  • Data: 2023-10-16 18:02:55
    Temat: Re: Tylko nie HomeAssistant
    Od: io <i...@o...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 16.10.2023 o 15:11, alojzy nieborak pisze:
    >...Wątkotwórca tematu bardzo tajemniczy i pluje na chętnych do pomocy,
    > więc ciężko stwierdzić co/jak postawił.

    Że niby ktoś tutaj pomaga i czuje się niedoceniony? Może pytania nie
    zrozumiał oraz całości zagadnienia.

    Jak wół stoi w temacie "nie HA". Trudno przyjąć?

    Treść artykułu inicjującego:
    "Znowu padł mi sterownik HA sterowania domowego. Jeszcze nie wiem co się
    z nim stało, ale z jego powodu cały system leży. Nie ma to kompletnie
    sensu. Niczego istotnego ten sterownik nie robi. Automatyzacje zależą od
    stanów wypracowywanych przez punkty sterowania. Mam np moduły ESP na
    których są przekaźniki do sterowania oświetleniem i do których
    przyłączone są sensory. Centralny sterownik niczego istotnego do tego
    nie wnosi tylko właśnie swoim niedziałaniem kładzie cały system. Mógłbym
    pozostać przy samodzielnym programowaniu punktów. No ale coś do ich
    organizowania by się przydało. Także do wydawania poleceń. Coś
    otwartego. Swego czasu była tu dyskusja o budowaniu własnego systemu,
    ale właśnie z tym absurdalnym centralnym sterowaniem zamiast rozwiązania
    do organizowania sterowania rozproszonego. Myślę, że ktoś na świecie coś
    w tym temacie zrobił tylko jakoś nie trafiłem... "

    Potem

    "Wystarczy oprogramowanie zarządzające tymi zmianami. HA poniekąd takim
    oprogramowaniem jest, aktualizuje co się zmieniło. Tyle, że nie
    decentralizuje sterowania. Do PLC'ków też masz takie oprogramowanie. Tym
    bardziej masz je w DCS'ach. Tylko że ja jeden autentyczny DCS do
    przemysłu znam a myślę teraz o czymś 'domowym'. "

    Dalej

    "Głupotą jest duplikowanie każdego punktu na wypadek niedziałania
    sterownia HA jak można go po prostu wywalić. Które to duplikowanie nie
    realizuje oczekiwanej funkcji bo gdyby wystarczało to HA byłby
    zbyteczny. W istocie jest, o ile te wszystkie punkty będą potrafiły
    realizować funkcje systemu bez centralnego sterownika."

    Dalej

    "No ale to ... jaki jest sens tego centralnego sterownika. Do realizacji
    funkcji automatyki z reguły nie potrzeba centralnego sterowania tylko
    komunikacji między jakimś małym podzbiorem wszystkich urządzeń. Weźmy
    prosty sterownik światła. Funkcja załączenia światła zależy od
    przycisków 'operatora' i niczego więcej. Oczywiście możemy do tego dodać
    inne zależności, np od czujnika jasności, ale to dalej nie wymaga
    istnienia centralnego sterownika tylko właśnie jakiegoś dedykowanego. I
    jak pisałem, są gotowe sterowniki urządzeń 230V do których da się
    bezpośrednio wpiąć czujniki od których zależy oświetlenie a także
    zareagować na zdarzenia w sieci lokalnej np. od czujników podłączonych
    sieciowo. Wynoszenie funkcji sterowania do centralnego sterownika tworzy
    tylko wspólny dla wszystkich sterowanych urządzeń 'punkt krytyczny
    sterowania'. Dlatego szukam jakiegoś rozwiązania dla tworzenia systemu
    bez centralnego sterownika. Wiadomo, że mogę sobie sam to wszystko
    zaprogramować, ale chyba ktoś już na świecie nad tym pochylił się. "

    Dalej

    "O to właśnie chodzi, by zastąpić sztywne połączenia sterownikiem.
    Kwestia, by rozproszyć sterowanie tak, by upadek jedynego centralnego
    sterownika w systemie nie oznaczał upadku całego systemu. Bo jaki by
    sterownik nie był to może przestać działać i wtedy nie działa nic. A jak
    sobie to jakoś podzielisz, np. inny obwód oświetlenia a inny gniazdek,
    to będziesz w stanie przez jakiś czas funkcjonować.

    Do tego oczywiście trzeba więcej sterowników, ale nie tak mocnych jakich
    potrzebuje HA. Można wręcz wstrzyknąć funkcję sterowania do któregoś
    urządzenia końcowego, by wyeliminować sterownik dedykowany samemu
    sterowaniu. "

    Co jeszcze mógłbym napisać by dotarło, że nie chodzi o HA?