    From: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Ustawianie D700
    Date: Tue, 16 Jun 2009 19:01:50 +0200

    Kombajn Bizon wrote:
    > OK, rozumiem o co Wam chodzi, ale dalej mam jedna, najwazniejsza
    > watpliwosc o ktorej mysle od samego poczatku.
    >
    > Wywolalem to samo zdjecie z RAW do AdobeRGB i sRGB.
    > Mam dobry, acz nieskalibrowany monitor CRT.
    >
    > Zdjecie w AdobeRGB sprawia wrazenie bardziej przytlumionego, nie tak
    > nasyconego.

    otwórz je w programie które ma zarządzanie barwą -> np. Photoshop,
    ewentualnie Firefoxa z WŁĄCZONĄ funkcją zarządzania kolorem

    > Oczywiscie jezeli wyslalbym je w tej postaci do drukarki zdolnej do
    > oddania jego pelnego gamutu to zapewne kolorystyka bylaby w porzadku,
    > ale jezeli chcialbym sie z nim wczesniej bawic, to pierwsza rzecza
    > jaka bym zrobil byloby podciagniecie nasycenia.

    jeśli robiłbyś to w programie bez zarządzania kolorem - to tak
    ale wtedy nawet zabawa sRGB może zdziwić...

    np. pod IE zdjęcia sRGB mają żółtaczkę na twarzach... a pod FF z włączonym
    zarządzaniem kolorem już nie (i jest jak w PSie)

    > W tej sytuacji plik wyjsciowy mialby zapewne znacznie przewalone
    > kolory, prawda?

    jak wyżej...

    > Chyba, ze to wlasnie kolory widziane przeze mnie na zdjeciu wolanym do
    > AdobeRGB sa prawidlowe, tzn odpowiadaja temu co rzeczywiscie jest
    > zapisane w pliku?

    kolory są prawidłowe do momentu gdy mieszczą się w gammucie profilu
    nie ważne czy to sRGB czy AdobeRGB...

    wiesz- mamy jeszcze prophoto - które jest tak szerokie, że nie sposób go
    ogarnąć
    i broń Boże amatorowi używać tego...

    wielkość gammutu to nie cecha jak litry paliwa - policzalna...
    to kwestia preferencji co z tym dalej robimy...

    ogólnie - lepiej jest mieć szerzej - ale w przypadku prophoto ta prawda już
    nie obowiązuje...

    > Ale czy to mozliwe na nieprofesjonalnym monitorze?
    > No i skad ta wzgledna szarosc zdjecia w AdobeRGB wzgledem tego
    > wolanego do sRGB?

    z powodu używania programu bez zarządzania kolorem...

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk