    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Vortex86-DX
    Date: Fri, 6 Jan 2017 10:36:05 +0100

    W dniu 2017-01-06 o 00:18, Adam Wysocki pisze:

    > Chyba wiem jakie - mialem gdzies taka przejsciowke, sprzedawali jako
    > przejsciowke do... Atari, Amigi, Neoware? Cos takiego.

    Muszę się właśnie zorientować, czy to złącze na płycie to standardowe
    gniazdko do podłączenia taśmy dysku 2,5", czy jednak coś innego. Minęły
    lata, odkąd ostatnio miałem w rękach dysk 2,5" z interfejsem IDE. ;)
    Wtedy faktycznie amigowe akcesoria powinny pasować.
    W pewnych projektach możliwość zastosowania HDD zamiast pamięci flash
    może być nawet zaletą...

    > Za to mam bardzo zle doswiadczenia z bootowaniem z CF. Nigdy, na zadnej
    > posiadanej karcie, nie chcialo mi to dzialac. Jak juz mini-bios wykryl
    > w ogole karte, to bootloader nie mogl jej odczytac.

    Ja nigdy nie miałem z tym żadnych problemów, chociaż nie używałem
    jeszcze kart CF z Linuksem. Kiedyś z sentymentu odbudowałem swojego
    pierwszego peceta (Cyrix 6x86 133 MHz). POnieważ oryginalny dysk twardy
    padł lata temu, a je nie chciałem szukać na Allegro zamiennika o
    rozmiarze obsługiwanym przez BIOS (który pewnie po jakimś czasie i tak
    by padł), zamówiłem przelotkę IDE-CF. Komputer nie jest co prawda zbyt
    często włączany, ale karta do dzisiaj działa z Windowsem 95.
    Komputer z miejsca wykrył kartę i pozwolił na niej zainstalować system.

    > Za to mam dobre doswiadczenia z malymi SSD w formacie... nie pamietam
    > jakim, ale mniejszym niz zwykle IDE, i z przejsciowka. Tyle ze to juz na
    > PC i SATA...

    O ile dobrze pamiętam, we wczesnych netbookach Ausus Eee PC stosowano
    jakieś dziwne dyski SSD. Były montowane na modułach w formacie miniPCIe,
    ale z całą pewnością nie było to mSATA. Co więcej - fabrycznie montowane
    dyski (były dwa) pracowały na jednej magistrali IDE. Istniała też
    możliwość zainstalowania dysku SATA (ale nie w standardzie mSATA), ale
    wtedy dominował on magistralę, która przełączała się w odpowiedni tryb i
    drugi z fabrycznych dysków nie był już wykrywany. Chińczycy chyba
    jeszcze do dzisiaj sprzedają dyski SSD kompatybilne z tą serią laptopów
    - jakiś rok temu przeprowadziłem taki upgrade. Teraz mój Eee PC 901
    dysponuje całkiem szybkim dyskiem 64GB, pozwalającym mu na całkiem
    wygodną pracę pod Debianem.

    Po tej przeróbce zostały mi dwa oryginalne dyski PATA. Wątpię jednak, że
    dało się gdzieś dostać przelotkę pozwalającą na ich podłączenie do
    standardowej magistrali. Z punktu widzenia obecnie obowiązujących
    standardów są piekielnie wolne, ale do jakiejś automatyki mogłyby się
    nadać. ;)