  • 21. Data: 2009-06-16 16:53:24
    Temat: Re: Ustawianie D700
    Od: Giecze <czechowski@post.#skasujto#.pl>

    Kombajn Bizon wrote:

    >OK, rozumiem o co Wam chodzi, ale dalej mam jedna, najwazniejsza watpliwosc
    >o ktorej mysle od samego poczatku.
    >
    >Wywolalem to samo zdjecie z RAW do AdobeRGB i sRGB.
    >Mam dobry, acz nieskalibrowany monitor CRT.
    >
    >Zdjecie w AdobeRGB sprawia wrazenie bardziej przytlumionego, nie tak
    >nasyconego.

    Nic dziwnego, oglądasz plik bez zarządzania barwą, cyferki RGB w pliku
    (przestrzeni AdobeRGB) są odtwarzane bez zmian na przestrzeni sRGB
    (bez konwersji do tej przestrzeni). Taki efekt osiągniesz oglądając
    pliki np. w systemowej podglądarce Windows, czy drukując na "małej"
    druakrce wg schematu file>print>default ;)

    Użuwania sRGB ma sens, kiedy user nie zna przestrzeni "odtwarzacza"
    (monitor, drukarka, TV etc., bo najbardziej prawdopodobne, że jesteśmy
    najbliżej właśnie sRGB) lub nie rozumiemy zagadnienia zarządzania
    barwą.

    Grzegorz

  • 22. Data: 2009-06-16 17:01:50
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Kombajn Bizon wrote:
> [...]
    > Mam dobry, acz nieskalibrowany monitor CRT.
    >
    > Zdjecie w AdobeRGB sprawia wrazenie bardziej przytlumionego, nie tak

    otwórz je w programie które ma zarządzanie barwą -> np. Photoshop,
    ewentualnie Firefoxa z WŁĄCZONĄ funkcją zarządzania kolorem

    > Oczywiscie jezeli wyslalbym je w tej postaci do drukarki zdolnej do
    > oddania jego pelnego gamutu to zapewne kolorystyka bylaby w porzadku,
    > ale jezeli chcialbym sie z nim wczesniej bawic, to pierwsza rzecza
    > jaka bym zrobil byloby podciagniecie nasycenia.

    jeśli robiłbyś to w programie bez zarządzania kolorem - to tak
    ale wtedy nawet zabawa sRGB może zdziwić...

    np. pod IE zdjęcia sRGB mają żółtaczkę na twarzach... a pod FF z włączonym
    zarządzaniem kolorem już nie (i jest jak w PSie)

    > W tej sytuacji plik wyjsciowy mialby zapewne znacznie przewalone
    > kolory, prawda?

    jak wyżej...

    > Chyba, ze to wlasnie kolory widziane przeze mnie na zdjeciu wolanym do
    > AdobeRGB sa prawidlowe, tzn odpowiadaja temu co rzeczywiscie jest
    > zapisane w pliku?

    kolory są prawidłowe do momentu gdy mieszczą się w gammucie profilu
    nie ważne czy to sRGB czy AdobeRGB...

    wiesz- mamy jeszcze prophoto - które jest tak szerokie, że nie sposób go
    ogarnąć
    i broń Boże amatorowi używać tego...

    wielkość gammutu to nie cecha jak litry paliwa - policzalna...
    to kwestia preferencji co z tym dalej robimy...

    ogólnie - lepiej jest mieć szerzej - ale w przypadku prophoto ta prawda już
    nie obowiązuje...

    > Ale czy to mozliwe na nieprofesjonalnym monitorze?
    > No i skad ta wzgledna szarosc zdjecia w AdobeRGB wzgledem tego
    > wolanego do sRGB?

    z powodu używania programu bez zarządzania kolorem...

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 23. Data: 2009-06-16 17:12:28
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    zkruk [Lodz] pisze:

    > z powodu używania programu bez zarządzania kolorem...

    Pozostaje pytanie - po co tak kombinować jeśli zdjęcia mają iść na www,
    albo będą amatorsko drukowane, co zdarza się w znakomitej większości
    wypadków.
    sRGB po prostu upraszcza cały proces obróbki i zarządzania materiałem, a
    w przypadku prezentacji jak wyżej nie ograniczy praktycznie w stopniu
    zauważalnym.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 24. Data: 2009-06-16 17:22:16
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    Wcale nie miękka klucha zkruk [Lodz] napisał tak:

    > z powodu używania programu bez zarządzania kolorem...

    no i o to chodzilo - rzeczywiscie jest jak piszesz :)

    czuje sie bogatszy w wiedze, wszystkim wspoldyskutantom bardzo dziekuje ;)

    --
    http://www.demotywatory.pl/komentarze/2330
    W tablicę kluczyk raz i dwa

  • 25. Data: 2009-06-16 18:34:38
    Od: "m0w" <c...@g...pl>

    Moim zdaniem masz dużo racji

  • 26. Data: 2009-06-16 18:37:57
    Od: "m0w" <c...@g...pl>

    Nie jestes w stanie dobrze obrobić zdjecia zapisanego w profilu RGB nie
    mając do tego odpowidniego monitora. Jeśli go nie masz obrobisz źle. Efekty
    są zdecydowanie gorsze niż obrabianie plików sRGB nad którymi na przeciętnym
    monitorze masz większą kontrolę. Robienie w RGB nie mając odpowiedniego
    monitora to porywanie się z motyką na słońce.

  • 27. Data: 2009-06-16 18:55:53
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    m0w pisze:
> [...]
    > przeciętnym monitorze masz większą kontrolę. Robienie w RGB nie mając
    > odpowiedniego monitora to porywanie się z motyką na słońce.

    Też tak mówię zawsze prywatnie jak ktoś pyta, ale tu już nie raz
    zostałem opieprzony :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /uwaga! - opinie, które głoszę nie stanowią prawa, dogmatów ani aksjomatów/

  • 28. Data: 2009-06-16 19:10:15
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Janko Muzykant wrote:

> [...]
    > sRGB po prostu upraszcza cały proces obróbki i zarządzania
    > materiałem, a w przypadku prezentacji jak wyżej nie ograniczy

    jeśli mają iść na wuwuwu - to rzeczywiście - szkoda prądu...
    jeśli maja iść na domową drukarkę - to bym się jednak zastanowił...

    http://img259.imageshack.us/img259/7402/profilezmz.j
    pg

    profil ten to profil do jednego z tańszych papierów na rynku sprofilowanych
    z najtańszymi tuszami na rynku ;]

    a widać, że częściowo wychodzi poza adobeRGB

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 29. Data: 2009-06-16 19:21:59
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    m0w wrote:
> [...]
    > którymi na przeciętnym monitorze masz większą kontrolę. Robienie w
    > RGB nie mając odpowiedniego monitora to porywanie się z motyką na

    a co to do jasnej cholery jest profil RGB????

    zakładając że miało być tam sRGB
    tez nie masz racji...

    słyszałeś kiedyś o kalibracji?

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 30. Data: 2009-06-16 22:40:22
    Od: _rK_ <podazaj_za_adresem_w_@_stopce.pl>

    In <2...@n...neostrada.pl> _rK_ wrote:

    > Zdrowka

    jeszcze raz i wielkie dzieki za odpowiedzi.

    --
    [rK] http://robertkresa.com