    From: shg <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Tylko się nie miejcie...
    Date: Sat, 4 Jul 2009 08:07:45 -0700 (PDT)

    On 4 Lip, 16:07, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A czy na grzalki i inne piecyki sa uzywane chromolikieliny i kanthale,
    > czy materialy mozliwe najtansze, skoro wspolczynnik nie gra roli ?

    Wolfram to najtańszy nie jest, a to właśnie on ma paskudnie duży
    współczynnik temperaturowy, podobnie inne czyste pierwiastki.
    Współczynnik temperaturowy akurat ma dość duże znaczenie i jest to
    ogromną wadą, ale wolfram jest stosowany, bo jest niezastąpiony. Tam
    gdzie temperatury są niższe, można i używa się stopów o mniejszej
    wartości współczynnika temperaturowego i to nie tylko z tego względu,
    ale przede wszystkim dlatego, że druty te mogą pracować w podwyższonej
    temperaturze, a poza tym mają rezystywność mieszczącą się w granicach
    "przyzwoitości". To ostatnie przekłada się na aspekty technologiczne
    (montaż, długość, dostosowanie do odpowiedniego napięcia),
    wytrzymałość, i cenę. Niski współczynnik temperaturowy dostaje się
    niejako przy okazji.
    Materiały używane na druty oporowe to właśnie chromonikielina
    (grzałki), kanthal (do pracy w wysokiej temperaturze na powietrzu),
    manganin, konstantan (rezystory) itp. Spośród nich największy
    współczynnik temperaturowy ma chromonikielina i akurat ten stop jest
    jednym z tańszych i najczęściej używanym.
    Kilka przykładów (nichrome, to nasz chromonikielina):
    http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_12/6.html

    > Ale miedzy drutem a woda sa warstwy izolacyjne.
    > Jestes pewien ze drut nie ma powiedzmy 300C we wrzacej wodzie ?

    Może mieć nawet więcej, ale współczynnik temperaturowy kilkadziesiąt
    razy mniejszy i jednak kilka razy mniejsza różnica temperatur dają w
    sumie ogromną różnicę, zresztą policz sobie.
    Grzałka 2kW / 220V (stara) ma 26ohm na zimno, Grzałka 2kW / 230V w
    bojlerze w temperaturze pracy (no, trochę niżej, pomiar chwilę (kilka
    sekund) po wyłączeniu) ma 26,5ohm, a na zimno (no prawie zimno, 60°C)
    26,3 ohm, to się w granicy błędu pomiaru mieści.
    Żarówka 50W / 230Vma na zimno 64ohm, na gorąco powinna mieć około
    1kohm.
    Przedstawiony materiał chyba nie pozostawia żadnych wątpliwości co do
    niewystępowania znaczącej zależności rezystancji grzałki od
    temperatury.