  • 1. Data: 2015-12-05 16:50:50
    Temat: Układ sieci IT - co i jak
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem. Naczytałem się o tym że układy sieci IT są stosowane w
    szpitalach, ze względu na najwyższy poziom bezpieczeństwa, pod warunkiem
    że są stosowane:

    - urządzenia stałej kontroli stanu izolacji,
    - systemy lokalizacji uszkodzenia izolacji.

    Jakoś sobie powyższego nie mogę wyobrazić - jak wyglądają takie systemy ?

    Mam w pracy do czynienia ze stabilizatorami sieciowymi, które wyjście
    mają całkowicie odizolowane od sieci, a chciałbym zastosować jakąś
    ochronę przeciwporażeniową.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2015-12-05 16:54:25
    Temat: Re: Układ sieci IT - co i jak
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-12-05 o 16:50, PeJot pisze:

    > Mam w pracy do czynienia ze stabilizatorami sieciowymi, które wyjście
    > mają całkowicie odizolowane od sieci

    Od ziemi miało być.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2015-12-06 00:19:21
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    Użytkownik "PeJot" <P...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Mam w pracy do czynienia ze stabilizatorami sieciowymi, które wyjście mają
    > całkowicie odizolowane od sieci, a chciałbym zastosować jakąś ochronę

    Nie musisz sobie nic wyobrazac,
    http://www.elhand.pl/pub/Image/Poradnik_tech/Schemat
    y/siec_typu_IT.png
    mozesz zastosowaj jakas znana juz metode.
    http://www.elektroonline.pl/a/8538,Systemy-lokalizac
    ji-doziemien-w-sieciach-pradu-stalego-IT-teoria-i-pr
    aktyka,,Elektrotechnika
    a nawet analiza stanu izolacji, przed wlaczeniem urzadzenia.
    http://www.elektroinzynieria.pl/artykuly/kontrola-iz
    olacji-odbiornikow-odlaczonych-od-napiecia-56950-6

  • 4. Data: 2015-12-06 10:05:24
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-12-06 o 00:19, Magnus Elephantus pisze:

> [...]
    > http://www.elektroinzynieria.pl/artykuly/kontrola-iz
    olacji-odbiornikow-odlaczonych-od-napiecia-56950-6

    OK, teraz idziemy dalej z założeniami. Owe stabilizatory są
    *jednofazowe*, z punktu widzenia użytkownika wyjście wygląda jak 2 żyły
    odizolowane od ziemi ( czy można to traktować jak układ IT ? ). Dopóki
    "grzebię w prądzie jedną ręką" teoretycznie jestem bezpieczny, ale bywa,
    że jakiś odbiornik wymusza uziemienie jednej z żył, czyli mam układ
    TN-S. Chciałbym zastosować jakieś zabezpieczenia przeciwporażeniowe np.
    czuły wyłącznik różnicowoprądowy, ale:

    1) nie chcę popsuć stabilizacji napięcia, a prądy 0-20 A;
    2) stabilizatory pracują 0-300 V AC, ale też i 0-300 V DC lub AC+DC.

    Da się cokolwiek zrobić, zanim BHP się przy&^&%li ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2015-12-06 11:58:12
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-12-06 o 10:05, PeJot pisze:

> [...]
    > 2) stabilizatory pracują 0-300 V AC, ale też i 0-300 V DC lub AC+DC.
    >
    > Da się cokolwiek zrobić, zanim BHP się przy&^&%li ?

    Po przemyśleniu widzę to tak:

    1. Jedna z żył stabilizatora jest uziemiona, czyli sprowadzam układ do TN-S.

    2. Na wyjściu wyłącznik różnicowoprądowy, ale włączony w torze prądowym.
    Te stabilizatory pracują w układzie czetroporzewodowym i wyjątkowo nie
    lubią przerwania obwodu prądowego, więc wypada by zadziałanie różnicówki
    spowodowało całkowite odłączenie stabilizatora od zasilania. Takie coś
    osiągnąć by można gdyby różnicówka miała dodatkowy styk pomocniczy,
    który za pośrednictwem stycznika odetnie zasilanie.

    I tu pytanie: czy są różnicówki, zdolne do pracy AC+DC, z dodatkowym
    stykiem pomocniczym ?

    A może da się prościej i skuteczniej ? Odcięcie zasilania stabilizatora
    nie sprawi że od razu na wyjściu mam 0.000 V.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2015-12-07 14:12:48
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    > Po przemyśleniu widzę to tak:
    >
    > 1. Jedna z żył stabilizatora jest uziemiona, czyli sprowadzam układ do
    > TN-S.

    Jesli nie musisz uziemniac zadnego przewodu, to go nie uziemniaj, raczej
    rozwijaj ochrone w oparciu o uklad IT, chyba, ze nie ma tam transformatora z
    odpowiednio dobra izolacja, ( minimum: 1 [kO] / 1 [V] ) i chyba, 2.5 [kV],
    przez minute.
    Nie zapominaj, ze 'roznicowka', to jedynie ochrona uzupelniajaca,
    trzeciorzedna, po podstawowej i dodatkowej.

    > 2. Na wyjściu wyłącznik różnicowoprądowy, ale włączony w torze prądowym.

    Wylacznik roznicowopradowy zwykle, wlacza sie w oba tory.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wy%C5%82%C4%85cznik_r%
    C3%B3%C5%BCnicowopr%C4%85dowy#/media/File:FISkizze.s
    vg

    > Te stabilizatory pracują w układzie czetroporzewodowym

    Czyli jak?

