    From: "MZ" <mmzz@[wywal.to]op.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Uzytkowanie auta z turbo
    Date: Mon, 25 Oct 2010 12:09:21 +0200

    > Wiem ze nalezy rozgrzac silnik zanim zacznie sie go cisnac, ale co to
    > oznacza? Nalezy czekac az wskaznik temp plynu zacznie sie podnosic, czy
    Ciepły to ciepły, jak masz wskaźnik temp oleju to poczekaj aż drgnie, jak
    nie, bezpieczniej jest poczekać aż wskaźnik temperatury coś pokaże, wskaźnik
    pokazuje temperaturę płynu w bloku więc pośrednio temperaturę całego silnika
    (w dużym przybliżeniu to też temp. oleju).
    > wylaczy silnik, ale co to dokladnie oznacza? Ile kilometrow przed domem
    > nalezy jechac spokojnie (powiedzmy max 3k rpm) zeby mozna bylo zgasic
    > silnik od razu. Z drugiej strony ile minut nalezy zostawic go wlaczonego
    > jesli sie uzywalo gornego zakresu obrotow do samego konca jazdy?
    U mnie to jakieś 500m osiedlówką + czas potrzebny na otwarcie bramy i
    garażu - nawet po najgorszym pałowaniu :) A co do trasy, to trzeba uważać po
    "przelotach" autostradowych z V zbliżoną do VMax. Po prostu jak wiesz ,że
    się będziesz zatrzymywał przejedź ostatnie 2-3km trochę spokojniej, bez Vmax
    i czerwonego pola. Wszystkie bebechy same się wystudzą powietrzem, które
    dookoła przelatuje i jak już zajedziesz to będzie w sam raz do
    odpstryknięcia....
    Generalnie, nie daj się zwariować, jakby te turboautka musiały mieć 3
    stronicową instrukcję wyłączania to nikt by nimi nie jeździł :)
    MZ