego użyć w danym problemie. Po kod
    zawsze można zerknąć do jakiejś publikacji lub po prostu na wiki :).

    Quicksort jest dobrym przykładem, bo ma słaby wariant pesymistyczny
    O(n^2). To dyskwalifikuje go w wielu zastosowaniach. Poza tym jest
    niestabilny.

    Akurat w przypadku Pythona sytuacja jest niezła, bo zastosowano
    świetnego Timsorta, który ma tylko jedną istotną wadę - "ramożerność".
    Ja zależnie od sytuacji wybieram Timsort lub insertion sort
    (2 skrajnie różne algorytmy, dobrze się uzupełniają).

    Quicksorta napisałem kilka razy w życiu, bo IMO nadaje się tylko do
    testowania - wtedy korzystam po prostu z tego, co jest w bibliotekach,
    bo zazwyczaj jest lepsze :).

    pozdrawiam,
    PK

  • 40. Data: 2012-07-15 11:23:24
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sun, 15 Jul 2012 08:47:54 +0000, PK napisal:

    > Quicksort jest dobrym przykładem, bo ma słaby wariant pesymistyczny
    > O(n^2). To dyskwalifikuje go w wielu zastosowaniach. Poza tym jest
    > niestabilny.

    W to akurat nie wątpię, że quicksort dobrym przykładem jest, tylko
    jakoś mi umknęło, czego konkretnie miałby być podstawą.

> [...]
    > Ja zależnie od sytuacji wybieram Timsort lub insertion sort
    > (2 skrajnie różne algorytmy, dobrze się uzupełniają).

    Czy używa tego algorytmu czy innego, tak na codzień albo nie
    zwracam uwagi bo nie muszę, albo kiedy muszę to czytam opis,
    bo nigdy nie pamiętam, która biblioteka ma którą wersję,
    i czasem muszę też sprawdzić jak się konkretnie metoda nazywa.

    Zazwyczaj jestem świadomy sytuacji, kiedy powinienem się na tym
    pochylić, a jak się pomylę to profiler szybko mnie naprostuje;
    stabilność to osobna cecha, jak o niej nie myślę to zazwyczaj
    nie ma ku temu powodu.

    > Quicksorta napisałem kilka razy w życiu, bo IMO nadaje się tylko do
    > testowania - wtedy korzystam po prostu z tego, co jest w bibliotekach,
    > bo zazwyczaj jest lepsze :).

    Tu jest cała śmieszność sytuacji: kazano kiedyś w ramach testu
    porządnym programistom napisać, już nie pamiętam, chyba binary
    search w pół godziny, ale na kartce, bez testów.
    Poprawną odpowiedź wypluło z 10% testowanych, reszta w czymś się
    sypnęła, przy czym 100% twierdziło, że ma algorytm w małym
    palcu, bo to takie oczywiste. Najczęściej któryś warunek
    brzegowy nie był poprawnie uwzględniony.

    Przyznam się, że u mnie z podstawowych algorytmów rb-tree i
    właśnie quicksort mają od X lat status "kiedyś poświęcę
    te 10 minut". Zawsze mogę powiedzieć że to wina prowadzących
    zajęcia, co najwyżej wspomnieli o rb-tree.

    Edek