eGospodarka.plGrupypl.rec.motocykleVFR 1200 - kolejna nowinka techniczna - strefy zgniotu w motocyklu › Re: VFR 1200 - kolejna nowinka techniczna - strefy zgniotu w motocyklu[NTG]
    From: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: VFR 1200 - kolejna nowinka techniczna - strefy zgniotu w motocyklu[NTG]
    Date: Tue, 15 Sep 2009 21:33:53 +0200

    On Tue, 15 Sep 2009 20:50:15 +0200, zbigi
    <z...@g...w.wirtualnej.polszcze.pl> wrote:

    [...]

    > Ale problem w tym, ze do jazdy z predkosciami kodeksowymi po plaskim
    > ancfalcie wystarczy kilka kilowatow mocy.

    Do jazdy z prędkościami kodeksowymi po płaskim wystarczy również słaby
    silnik spalinowy, akurat nie o kilowaty tutaj chodzi. Słaba spalinówka
    będzie równie dychawiczna co słaba elektryka, tylko że słaba elektryka
    nie będzie potrzebować skrzyni biegów (bo silnik tak słaby, że by nie
    wyjechał z garażu nie będzie w stanie sensownie rozpędzić samochodu
    więc się go nie będzie instalować) - dlatego będzie lżejsza i mniej
    skomplikowana w produkcji.

    > Dodatkowo producenci nie beda wsadzac duzych (mocnych) silnikow
    > elektrycznych ze wzgledu na ograniczenia zapasow pradu. No a przeciez
    > moze sie zdarzyc, ze bedziesz chcial wyjechac pod jakas stroma gorke albo
    > i nawet wyjechac z podziemnego garazu - do tego wlasnie beda (sa)
    > potrzebneskrzynie biegow w elektrycznych pojazdach. :)
    > No i przypomne tylko, ze moc to jest momentxobroty.

    Ej, IMO to się trochę kupy nie trzyma. Nie przeskoczysz ograniczenia
    zapasów prądu skrzynią biegów, właśnie dlatego, że jak sam napisałeś, moc
    moment x obroty. Jak do wyjeżdżania pod górkę czy z garażu będziesz miał
    biegi, to kręcący się szybciej z mniejszym momentem silnik nadal będzie
    żarł dużo mocy. Na prądzie nie zyskujesz. No to lepiej dać mocniejszy
    silnik
    i jedno niezmienne przełożenie. Poczytaj sobie historię developmentu
    Tesla Roadstera i dlaczego przeszli z dwubiegowej skrzyni biegów na
    jedno ustalone przełożenie. (A przyśpiesza nadal tak, że na światłach by
    wyciął
    sporo motocykli)

    IMO fakt, że zarówno szybkie i mocne elektryki typu Tesla Roadster mają
    jeden bieg, jak i słaba i tanie elektryki typu skuter Vectrix mają jeden
    bieg pokazuje, że elektryczne silniki raczej nie potrzebują skrzyni biegów.

    Z seryjnie produkowanych elektrycznych motocykli Enertia Powercycle czy
    Zero
    też nie mają biegów. Jakoś jestem bardziej skłonny wierzyć praktyce, że
    potrafią
    wyjechać z garażu, niż stwierdzeniu że bez skrzyni biegów nie dadzą rady
    się
    rozkręcic i z tego garażu nie wyjadą.

    Leslie
    --