-
11. Data: 2018-02-02 20:38:22
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
nie ma zadnego problemu. Jest kilka systemow sterowania skrzynia biegow. Pomijajac
elementy zewnetrze sterowanie skrzynia biegow w srodku wygladamniej wiecej tak.
Wodziki do ktorych przykrecone sa widelki maja blokade polozenia. Jest to zrobione
tak ze w wodziku sa wciecia w ktore dociskana jest sprezyna kulka. Sila potrzebna do
pokonania oporow kulki jest spora i wynosi kilkadziesiat niutow, kilka kG. Samo
trzymanie reki na wajsze do wybierania nie jest w stanie pokonac oporow jaki daje
blokada. Wycieranie sie widelek i przesuwki ma inne podloze. Jest nim naturalne
zuzywanie sie wspolpracujacych elementow. Przesuwka to sprzeglo laczace kolo zebate z
walkiem glownym. Najczesciej jest to sprzeglo oparte na wielowypuscie i wielorowku.
Dokad wypusty i rowki maja rownolegle plaszczyzny nic sie nie dzieje. W miare
zuzywania sie powierzchnie staja sie zbiezne. Robi sie klin. Wytwarza on sile
powodujaca spychanie przesuwki z wielowypustu na kole zebatym. Przesuwka napiera na
widelki i dokad sila napierajaca jest mniejsza od sily zatrzasku z kulka nic dla
uzytkownika sie nie dzieje. Uzytkownik nie jest w stanie stwierdzic takiego stanu.
Jesli sila spychajaca stanie sie wieksza od sily z jaka blokuje zatrzask zaczyna
wyskakiwac bieg. W wyniku zuzycia sprzegla jakim jest przesuwka w skrzyni zaczynaja
dziac sie cuda. Przesuwka i wspolpracujace z nia widelki sa bardzo dobrze smarowane.
Nowa przesuwka ma szlifowany rowek pod widelki. W rysach jakie powstaly po szlifowniu
utrzymywany jest olej. Jesli przesuwka zacznie napierac na widelki to rowek sie
wygladza do polysku i jest bardzo dokladnie dopasowany do widelek. Powoduje to
pogorszenie smarowania i scieranie sie wspolpracujacych elementow. Po wymianie kola
zebatego, przesuwki i widelek usterka z wyskakiwaniem ustepuje. W skrzyni biegow
zrobione sa opory nie pozwalajace na zbyt duzy skok wybieraka. I teoretycznie
wieszajac sie na dzwigni zmiany biegow uzytkownik nie powinien byc w stanie
spowodowac takie przesuniecie wybieraka zeby przesunal sie na tyle daleko zeby
spilowac widelki. O ile skrzyni nie powinno sie dac uszkodzic trzymajac reke na
dzwigni to uszkadza sie ja poprzez szybkie zmiany biegow. Przy szybkiej zmianie
synchronizator ktory jest rodzajem hamulca ciernego nie zdazy wyhamowac kola zebatego
i przesuwka wchodzi na wielowypust z pewnym oporem powodujacym szybsze zuzycie
wspolpracujacych elementow. Oczywiscie konstruktorzy skrzyn wiedza o tym i tak
projektuja skrzynie zeby miala zywotnosc nie mniejsza niz zalozona ale i niewiele
wieksza przy prawidlowej eksploatacji.
-
12. Data: 2018-02-03 08:47:08
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 2 Feb 2018 19:08:33 +0100, Marek S napisał(a):
> W dniu 2018-02-02 o 14:31, J.F. pisze:
>>> Ahhhaa... chodzi o to, że te ciemno szare elementy nie mają swobody
>>> przesunięcia się tył/przód gdy obciążymy je naciskiem od góry?
>>
>> Nie chodzi o nacisk od gory.
>
> Z animacji wynika, że elementy przenoszące ruch poruszają się jedynie w
> poziomie. Wydaje mi się, ze zrobienie prowadnic, które w 100% zniwelują
> pionowy nacisk to żadna filozofia. Skąd zatem ten problem?
Polozysz reke na dzwigni, to na pewno wywrzesz tez pewna sile pozioma,
nie tylko pionowa.
A od dzwigni do skrzyni we wspolczesnym aucie FWD droga daleka, pelno
tam linek czy dzwigienek, ktore pionowego nacisku w ogole nie
przenosza. Czesto jest taki nacisk potrzebny, aby np wsteczny
odblokowac.
Tu masz "mechanizm dzwigni" z vectry
https://www.youtube.com/watch?v=gtAXEyazlto
Widac tam dwie linki, ktore skrzynia steruja.
A tu z Astry
https://www.youtube.com/watch?v=Qe_FE1n2zt4
J.
-
13. Data: 2018-02-03 14:03:30
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2018-02-02 o 20:38, Zenek Kapelinder pisze:
> nie ma zadnego problemu. Jest kilka systemow sterowania skrzynia biegow.(...)
Wow! Dzięki za wyczerpujące przedstawienie sprawy. :-) Bardzo ciekawe
informacje.
