  • Data: 2023-10-07 19:43:54
    Temat: Re: Tylko nie HomeAssistant
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 07/10/2023 19:24, io wrote:
    > To to się definiuje? :-) Tu 'wszystko' może paść. Poprzednio chyba
    > brakło dysku.

    Wina między monitorem a krzesłem. HA nic do tego.

    Na marginesie: to musiał być naprawdę mały dysk. W zasadzie dyskietka.

    > Korzystając z okazji przebudowałem. Teraz ... aktualizacja
    > jakaś poszła, raczej nie dysk, ale coś się pop... .

    Aktualizuje HA od 3 lat. Czasami od razu, czasami kilka wersji do
    przodu. Raz padła automatyzacja: zmienili składnię (ale napisali co
    poprawić). Jeśli chodzi o system, nic nie padło. Grzecznie zwiększają
    się numerki wersji i tyle.

    > Następnym razem może
    > paść sam sterownik.

    Sterownik? Co to za sterownik, że jego pad jest tak poważnym problemem?

    > Albo monitor do niego. I tak jeszcze na ileś
    > sposobów może cały system upaść.

    Tak, ale zdajesz sobie sprawę, że mamy od od dziesięcioleci rozwiązane?

    Przykładowo u mnie szybka migracja na inną maszynę i błyskwiczne backupy
    ogarniana jest przez proxmox. Testowałem to kilka razy, koszt
    postawienia proxmoxa od zera i odtworzenia np. HA (mam też inne) z
    backupu to około 10 minut. Wstaje i działa jak by nie zauważył że coś
    wybuchło. Mogę go zmigrować na cokolwiek, na przykład komputer ze
    śmietnika, terminal za 10zł z allegro czy na i7-15999 jesli chcę. "Padł
    sterownik" jest w zasadzie nieistotne, bo to nie jest katastrofa.

    Że nie wspomnę, że backupy są w samym HA. Korzystasz?

    > Jestem na miejscu, ale nie bardzo chcę
    > się właśnie tym zajmować. Jak jestem tutaj to gdzieś indziej mnie nie
    > ma. Miałem tam zajrzeć by wziąć wzór, ale ... router tam padł. I tak w
    > kółko. A to ma działać zasadniczo bezobsługowo.

    I działa. Od 3 lat nic w instalacji HA nie zmieniłem, klikam tylko
    upgrade, jak mi się przypomni.

    Robię regularnie backupy. Raz się przydało, ale nie z powodu
    uszkodzenia, tylko migrowałem na inną maszynę.

    Ogólnie, mały terminal na x86, na jakimś oszczędnym cpu typu Eden,
    powinien sobie pracować przez 10+ lat bez zaglądania do środka, a
    następne 10 po zmianie zasilacza. W cenie mniejszej niż RPi i
    stabilności większej niż 10 RPi.

    > Przecież rodzina mi nie
    > będzie tego naprawiała nawet gdybym to udokumentował jakoś. Dobrze, że
    > jeszcze tutaj nie zrobiłem sterowania oświetleniem bo musiałbym teraz
    > zap...ć by to jakoś uruchomić.

    Automatyzacja krytycznych funkcjonalności domu to głupota. Jest dużo
    rozwiązań, które działają autonomicznie i z HA, do wyboru. Nawet głupi
    wyłacznik światła od sonoff działa autonomicznie, jak padnie sterowanie.

    > Już pisałem, należy rozproszyć system.

    Nie. Przylecisz za chwile w panice pytajac jak wymienić hurtowo
    oprogramowanie na 40 wyłacznikach światła bo okazało się, że supla ma
    buga. Zamieniasz jeden system z powodu nieokreślonego błędu operatora na
    rpzrproszone rozwiązanie, które będzie sprawiało *jakieś* problemy,
    tylko inne.

    Rozproszenie zapewnia sam hardware: wyłacznik światła typu sonoff działa
    dokładnie tak samo jak zwykły wyłacznik światła. Nie potrzebujesz nic
    ropraszać aby uzyskać podstawową funkcjonalność do suwerena. Światło w
    kiblu dziala bez względu na stan HA.

    > Wystarczy oprogramowanie zarządzające tymi zmianami. HA poniekąd takim
    > oprogramowaniem jest, aktualizuje co się zmieniło. Tyle, że nie
    > decentralizuje sterowania.

    Ponieważ niepotrzebnie (najwidoczniej) je zcentralizowałeś i przenisłeś
    na HA krytyczne ściezki.

    Mój dom, mimo masy urządzeń podpiętych do HA, w moencie padu HA
    normalnie funkcjonuje. Nie mogę załączyć wtedy światła w kiblu z
    telefonu, ale dalej mogę załączyć pstryczkiem w ścianie.