> [...]
    > zasilania. Takie coś osiągnąć by można gdyby różnicówka miała dodatkowy
    > styk pomocniczy, który za pośrednictwem stycznika odetnie zasilanie.

    No i tak to zrob. Zaden problem sterowac stycznik z obwodu wtornego,
    (wlaczanie, sie nieznacznie skomplikuje).
    Poza tym, moduly na szyne TH, maja mozliwosc wzajemnego wyzwalania sie, w
    sposob mechaniczny, ale nie znam przypadkow, aby ktos opieral na tym
    ochrone.

    > I tu pytanie: czy są różnicówki, zdolne do pracy AC+DC, z dodatkowym
    > stykiem pomocniczym ?

    Roznicowki typu: B, sa przewidziane do DC i dodatkowo, trzeba by znalezc
    takie, ktore dzialaja juz, od np: 60 [V].
    Mozna polaczyc szeregowo typ AC i typ B.

    > A może da się prościej i skuteczniej ? Odcięcie zasilania stabilizatora
    > nie sprawi że od razu na wyjściu mam 0.000 V.

    Np: poprzez wykrycie tzw. 'pierwszego zwarcia', w ukladzie IT, po stronie
    wtornej.
    http://engineering.electrical-equipment.org/wp-conte
    nt/uploads/2011/08/Fault-current-values-in-TT-TN-and
    -IT.jpg

    Ale, dobrze by bylo, odcinac obie strony, ze wzgledu na duza moc
    rozladowania, po stronie wtornej.
    Poza tym, cale urzadzenie, strona zasilania z sieci energetycznej, powinna
    byc chroniona w typowy sposob.

  • 7. Data: 2015-12-07 16:29:40
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-12-07 o 14:12, Magnus Elephantus pisze:

> [...]
    > odpowiednio dobra izolacja, ( minimum: 1 [kO] / 1 [V] ) i chyba, 2.5 [kV],

    Wątpię by producent stabilizatora przewidział procedurę sprawdzania
    izolacji w ten sposób.

> [...]
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Wy%C5%82%C4%85cznik_r%
    C3%B3%C5%BCnicowopr%C4%85dowy#/media/File:FISkizze.s

    2 tory prądowe + 2 tory napięciowe tj. pilnujące napięcia, zwarte gdzieś
    tam na końcu przy odbiorniku.

> [...]
    > Poza tym, moduly na szyne TH, maja mozliwosc wzajemnego wyzwalania sie, w
    > sposob mechaniczny, ale nie znam przypadkow, aby ktos opieral na tym

    Faktycznie, można tak zrobić by różnicówka mechanicznie odłączyła
    zasilanie poprzez dodatkowe styki, czy raczej stycznik ( moc na
    zasilaniu to maks. 5 kW ).

    > Ale, dobrze by bylo, odcinac obie strony, ze wzgledu na duza moc
    > rozladowania, po stronie wtornej.

    Pewnie tak, ale do dodatkowe styki to dodatkowa rezystancja i cała idea
    stabilizacji się sypie. Ale sprawdziłem, przy obciążeniu stabilizatora
    mocą rzędu 20 W, wyłączenie po stronie zasilania powoduje że na wyjściu
    napięcie znika <0.1 sekundy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2015-12-07 18:36:56
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    > Wątpię by producent stabilizatora przewidział procedurę sprawdzania
    > izolacji w ten sposób.

    Jesli nie ma tam transformatora, ktory mozna uznac za izolacyjny, to
    pozostaje, jak pisales, zrobic uklad TN.
    A co jest zasilane, (jakie urzadzenia), tymi stabilizatorami?
    Te urzadzenia, takze trzeba jakos chronic przed wystapieniem na nich
    napiecia.

    > 2 tory prądowe + 2 tory napięciowe tj. pilnujące napięcia, zwarte gdzieś
    > tam na końcu przy odbiorniku.

    Te napieciowe, to w zasadzie, zwrotne przewody pomiarowe.

> [...]
    > stabilizacji się sypie. Ale sprawdziłem, przy obciążeniu stabilizatora
    > mocą rzędu 20 W, wyłączenie po stronie zasilania powoduje że na wyjściu

    Czas dobry, (nie za dlugi), ale trzeba jeszcze uwzglednic czas roznicowki i
    stycznika po drodze.
    Poza tym, ochrona oparta na roznicowce, jest uwazana za ochrone
    uzupelniajaca.

  • 9. Data: 2015-12-08 17:08:16
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-12-07 o 18:36, Magnus Elephantus pisze:

> [...]
    > A co jest zasilane, (jakie urzadzenia), tymi stabilizatorami?
    > Te urzadzenia, takze trzeba jakos chronic przed wystapieniem na nich

    To są stabilizatory napięcia sieciowego w laboratorium, w związku z czym
    zasilają bardzo różne ustrojstwa. Są też urządzenia, czy raczej układy
    pomiarowe które do poprawnej pracy muszą być zasilane z układu TN-S.

    > Poza tym, ochrona oparta na roznicowce, jest uwazana za ochrone
    > uzupelniajaca.

    Ochrona podstawowa ( izolacje + osłony ) jest.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2015-12-08 19:04:03
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Ochrona podstawowa ( izolacje + osłony ) jest.

    Najlepszą ochroną jest IMHO zrobienie wszystkiego jak należy, a
    bezpieczniki, to wsparcie na sytuacje nieprzewidziane.

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048