  • 51. Data: 2009-07-04 16:03:17
    Temat: Re: Tylko się nie śmiejcie...
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Remek,

    Saturday, July 4, 2009, 3:34:57 PM, you wrote:

    > Ciekawa teoria. Wiesz co to sprawność?
    > Odwrócony efekt lodówki (znany oczywiście powszechnie), ale sprawność wynosi
    > znacznie poniżej 100% w przeciwieństwie do grzejnika oporowego o sprawności
    > praktycznie 100%.

    Jasne. Sprawność mniejsza, jednak do podgrzania 100 litrów wody o 40
    stopni potrzeba mniej energii.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 52. Data: 2009-07-04 16:06:41
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-07-04 01:08:58 +0200, "Papkin" <s...@s...net> said:

    > Zagrzej wode na gazie

    Nie wszędzie jest to dobrodziestwo. Niektóre budynki wznoszone po 1994,
    projektowane były w duchu "gazofobii". Bez tej instalacji.

    > lub w czajniku elektycznym,

    Który to czajnik ma również 2kW, i licznik zareaguje identycznie jak na termę?

    --
    DJ

  • 53. Data: 2009-07-04 16:24:07
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-07-04 15:34:57 +0200, "Remek" <w...@n...pl> said:

    > Ciekawa teoria. Wiesz co to sprawność?

    Wyjaśnij, bo w świetle tego co piszesz - jednak nie wiemy ;)

    > Odwrócony efekt lodówki (znany oczywiście powszechnie), ale sprawność wynosi
    > znacznie poniżej 100%

    100%, ale czego 100%? Co umieszczamy w mianowniku równania na sprawność?

    Przy 1kW włożonej pracy w pompowanie czynnika w obiegu, dostajemy
    przykładowo 2-3 kW transportowanej (nie generowanej!) mocy cieplnej
    między parownikiem a skraplaczem. Mówię o pompie ciepła, nie o lodówce
    jaka stoi w kuchni. Choć zasada ta sama, to lodówka ma mniejszą
    sprawność z racji większej różnicy ciśnienia/temperatury między
    skraplaczem i parownikiem.

    --
    DJ

  • 54. Data: 2009-07-04 17:08:35
    Temat: Re: Tylko się nie miejcie...
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 4 Jul 2009 08:07:45 -0700 (PDT), shg wrote:

    >Wolfram to najtańszy nie jest, a to właśnie on ma paskudnie duży
    >współczynnik temperaturowy, podobnie inne czyste pierwiastki.

    No wlasnie - podobny jak wiekszosc metali.

    >Materiały używane na druty oporowe to właśnie chromonikielina
    >(grzałki), kanthal (do pracy w wysokiej temperaturze na powietrzu),
    >manganin, konstantan (rezystory) itp. Spośród nich największy
    >współczynnik temperaturowy ma chromonikielina i akurat ten stop jest
    >jednym z tańszych i najczęściej używanym.

    Pytanie czy to sie troche nie zmienilo - ze np zamiast chromonikieliny
    ktora brzmi drogo nie taniej uzyc stali. A ze grzalka sie po roku
    przepali .. producent i sprzedawca sie ucieszy :-)

    Przy czym wspolczynnik temperaturowy moze nie grac tutaj roli, bo co
    to przeszkadza w bojlerze czy tosterze :-)

    >Może mieć nawet więcej, ale współczynnik temperaturowy kilkadziesiąt
    >razy mniejszy i jednak kilka razy mniejsza różnica temperatur dają w
    >sumie ogromną różnicę, zresztą policz sobie.[..]
    >Przedstawiony materiał chyba nie pozostawia żadnych wątpliwości co do
    >niewystępowania znaczącej zależności rezystancji grzałki od
    >temperatury.

    Gdyby jednak nie byla zrobiona z ktoregos z tych stopow, a temperatura
    by wzrosla o ~300K, to mielibysmy wzrost dwukrotny - nie jest to
    zarowka, ale ja bym tego "nieznaczaca" nie nazwal ..

    A np do rozruchu silnikow stosowalo sie rezystory zeliwne, i chyba
    nawet nadal stosuje..

    J.

  • 55. Data: 2009-07-04 18:02:43
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Remek wrote:
    > Ciekawa teoria. Wiesz co to sprawność?

    Dokładnie to co sobie zdefiniujesz. Podaj swoja definicję bo moja jest
    jasna -> stosunek energii jaka jest potrzebna do podniesienia
    temperatury o N stopni pompą; do energii dostarczonej elektrycznie.

    > Odwrócony efekt lodówki (znany oczywiście powszechnie), ale sprawność wynosi
    > znacznie poniżej 100% w przeciwieństwie do grzejnika oporowego o sprawności
    > praktycznie 100%.

