  • 1. Data: 2010-10-24 18:18:40
    Temat: Uzytkowanie auta z turbo
    Od: furi <u...@g...com>

    Witam
    Jak nazlezy uzytkowac samochod z turbo zeby go nie zepsuc, konkretnie
    Volvo S40 T4 2.0T 200 Km
    Wiem ze nalezy rozgrzac silnik zanim zacznie sie go cisnac, ale co to
    oznacza? Nalezy czekac az wskaznik temp plynu zacznie sie podnosic, czy
    tez olej grzeje sie szybciej? Ile km nalezy zrobic po odpaleniu zimnego
    silnika zanim mozna go pilowac pod czerwone pole obrotomierza?
    Jak jest przy konczeniu jazdy, wiem ze turbina musi ostygnac zanim sie
    wylaczy silnik, ale co to dokladnie oznacza? Ile kilometrow przed domem
    nalezy jechac spokojnie (powiedzmy max 3k rpm) zeby mozna bylo zgasic
    silnik od razu. Z drugiej strony ile minut nalezy zostawic go wlaczonego
    jesli sie uzywalo gornego zakresu obrotow do samego konca jazdy?
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-10-24 18:53:13
    Temat: Re: Uzytkowanie auta z turbo
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Witam
    > Jak nazlezy uzytkowac samochod z turbo zeby go nie zepsuc, konkretnie
    > Volvo S40 T4 2.0T 200 Km
    Tak jak o każdy wóz.
    Turbo daje 30 do 50 koni więcej pod maską.
    Dzięki temu jeździ się tym wozem bez zbędnego wysiłku silnika i bez
    zblizania się do czerwonego pola
    na obrotomierzu. Oczywiście w porównaniu do silnika o zblizonej pojemności
    bez turbo.
    Jeżeli jest potrzeba jazdy samochodem z silnikiem wyposażonym w
    turbosprężarkę z jeszcze wiekszymi osiągami-
    doradzam zmianę samochodu.
    Najlepiej na F1 :-)
    S.

  • 3. Data: 2010-10-24 18:57:13
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Sun, 24 Oct 2010 17:18:40 +0100, furi
    <u...@g...com> wrote:

    > Wiem ze nalezy rozgrzac silnik zanim zacznie sie go cisnac, ale co to
    > oznacza? Nalezy czekac az wskaznik temp plynu zacznie sie podnosic, czy
    > tez olej grzeje sie szybciej?

    Olej nagrzewa się wolniej i jak chcesz chodzić pełną łychą, to
    po nagrzaniu oliwy do temperatury pracy. To dotyczy każdego
    silnika, ale oczywiście takiego obowiązku nie ma.

> [...]
    > wylaczy silnik, ale co to dokladnie oznacza? Ile kilometrow przed domem
    > nalezy jechac spokojnie (powiedzmy max 3k rpm) zeby mozna bylo zgasic

    Jak przejechałeś ostatnie parę km po stronie podciśnień, to
    możesz od razu.

    > Z drugiej strony ile minut nalezy zostawic go wlaczonego
    > jesli sie uzywalo gornego zakresu obrotow do samego konca jazdy?

    Kupić turbotimer i mieć spokój.

    r.
    _____________

  • 4. Data: 2010-10-24 19:02:21
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    > Tak jak o każdy wóz.
    > Turbo daje 30 do 50 koni więcej pod maską.

    Aha, powiedz to silnikom, które seryjnie mają około 135KM a z turbo
    215KM (fabryczne) nie wspominam tu o rzeźbie do ponad 270KM z tych
    samych silników.

    --
    Części do A6 C4 sprzedam
    http://allegro.pl/item1199963969.html

  • 5. Data: 2010-10-24 19:05:35
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-10-24 18:18, furi pisze:
> [...]
    > silnik od razu. Z drugiej strony ile minut nalezy zostawic go wlaczonego
    > jesli sie uzywalo gornego zakresu obrotow do samego konca jazdy?

    Kupić wskaźnik temp oleju o ile komp tego nie podaje i zanim olej nie
    przekroczy 80C lepiej nie kręcić. Przed zgaszeniem kilka km 3-5 na
    spokojnie i można gasić praktycznie od razu. Jak się kręciło ciągle
    mocno to zanim się zgasi ze 2-3min zaczekać na wolnych. A najlepsze
    rozwiązanie jak już kolega niżej/wyżej wspomniał Turbo Timer.
    Pilnować poziomu oleju w silniku!

  • 6. Data: 2010-10-24 19:06:28
    Od: Tatanka <t...@w...pl>

    On 24 Paź, 18:18, furi <u...@g...com> wrote:
> [...]
    > silnik od razu. Z drugiej strony ile minut nalezy zostawic go wlaczonego
    > jesli sie uzywalo gornego zakresu obrotow do samego konca jazdy?

    Tak wg mnie, mam TDI:

    but do podlogi gdy wskaznik temp juz w pozycji ostatecznej (90 st
    chyba) plus jeszcze z jeden km
    z 500 m przed domem przestaje pilowac, jesli to robilem (a daje w
    pedzel ok raz na tydzien tylko)
    jesli parkuje pod domem dluzej niz 2 minuty to po zaparkowaniu gasze
    silnik
    jesli krocej to czekam jedną minutę na postoju na wolnych obrotach

    turbotimer - nieglupi pomysl

  • 7. Data: 2010-10-24 19:14:03
    Od: "Robert Wicik" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "furi" <u...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > silnik od razu. Z drugiej strony ile minut nalezy zostawic go wlaczonego
    > jesli sie uzywalo gornego zakresu obrotow do samego konca jazdy?

    W Toyocie piszą, że nawet 2 minuty, gdy stajemy bezpośrednio po forsownej
    jeździe.

  • 8. Data: 2010-10-24 19:31:45
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 2010-10-24 19:05, Lewis pisze:

    > Pilnować poziomu oleju w silniku!

    ATSD naprawiles silnik? Co bylo?

    Pozdrawiam
    Paweł
    DoQ --[ES9J4]-- mail: p...@g...com

  • 9. Data: 2010-10-24 19:37:52
    Od: megrims <m...@i...pl>

> [...]
    > silnik od razu. Z drugiej strony ile minut nalezy zostawic go wlaczonego
    > jesli sie uzywalo gornego zakresu obrotow do samego konca jazdy?

    pełen laczek od razu :D

  • 10. Data: 2010-10-24 19:38:52
    Od: Olek <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2010-10-24 18:18, furi wrote:
    > oznacza? Nalezy czekac az wskaznik temp plynu zacznie sie podnosic, czy
    > tez olej grzeje sie szybciej?

    gdzieś wyczytałem, że olej grzeje się 4 razy wolniej niż płyn...

    > Ile km nalezy zrobic po odpaleniu zimnego
    > silnika zanim mozna go pilowac pod czerwone pole obrotomierza?

    skoro j.w. jest prawdą to musisz odczekać (przejechać) jeszcze 3 krotnie
    dany odcinek drogi po nagrzaniu płynu. Wtedy temp. oleju osiągnie swój
    odpowiedni poziom.

    > Jak jest przy konczeniu jazdy, wiem ze turbina musi ostygnac zanim sie
    > wylaczy silnik, ale co to dokladnie oznacza?

    musisz chwilę postać z włączonym silnikiem po skończonej jeździe, wtedy
    turbina ma szansę się ostudzić...

> [...]
    > silnik od razu. Z drugiej strony ile minut nalezy zostawic go wlaczonego
    > jesli sie uzywalo gornego zakresu obrotow do samego konca jazdy?

    a to już doświadczeni turbodoładowani Ci poradzą