  • 1. Data: 2013-06-03 21:10:26
    Temat: Układy scalone i temparatura - jak bardzo trzeba podgrzać, żeby zepsuć?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Pamiętam, że w starych książkach bardzo przestrzegano przed możliwością
    przegrzania półprzewodników podczas lutowania. Pojawiały się różne
    patenty, w stylu przyczepiania krokodylka do wyprowadzenia elementu,
    żeby przejmował nadmiar ciepła.
    Przez lata lutowałem różne układy za pomocą transformatorówki i nie
    pamiętam, żebym kiedykolwiek coś zepsuł przez przegrzanie (choć faktem
    jest, że za sprawą przeczytanych książek wyrobiłem sobie nawyk możliwie
    krótkiego podgrzewania punktu lutowniczego.

    Od niedawna dysponuję stacją lutowniczą, w związku z czym zabrałem się
    za oglądanie filmów instruktażowych, dotyczących lutowania HotAir. Muszę
    przyznać, że czegoś tu nie rozumiem. Czyżby zmienił się paradygmat? ;)
    Kiedyś lutowało się krótko, podgrzewając tylko jeden punkt, dzisiaj
    podgrzewa się przez dłuższą chwilę kawałek płytki ze scalakiem, który
    praktycznie pływa w roztopionej cynie.

    Jak mocno trzeba by podgrzać układ, żeby groziło mu zniszczenie?
    Przykład z życia wzięty: Przed zakupem stacji lutowałem pewien układ z
    Atmegą8. Przez roztargnienie źle położyłem scalak, co zauważyłem dopiero
    wtedy, gdy spora część połączeń była już wykonana. Szybko zrezygnowałem
    z prób użycia plecionki wiedzą, że i tak niedługo będę miał do
    dyspozycji HA. Chyba jednak powinienem bardziej przećwiczyć
    wylutowywanie (z drugiej strony nie bardzo miałem na czym) - ustawiłem
    temperaturę na około 400 stopni, siłę nawiewu na wyczucie, zbliżyłem
    wylot dyszy do układu i poczekałem na roztopienie cyny, po czym szybko
    zdjąłem układ z PCB. Teraz nasuwa mi się pytanie - czy tak demontowany
    układ (brak preheatingu, wysoka temperatura) mógł zostać zniszczony czy
    raczej jest to mało prawdopodobne? Taki układ będzie godzien zaufania
    czy raczej można bezpiecznie założyć, że próba jego powtórnego użycia
    będzie tylko stratą czasu?

  • 2. Data: 2013-06-03 21:13:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Monday, June 3, 2013, 9:10:26 PM, you wrote:

> [...]
    > przegrzania półprzewodników podczas lutowania. Pojawiały się różne
    > patenty, w stylu przyczepiania krokodylka do wyprowadzenia elementu,

    Chodziło o półprzewodniki germanowe, nie krzemowe. Krzemowe są bardzo
    odporne.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2013-06-03 21:32:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości
> [...]
    >Muszę
    >przyznać, że czegoś tu nie rozumiem. Czyżby zmienił się paradygmat?

    Troche sie zmienil - trzeba jakos stopic ta cyne bez olowiu, a to
    jednak 230 C :-)

> [...]
    >praktycznie pływa w roztopionej cynie.
    >Jak mocno trzeba by podgrzać układ, żeby groziło mu zniszczenie?

    Krzem potrafi jeszcze pracowac przy 150C. Pracowac - a nie tylko byc
    lutowanym bez zasilania.
    Co prawda wtedy juz nie ma marginesu mocy na chlodzenie - ale my nie o
    tym.

    Epoksyd pare sekund te 230C tez wytrzyma - za to podejrzewam ze nie
    lubia naprezen termicznych, stad te wygrzewanie.

    Laminat tez musi byc odpowiedni aby mu sie sciezki nie odkleily.
    Za to czas pomyslec o innych elementach - plastiki, elektrolity ..

    J.

  • 4. Data: 2013-06-03 22:10:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-06-03 21:32, J.F pisze:

    > Epoksyd pare sekund te 230C tez wytrzyma - za to podejrzewam ze nie
    > lubia naprezen termicznych, stad te wygrzewanie.

    Hmm... Skąd to 230 stopni? W paru miejscach w Sieci spotkałem się z
    wzmianką o co najmniej 350 stopniach (a nawet więcej) przy demontażu Hot
    Airem.

    > Laminat tez musi byc odpowiedni aby mu sie sciezki nie odkleily.
    > Za to czas pomyslec o innych elementach - plastiki, elektrolity ..

    Laminat przetrwał podgrzanie. Elektrolitów na płytce jeszcze nie było na
    tym etapie montażu - zostawiłem je na koniec z uwagi na to, że wszystkie
    były elementami przewlekanymi.

    Krótko mówiąc: prawdopodobieństwo uszkodzenia tej Atmegi jest raczej
    niewielkie, mogę spróbować wykorzystać ją ponownie nie przejmując się,
    że zaraz potem będę musiał powtarzać procedurę demontażu?