--
Pozdrawiam,
Marek
-
14. Data: 2018-02-03 14:08:32
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2018-02-03 o 08:47, J.F. pisze:
>
> Polozysz reke na dzwigni, to na pewno wywrzesz tez pewna sile pozioma,
> nie tylko pionowa.
To sam wywnioskowałem powyżej i skomentowałem. Co do siły poziomej
wskutek pionowego nacisku - nie mam żadnych wątpliwości więc nie ma
czego komentować.
> A od dzwigni do skrzyni we wspolczesnym aucie FWD droga daleka,
A automaty Twoim zdaniem? Nawet te nie najnowsze? Istnieje jakiekolwiek
ryzyko uszkodzenia pionowym naciskiem?
--
Pozdrawiam,
Marek
-
15. Data: 2018-02-03 20:33:20
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl>
W dniu 03.02.2018 o 14:08, Marek S pisze:
> A automaty Twoim zdaniem? Nawet te nie najnowsze? Istnieje jakiekolwiek
> ryzyko uszkodzenia pionowym naciskiem?
FWD, tak samo - "droga daleka", a w klasycznym układzie RWD - nie wiem.
--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk
-
16. Data: 2018-02-03 20:52:26
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2018-02-03 o 20:33, Grzegorz Tomczyk pisze:
> FWD, tak samo - "droga daleka", a w klasycznym układzie RWD - nie wiem.
To u mnie będzie pewnie jakaś masakra bo 4WD.
--
Pozdrawiam,
Marek
-
17. Data: 2018-02-03 21:37:41
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: z <...@...pl>
Ale pytaniami siejesz :-)
Ja trzymam rękę bardzo często i wiem że skrzyni nic się nie stanie.
Po prostu moja ręka (nie kowalska) taka zwykła ;-) jest na tyle lekka że
nic się nie stanie. Nie naciskam, nie wyżywam się na dźwigni ;-) nie
trzymam się jej na zakrętach. :-)
Sorry... może dlatego że mam jakieś tam wykształcenie mechaniczne i
trochę praktyki to śmieszą mnie takie dysputy :-)
z
-
18. Data: 2018-02-03 23:32:57
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2018-02-03 o 21:37, z pisze:
> Ale pytaniami siejesz :-)
>
> Ja trzymam rękę bardzo często i wiem że skrzyni nic się nie stanie.
Poczytaj wypowiedzi Tomka Pyry, Zenka lub J.F. i skomentuj je :-) Oni są
odmiennego zdania.
> Sorry... może dlatego że mam jakieś tam wykształcenie mechaniczne i
> trochę praktyki to śmieszą mnie takie dysputy :-)
Domyślam się, że temat dla Ciebie takowy może być. W tematyce mechaniki
samochodowej jestem "lajkonikiem" :-) Dlatego pytam. Ogólnie wiem co to
zębatki, przekładnie, znam się trochę na elektronice/programowaniu więc
potrafię sobie wyobrazić jak coś tam działa w aucie jeśli ktoś mi to
rozrysuje.
Widziałem też rozebraną skrzynię biegów (automat) po awarii z mojego
auta - zupełnie inny wymiar czaso-przestrzenny do opisanych w dyskusji
przykładów "demo".
W kontekście całości dyskusji i własnych obserwacji wywnioskowałem, że w
przypadku mojego auta wpływ nacisku na dźwignię zmiany biegów jest
zerowy. Natomiast w przypadku ręcznych skrzyń biegów - już niekoniecznie.
--
Pozdrawiam,
Marek
-
19. Data: 2018-02-04 02:26:13
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: z <...@...pl>
W dniu 2018-02-03 o 23:32, Marek S pisze:
> Poczytaj wypowiedzi Tomka Pyry, Zenka lub J.F. i skomentuj je :-) Oni są
> odmiennego zdania.
Etam... To jak bardzo jest szkodliwe dla tego mechanizmu jest zmienianie
biegów. Toż to się będzie zużywać i się zepsuje ;-)
Jeżdżenie po mieście powinno być zakazane :-)
No dobra. Mogę wziąć pod uwagę to dzisiejsze chińskie gówno podgrzewane
przez księgowych. Ja już prawie 50-tka to mogę być niedzisiejszy :-)
Ale przy takim podejściu to wszystko musi się zepsuć po upływie
gwarancji. Dlatego i mechanizm zmiany biegów można zrobić z modeliny :-)
z
PS. A w takiej Almerze N16 to można sobie trzymać rękę do woli :-)
-
20. Data: 2018-02-05 15:46:44
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: "Q,E,D." <q...@p...fm>
On Thu, 01 Feb 2018 21:08:00 +0100, Marek S wrote:
> Witam wszystkich,
>
> Pytanie do mechaników.
>
> Wiele razy słyszałem/czytałem - nie trzymaj dłoni na dźwigni zmiany
> biegów podczas jazdy bo ją uszkodzisz (pomijając bezpieczeństwo
> prowadzenia auta). Tu jedna z takich wypowiedzi:
>
Uszkodzisz synchronizatory, naprawa za parę dych.
QED.