  • Data: 2011-07-09 10:45:39
    Temat: Re: Uciekają
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 9 Jul 2011, Krzysiek Kielczewski wrote:

    > Jestem przekonany, że się mylisz - ale nie chce mi się teraz googlować
    > za statystykami.

    http://www.wielkopolska.policja.gov.pl/ruchdrogowy/i
    ndex.php?option=com_content&task=view&id=8&Itemid=6

    "Utarło się twierdzenie, że to najmłodsi piesi są największym zagrożeniem,
    ale czy to stwierdzenie jest prawdziwe? Ile to razy obserwujemy ludzi
    starszych, w tym także niepełnosprawnych przekraczających jezdnie w sposób
    sprzeczny z podstawowymi zasadami prawa i bezpieczeństwa. Ile razy
    widzieliśmy matki lub babcie ciągnące za rękę swoje pociechy przechodząc
    przez jezdnię ,,na czerwonym świetle" lub poza przejściem dla pieszych.

    Najliczniejszą grupą pieszych powodujących wypadki drogowe są osoby w
    wieku 40-59 lat, kolejną osoby starsze, w wieku ponad 60 lat, a dopiero
    kolejną dzieci w wieku 7-14 lat. Więc rodzi się pytanie - skąd najmłodsi
    mają czerpać prawidłowe wzorce zachowań, czy rola wychowawcza i edukacyjna
    spoczywa tylko na szkole i Policji?

    [...]

    Podstawowe przyczyny powstawania wypadków drogowych powodowanych przez
    pieszych od lat są niezmienne:

    - blisko połowa wypadków spowodowanych przez pieszych to wypadki, gdzie
    główną przyczyną jest ,,nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym
    pojazdem",

    - stanie, leżenie na jezdni - często w stanie nietrzeźwości - to kolejna

    - dalej: przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym,

    - następnie ,,nieostrożne wejście na jezdnię zza stojącego pojazdu lub
    przeszkody,

    - i dalej ,,wejście na jezdnię przy czerwonym świetle dla pieszych",
    nieprawidłowe przekraczanie jezdni - przebieganie i chodzenie niewłaściwą
    stroną jezdni."

    Tyle mówi WRD KWP w Poznaniu. Myślę, że w innych dużych miastach jest
    bardzo podobnie :)

    Pozdrawiam :)

    W.