  • Data: 2011-01-20 09:40:34
    Temat: Re: UL1261 jeszcze raz
    Od: Atlantis <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-01-20 10:06, Robert_J pisze:

    > Możliwe że wyłączenie OIRT nastąpiło później, ale na pewno
    > transmisję CCIR rozpoczęto już wtedy.

    Całkiem możliwe. Pamiętam, że kiedyś widziałem już kilka odbiorników
    kupionych w latach dziewięćdziesiątych, które miały bardzo szeroki
    zakres UKF - od 65 MHz do 108 MHz. Ale to raczej gdzieś pod koniec lat
    dziewięćdziesiątych, albo na początku XXI wieku rozpoczęła się akcja
    wymiany odbiorników. Między innymi starsi członkowie najbliższej rodziny
    sprawili sobie wówczas nowoczesne, "plastikowe" radio, bo stare Diory
    przestały odbierać.

    > Po szkole nie miałbym już dostępu do przyrządów i nie przestroiłbym
    > głowicy :-).

    Bardziej zaawansowane przyrządy mocno sprawę ułatwiają, ale moim zdaniem
    nie są absolutnie niezbędne o ile dysponujemy zestrojonym torem p.cz. (a
    za taki uznać można tor na filtrach ceramicznych). Sam kilka prostych
    głowic skleciłem i wstępnie zestroiłem "na słuch" kręcąc trymerami i
    ściskając cewki. Przy czym ja mam o tyle dobrą sytuację, że mieszkając w
    pobliżu dużego miasta mam w paśmie sporo mocniejszych stacji - na
    podstawie ich wykazu możemy się zorientować którą jego część aktualnie
    odbieramy.
    Dla ułatwienia potem zbudowałem prosty generator sygnałowy FM sterowany
    sygnałem 1kHz (opis jeśli się nie mylę też pochodzi z "Młodego
    Technika"). Przy ustawianiu częstotliwości posiłkowałem się Nokią n800
    (tablet internetowy z funkcją radia FM).

    Nie sądzę, żeby ci wszyscy domorośli elektronicy, niegdyś masowo
    serwisujący sprzęt elektroniczny w mniejszych miejscowościach zawsze
    dysponowali kompletem sprzętu pomiarowego. Chociaż oczywiście pozwala on
    wycisnąć maksimum ze strojonego urządzenia.