    From: BartekK <s...@N...org>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: UPS na 2 komputery
    Date: Wed, 21 Oct 2009 00:11:20 +0200

    freewolny pisze:
    > Podepnę się. Jest w jakiś sposób zrealizowane automatyczne zamykanie
    > dwóch takich kompów podpiętych do jednego zasilacza awaryjnego? Do
    > bardziej profesjonalnych rozwiązań zasilania nie miałem dostępu stąd
    > pytanie.
    Odpowiem ci na przykładzie upsów APC:
    a) rozwiązanie na poziomie upsa: większość z nich (większych zwłaszcza,
    i seria Smart) ma miejsce na "expansion card", gdzie można wsadzić karty
    albo ethernet (i wysyłać "alert administracyjny" do zamknięcia systemów
    przez sieć), albo kartę "z dwoma wyjściami rs232" (plus wyjście samego
    upsa) co daje możliwość podpięcia po rs232 do 3 komputerów na raz, albo
    możesz zastosować zewnętrzny "com expansion" - chyba do 8szt rs232
    widziałem, obudowa rack
    b) rozwiązanie softowe - też przez sieć. Upsy apc obsługuje np soft
    apcupsd (pod większość systemów) który może działać na zasadzie
    klient-serwer. Część Serwer działa na jednym komputerze, który ma
    fizyczne połączenie z upsem (rs232 lub usb), a na wszystkich komputerach
    które mają być zamykane (włącznie z tym który jest serwerem) chodzi
    Klient, który już robi co mu się skonfiguruje... Również
    apc-oryginalny-soft typu PowerChute ma taką funkcjonalność. Niestety do
    tego musisz mieć ten jeden komputer-serwer włączony cały czas.
    c) rozwiązanie "adam słodowy" - ups z wyjściem rs232 w trybie "dumb"
    (czyli backups lub smart przełączony w tryp "dumb" czyli głupi) - wtedy
    rs232 nie wykonuje transmisji szeregowej, a jedynie sygnalizuje zwarciem
    odpowiedniego pinu przejście na pracę bateryjną, i zwarciem drugiego
    pinu "koniec baterii za chwilę". Taki sygnał łatwo przez transoptory
    podłączyć pod RS232 komputerów kilku, w których odpowiedni soft (nawet
    windowsowa obsluga ups) to odpowiednio zinterpretuje.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173