  • 5. Data: 2013-06-03 23:09:04
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Krótko mówiąc: prawdopodobieństwo uszkodzenia tej Atmegi jest raczej
    > niewielkie, mogę spróbować wykorzystać ją ponownie nie przejmując się,
    > że zaraz potem będę musiał powtarzać procedurę demontażu?
    Przy dorabianiu kluczy samochodowych standardową procedurą jest:
    1) wylutowanie mikrokontrolera,
    2) odczytanie w programatorze,
    3) ponowne wlutowanie.
    Jeżeli ta operacja miałaby uszkodzić mikrokontroler,
    to po dorobieniu kluczy część aut nie nadawałaby się do użytku.
    Pozdrawiam,
    S.

  • 6. Data: 2013-06-03 23:10:08
    Od: Pikaczos <t...@o...pl>

    W dniu 2013-06-03 21:10, Atlantis pisze:
    > Hmm... Skąd to 230 stopni? W paru miejscach w Sieci spotkałem się z
    > wzmianką o co najmniej 350 stopniach (a nawet więcej) przy demontażu Hot
    > Airem.
    350 i więcej ustawiają na stacji, układ będzie miał mniej (można
    sprawdzić termoparą na układzie) chyba że będziesz grzał długo.
    Dla ATMEG 8 producent podaje przy bezołowiówce maksymalną temperaturę
    lutowania 260 stopni dla obudów TQFP, dla DIPów 245. Są to jednak
    temperatury dla lutowania rozpływowego, "z ręki" nie będzie takich
    warunków jak w piecu i jeśli tyle ustawisz na stacji to układu za szybko
    nie zdejmiesz, jego temperatura będzie niższa - stąd te 350.
    Do lutowania hot airem jednak najlepiej używać podgrzewacza (preheatera)
    po to żeby nie katować układów zbyt wysokimi temperaturami, zwłaszcza
    przy wszechobecnym lucie bezołowiowym.
    > Krótko mówiąc: prawdopodobieństwo uszkodzenia tej Atmegi jest raczej
    > niewielkie, mogę spróbować wykorzystać ją ponownie nie przejmując się,
    > że zaraz potem będę musiał powtarzać procedurę demontażu?

    400 stopni to jednak trochę przydużo tym bardziej że to układ łyknął tą
    temperaturę a nie tylko jego wyprowadzenia. Jak dla klienta - to bym nie
    ryzykował, jak dla siebie to też też nie - nie chciało by mi się w
    razie czego drugi raz smażyć (no i laminat tez za każdym razem dostaje).
    Zwłaszcza przy cenie tego scalaka.

  • 7. Data: 2013-06-03 23:13:08
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-06-03 22:10, Atlantis pisze:

    > Hmm... Skąd to 230 stopni? W paru miejscach w Sieci spotkałem się z
    > wzmianką o co najmniej 350 stopniach (a nawet więcej) przy demontażu Hot
    > Airem.

    Ale generalnie chodzi o układy BGA, a to inna bajka - musisz przez układ
    podgrzać kulki itd. Stąd preheating, żeby przez układ jak najmniej
    ciepła trzeba było dostarczać. Poza tym naprężenia i samej struktury, i
    laminatu.
    Normalnie nie potrzebujesz takiej temperatury. Ja mam na IR temperatury
    rzędu 250 stopni dla BGA. Cyna się ładnie topi przy jakichś 210-220
    stopniach dla obudów TSSOP czy TQFP (mam podgląd na kamerze).

> [...]
    > niewielkie, mogę spróbować wykorzystać ją ponownie nie przejmując się,
    > że zaraz potem będę musiał powtarzać procedurę demontażu?

    Jeżeli układ zdjąłeś od razu po roztopieniu cyny, to raczej będzie OK.
    Ja pierwszy układ zdejmowałem zwykłą nagrzewnicą (z regulacją
    temperatury), ale ustawiałem trochę niższą - ok 270 stopni - działał
    potem. Zresztą dawno temu Koreańczycy z HEI na szkoleniu serwisowym
    właśnie taką metodę pokazywali.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2013-06-03 23:17:29
    Od: LeonKame <k...@l...com>

> [...]
    > Jeżeli ta operacja miałaby uszkodzić mikrokontroler,
    > to po dorobieniu kluczy część aut nie nadawałaby się do użytku.

    Kluczy samochodowych ? Lutowanie ? Przeciez to sie robi bezprzewodowo
    programatorem, o jakich ty kluczach napisałes !

  • 9. Data: 2013-06-03 23:27:24
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Kluczy samochodowych ? Lutowanie ? Przeciez to sie robi bezprzewodowo
    > programatorem, o jakich ty kluczach napisałes !
    Pisałem o tym co widziałem.
    Pewnie są różne drogi w zależności od wozu.
    S.

  • 10. Data: 2013-06-03 23:36:18
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]
    > praktycznie pływa w roztopionej cynie.
    >
    > Jak mocno trzeba by podgrzać układ, żeby groziło mu zniszczenie?

    Powoli? Powyżej 370 stopni popłynie eutektyka złoto - krzem. Wcześniej
    może (tak od około trzystu) zacząć się dekompozycja elementów
    plastikowych. Natomiast zbyt szybkie grzanie powoduje po prostu duże
    gradienty temperatury i wywołane nimi silne naprężenia mechaniczne - jak
    nie ścieżki na płytce drukowanej porwie to bonding w scalaku... Pierwsza
    rzecz - unikać szoków termicznych!

    --
    Darek