    From: de Fresz <d...@n...o2.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Ustawianie D700
    Date: Tue, 16 Jun 2009 14:47:47 +0200

    On 2009-06-16 02:19:13 +0200, Kombajn Bizon <k...@b...ru> said:

    > wytlumacz mi w takim razie gdzie zle rozumuje:
    >
    > - plik zrodlowy mam w AdobeRGB
    > - ogladam go na monitorze w sRGB (zalozmy)

    Co to jest "monitor sRGB"?

    > - monitor nie jest w stanie wyswietlic pelnego gamutu zdjecia, dlatego pewne
    > barwy sa przeklamane (zle wyswietlane)

    Pewne - powiedzmy że tak.

    > - jezeli jestem tego swiadom, to robie konwersje na sRGB (tylko po co mi
    > wtedy plik zrodlowy w AdobeRGB?) i w tej przestrzeni pracuje

    Po co chcesz pracować w węższej przestrzeni, skoro możesz w większej?
    Do węższej (docelowej) konwerujesz materiał na wyjściu, źródło chyba
    lepiej mieć w tak szerokim gamucie, jak to możliwe, nie? Tymbardziej,
    że po drodze zazwyczaj jest jescze obróbka.

    > - jezeli jednak nie jestem swiadom ulomnosci monitora to edytuje zdjecie
    > troche na slepo

    Jak bardzo "trochę"? Pierwsze podstawowa rzecz - Color Management
    wogóle nie jest dla nieświadomych użytkowników.

    > - przy zapisie nie zmieniam przestrzeni, czyli zapisuje w AdobeRGB (bo nie
    > jestem swiadom j/w)

    Bo po co miałbyś sztucznie ograniczać gamut zdjęcia na etapie obróbki?
    Owszem, bywają ku temu powody, ale jak na razie nic o nich nie
    napisałeś.

    > - ide z tym do labu, ktory naswietla wedlug jakiegos XlabRGB, ktory jest
    > duzo mniejszy niz AdobeRGB,

    A jak się ma do sRGB? To że jego gamut jest mniejszy, nie oznacza
    zupełnie że się cały w innej przestrzeni mieści (czy to a- czy s-RGB).

    > do tego moja odbitka jest spaprana zla obrobka

    Oooo! A to nowość - niby na którym etapie? Znaczy nie wątpie że Ty czy
    ktoś tam inny może sobie spaprać fotę obróbką i z pewnością ma to
    miejsce często, tylko w powyższym modelu teoretycznym, zakładając
    "użytkownika idealnego" brak takiego momentu.

    > Oczywiscie _jezeli_ zdaje sobie sprawe z istnienia przestrzeni barwnych, to
    > przed oddaniem do labu moge skonwertowac zdjecie na jego profil

    I tego się trzymaj.

    > Tak czy inaczej, czy przy konwersji AdobeRGB -> 'przestrzen labu' albo sRGB
    > -> 'przestrzen labu' nie mamy do czynienia z obcieciem przestrzeni barw?
    > A jezeli nie to dlaczego?.

    Wtedy mamy do czynienia z kompresją gamutu (z możliwością wybrania
    jednego z 4 modeli, choć w praktyce sens mają tylko 2). I jeśli Twoim
    jedynym medium wyjściowym jest ten jeden lab, o marnej przestrzeni, to
    możesz sobie tak robić i strat pewnie nie zauważysz. Ale jeśli ten sam
    materiał ma/może trafić na różne media, to nie warto sobie przycinać
    palety kolorów.

    > Tak czy inaczej nie zmienia to faktu, ze juz na poczatku nie widze calej
    > przestrzeni,

    A to już w dużej mierze zależy od monitora, kalibracji, etc.

    > chyba ze przekonwertuje zdjecie do sRGB (co spowoduje ze bede
    > na moim monitorze pracujacym w sRGB widzial caly gamut,

    Będziesz widział cały gamut? Z Eizo za 8k zł sRGB trochę wystaje.
    Pogratulować monitora w takim razie.

    > tylko ze on z kolei bedzie juz tylko czescia tego pierwotnego).

    Źle pojmujesz pokrywanie się gamutów. Pooglądaj sobie przedstawienia
    pod postacią brył (i tak nieidealne) nałożone jedno na drugie, to może
    Ci się rozjaśni.

    > Po co wiec robic zdjecia w AdobeRGB,

    Zdjęcia nie są "robione" w przestrzeni, tylko konwertowane do niej
    przez aparat lub soft do wołania RAWów.

    > jezeli monitor nie jest w stanie
    > wyswietlic pelnego gamutu, a naswietlarka odda jeszcze mniejszy zakres?
    > Rozmawiamy o poziomie amatorskim, nie o sytuacji kiedy moge na ekranie i w
    > druku pracowac w AdobeRGB.

    Znaczy amatorzy używają tylko gównianych labów? A to pardonsik, widać
    znam jakichś nietypowych.

    > Ale jezeli ktos kalibruje sprzet to raczej ma tez pojecie o przestrzeniach
    > barwnych.

    Przydaje się. Ale sama kalibracja nic nie implikuje.

    > Ja stawiam sie w sytuacji amatora, ktory ma do dyspozycji (w najlepszym
    > wypadku) monitor CRT

    W najlepszym? To nie chcę znać najgorszego scenariusza.

    > na ktorym obrabia zdjecia, ktore czasem daje do
    > naswietlenia w labie.

    Takiemu to wogóle wiedza o CM się raczej mało przyda. Po posiadaczu
    D700 można by się spodziewać więcej, ale w końcu kto zamożnemu zabroni
    (się nie znać)?

    > Twierdze, ze w tej sytuacji ustawienie przestrzeni barw w aparacie na
    > AdobeRGB da w efekcie gorsze rezultaty niz sRGB.

    Myślę, że w każdym przypadku efekty będą słabe, niezależnie co ustawi.

    de Fresz