eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaUkłady scalone i temparatura - jak bardzo trzeba podgrzać, żeby zepsuć?Re: Układy scalone i temparatura - jak bardzo trzeba podgrzać, żeby zepsuć?
    From: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Układy scalone i temparatura - jak bardzo trzeba podgrzać, żeby
    zepsuć?
    Date: Mon, 03 Jun 2013 23:13:08 +0200

    W dniu 2013-06-03 22:10, Atlantis pisze:

    > Hmm... Skąd to 230 stopni? W paru miejscach w Sieci spotkałem się z
    > wzmianką o co najmniej 350 stopniach (a nawet więcej) przy demontażu Hot
    > Airem.

    Ale generalnie chodzi o układy BGA, a to inna bajka - musisz przez układ
    podgrzać kulki itd. Stąd preheating, żeby przez układ jak najmniej
    ciepła trzeba było dostarczać. Poza tym naprężenia i samej struktury, i
    laminatu.
    Normalnie nie potrzebujesz takiej temperatury. Ja mam na IR temperatury
    rzędu 250 stopni dla BGA. Cyna się ładnie topi przy jakichś 210-220
    stopniach dla obudów TSSOP czy TQFP (mam podgląd na kamerze).

    > Laminat przetrwał podgrzanie. Elektrolitów na płytce jeszcze nie było na
    > tym etapie montażu - zostawiłem je na koniec z uwagi na to, że wszystkie
    > były elementami przewlekanymi.
    > Krótko mówiąc: prawdopodobieństwo uszkodzenia tej Atmegi jest raczej
    > niewielkie, mogę spróbować wykorzystać ją ponownie nie przejmując się,
    > że zaraz potem będę musiał powtarzać procedurę demontażu?

    Jeżeli układ zdjąłeś od razu po roztopieniu cyny, to raczej będzie OK.
    Ja pierwszy układ zdejmowałem zwykłą nagrzewnicą (z regulacją
    temperatury), ale ustawiałem trochę niższą - ok 270 stopni - działał
    potem. Zresztą dawno temu Koreańczycy z HEI na szkoleniu serwisowym
    właśnie taką metodę pokazywali.

    Pozdrawiam

    DD