  • Data: 2023-09-18 07:25:27
    Temat: Re: UPS a moc bierna
    Od: Lisciasty <l...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2023-09-17 o 22:25, M M pisze:
    > Tak czysto teoretycznie, może się zdarzyć że instalacja PV produkuje akurat
    dokładnie tyle mocy czynnej ile jej zużywamy, wtedy jest mały problem jak obliczyć tg
    fi bo wychodzi dzielenie przez zero. ZE chce by było w przedziale od 0 do 0,4
    (indukcyjna), poza przedziałem naliczają opłaty, może być problem z trafieniem w
    przedział (uniknięciem opłat za energię bierną) jeśli dławiki są przełączane a nie
    regulowane płynnie. Jak to się zwykle rozwiązuje?

    > Tak na szybko kupiłem 6 dławików od lamp sodowych 250W (akurat ktoś wystawił po 10
    zł/szt). Dławik ma podane parametry 250W/3,00A/cos fi 0,40 - jeśli dobrze liczę
    wychodzi mi 750 VAr jakby jeden taki podłączyć wprost do sieci, jakby połączyć
    równolegle 2 stringi po 3 dławiki szeregowo to wyjdzie 500 VAr i akurat tyle trzeba
    by skompensować rzeczonego UPS-a. Tylko ciekaw jestem ile przy tym wygenerują strat
    mocy czynnej - choć warunki pracy komfortowe (1,1A zamiast znamionowych 3A) to może
    nie będzie tak źle.

    Tak z czapki to nie wiem jak policzyć kompensację nie znając układu ;)
    Ale falownik PV można ustawić na sztywno na dany tangens fi, można też
    mu dorzucić licznik modbusowy i za jego pomocą monitorować parametry
    całej instalacji (o ile ma takie możliwości). Trzeba by też
    przeanalizować czy ta bierna wyłazi w dzień czy w nocy itp.