    Jesli lodówkę/pompę wstawisz do doskonale izolowanego kalorymteru to
    dostaniesz zapewne równe 100%. Co gorsza jesli wystawisz "strone zimną"
    poza kalorymetr to dostaniesz >100%. Druty oporowe sie chowają o ile
    dalej rozmawiamy o podnoszeniu temperatury w miejscu X mając
    jednocześnie jakieś źródło ciepła poza X.

  • 56. Data: 2009-07-04 18:27:38
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-07-04 20:02:43 +0200, =?ISO-8859-2?Q?Sebastian_Bia=B3y?=
    <h...@p...onet.pl> said:

    > Dokładnie to co sobie zdefiniujesz. Podaj swoja definicję bo moja jest
    > jasna -> stosunek energii jaka jest potrzebna do podniesienia
    > temperatury o N stopni pompą; do energii dostarczonej elektrycznie.

    A czemu od razu podniesienia temperatury o N stopni? A jak nie
    podniesiesz temperatury to już nie można mówić o sprawności? ;) Hint -
    zmiana stanu skupienia i ciepło przemiany fazowej ;)

    --
    DJ

  • 57. Data: 2009-07-04 19:04:30
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 04.07.2009 15:05, Sebastian Biały pisze:

    > Jesli wykorzystując ta energię dodatkowo zmusisz do przepłyniecia ciepła
    > z zewnatrz do środka. Pompa ciepła ma wyższą sprawnośc niz drut oporowy
    > bo nie tylko dostaniesz całą włożoną energię elektryczna ale jeszcze
    > bonus w postaci wyssanego z podłoża/powietrza ciepła. Jest chyba na to
    > nawet współczynnik COP okreslający ile więcej ciepła dostaniesz niż
    > wynika z włożonego z zasilania.

    Tak, to sie nazywa COP i srednio wynosi 2-6. Ale jak dalej w tym watku
    czytam to dyskusja robi sie akademicka, takze dodam tez swoje 3 grosze :)
    Co prawda pompa moze i wyglada tak pieknie jak opisujesz, ale biorac pod
    uwage koszty jej zakupu i instalacji to chyba jednak taniej jest grzac
    zarowkami :) Pompy ciepla w domach jednorodzinnych zwracaja sie w czasie
    od nigdy do kilku lat.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 58. Data: 2009-07-04 19:07:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    DJ wrote:

    > A czemu od razu podniesienia temperatury o N stopni? A jak nie
    > podniesiesz temperatury to już nie można mówić o sprawności? ;)

    To tylko uproszczenie.

    > Hint -
    > zmiana stanu skupienia i ciepło przemiany fazowej ;)

    Czepiasz się. Podniesienie energii wewnętrznej układu jest lepsze?

  • 59. Data: 2009-07-04 19:10:58
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    T.M.F. wrote:
> [...]
    > uwage koszty jej zakupu i instalacji to chyba jednak taniej jest grzac
    > zarowkami :) Pompy ciepla w domach jednorodzinnych zwracaja sie w czasie

    Dyskusja zaczęła się od akademickiego stwierdzenia że fajnie jak żarówka
    oddaje 100% mocy w ciepło. Ja uważam, że lepiej jak by ta energia
    pompowała 300% ciepła z gruntu. I tyle. Ale może komus się rozjaśni pod
    sufitem (nawet doslownie), że ogrzewanie żarówkami to średni pomysł
    _teoretycznie_.

  • 60. Data: 2009-07-04 19:16:17
    Od: shg <s...@g...com>

    On 4 Lip, 19:08, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Pytanie czy to sie troche nie zmienilo - ze np zamiast chromonikieliny
    > ktora brzmi drogo nie taniej uzyc stali. A ze grzalka sie po roku
    > przepali .. producent i sprzedawca sie ucieszy :-)
    Taaaa, obudowa grzałki to 0,5kg stali nierdzewnej (chrom i nikiel), a
    na 20g drutu będą żałować...
    I producent, czy sprzedawca się ucieszy?, z utraconego na zawsze
    klienta?

    > Przy czym wspolczynnik temperaturowy moze nie grac tutaj roli, bo co
    > to przeszkadza w bojlerze czy tosterze :-)
    Włącz sobie na raz 2kW w żarówkach na bezpieczniku 10A ("przecież
    powinien wytrzymać") i będziesz wiedział, czy przeszkadza, czy nie.

    > Gdyby jednak nie byla zrobiona z ktoregos z tych stopow, a temperatura
    > by wzrosla o ~300K, to mielibysmy wzrost dwukrotny - nie jest to
    > zarowka, ale ja bym tego "nieznaczaca" nie nazwal ..
    "A gdyby tu było nagle przedszkole w przyszłości (...)"

    > A np do rozruchu silnikow stosowalo sie rezystory zeliwne, i chyba
    > nawet nadal stosuje..
    A te rezystory to są grzałki pracujące ciągle w 300°C?

    Zmierzasz do czegoś, czy po prostu chciałeś coś napisać?