  • 11. Data: 2010-11-08 14:23:11
    Temat: Re: Triaki czy przekazniki
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > Nie.
    > Chyba, że ktoś chce mieć instalacje opartą na technice sprzed 100 lat,
    > lub może trochę młodszej:
    > http://www.opuszczone.com/galerie/sulecin/showpic.ph
    p?f=1%2F300_kp.jpg

    > http://tnij.org/sulecin
    >
    > I to było już przegięcie.
    > Sterowanie wyrzutniami rakiet z głowicami atomowymi na przekaźnikach i
    > stycznikach.
    > Inna sprawa, że w latach 50 lat temu elektroniki przemysłowej praktycznie w
    > ogóle nie było.
    > Ale dziś jest i pozwolę sobie uciąć dyskusję.
> [...]
    Bo na impuls elektromagnetyczny odporne dzieciaku. Jak uciekł z ZSRR pilot z
    najnowszym samolotem myśliwskim to zanim go japończycy oddali, samolot ma się
    rozumieć. To go rozkręcili co do śrubki i skrecili. A w nim elektronika na
    lampach. Od razu wiedzieli ze to nosiciel broni jądrowej, chociaż w specyfikacji
    że myśliwski samolot.

  • 12. Data: 2010-11-08 15:00:54
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Nie.
    > Chyba, że ktoś chce mieć instalacje opartą na technice sprzed 100 lat,

    Dziwne, ale ta technika bardzo mocno się trzyma w jak najbardziej
    współczesnych zastosowaniach. Również w przypadku małych mocy.

    e.

  • 13. Data: 2010-11-08 15:37:38
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "wnekus" <s...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Projektuje układ inteligentnej automatyki domowej, całość jest
    praktycznie
    > gotowa tylko zastanawiam sie nad wyborem elementów wykonawczych. Mam do
    > wyboru przekaźniki lub triaki, całość przełączać będzie zasilnie sieci
    220V.
    > Jako obciążenie będą podłączane rożne urządzenia typu ładowarki, sprzęt
    RTV,
    > AGD, zasilacze PC, wiertarki czy inne urządzenia warsztatowe.

    Sugerowałbym przekaźniki. Triaki raczej do dedykowanych obciążeń i to
    raczej rezystancyjnych i to raczej typu grzałka, bo nawet w przypadku
    niewielkich żarówek istnieje ryzyko ubicia triaka przy przepalaniu się
    żarówki. Włączanie zasilacza PC-ta (szczególnie z PFC aktywnym) albo
    jakiegoś sporego trafa triakiem to jest średni pomysł.

    > Chce zapewnić
    > duża bezawaryjność ponieważ cala elektronika będzie pod tynkiem w
    ścianach.

    Ale to się na pewno kiedyś zepsuje :) pytanie nie brzmi "czy" ale "kiedy"
    (szczególnie jeśli to jakiś amatorski projekt). Nawet z takiego banalnego
    powodu jak korozja. Poza tym co z bezpiecznikami do ew. triaków? S-em tego
    nie załatwisz. Dobrze Ci radzę - umieść to w jakichś puszkach,
    rozdzielnicach, gdziekolwiek, gdzie jest dostęp.

    e.

  • 14. Data: 2010-11-08 17:49:12
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> napisał w wiadomości
    > Nie.
    > Chyba, że ktoś chce mieć instalacje opartą na technice sprzed 100 lat,

    Kurde, kupujemy maszyny za miliony euro a tam przekaźniki. Aż taki zacofany
    producent?
    ;)
    Nie chciałbym mieć w maszynach triaków.
    Nie dają one jakiegokolwiek nawet poczucia bezpieczeństwa.
    Mogą być z bardzo dużym prawdopodobieństwem przyczyną śmierci operatora
    maszyny.
    Nikt nie zagwarantuje że się uszkodzi półprzewodnik zawsze na przerwę.
    Spalenie przez zgrzanie styków stycznika jest naprawdę bardzo mało
    prawdopodobne w stosunku do uszkodzenia półprzewodnika na "przejście".
    Na kilkaset maszyn i tysiące przekaźników nie przypominam sobie przez te
    kilka lat jak pracuję takiego uszkodzenia.

    Triaka to se możesz wsadzić do lampki na biurku a nie do automatyki jako
    zamiennik stycznika/przekaźnika mocy.

    --
    Irokez

  • 15. Data: 2010-11-08 17:57:08
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

> [...]
    > BT140 + optotriak i ewentualnie trzeba będzie rozwiązać problem grzania
    > się ich pod wpływem obciążenia. A może moje obawy są bezpodstawne ???

    Zapomnij o triakach.
    Zapomnij też o zabudowaniu pod tynkiem. Przecież trzeba to zasilić a
    zasilacz się grzeje. Przekaźniki czy triaki też.
    Zrób szafę, umieś tam automatykę, zasilacz 24V.
    Duże moce przełaczaj stycznikami.
    Małe przekaźnikami. Kupujesz podstawkę plus przekaźnik do tego. Pada
    przekaźnik to w sekund pięć wymieniasz.
    http://www.findernet.com/en/products/product_profile
    .php#ind
    Jak nie umieścisz szafy w sypialni problemu z hałasem myślę nie będzie.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 16. Data: 2010-11-08 18:04:26
    Od: "bratPit" <k...@o...pl>

    > Uwaga - rozproszona szafa to problem roznych mas, trzeba przemyslec jak te
    > przekazniki czy optotriaki rozmiescic.
    >
    > No, z przekaznikami w zasadzie nie ma problemu - dwa kable do cewki sie
    > prowadzi, triaki - raczej optotriaki tez zdalne, wtedy znow dwa kabelki do
    > LED. Bo jak tylko triaki zdalne a opto w sterowniku, to mamy problem
    > lapania zaklocen z kabli do bramek, indukcyjnosci kabli i napiecia na
    > kabelkach - 230V wymaga stosownej izolacji i ostroznosci ..

    spokojnie, jeżeli powiesi sterowanie na odrębnym obwodzie 24V DC a ew.
    analogi zaekranuje to będzie OK :-)

    brat

  • 17. Data: 2010-11-08 18:12:08
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Irokez" <n...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Triaka to se możesz wsadzić do lampki na biurku a nie do automatyki jako
    > zamiennik stycznika/przekaźnika mocy.

    też nie bardzo, bo łuk w żarówce i po triaku. Najlepszym zastosowaniem
    triaka są lampki choinkowe i elektronarzędzia :)
    BTW, była tutaj albo na elektrodzie dyskusja, czemu to w pralce triak jest
    w szereg z przekaźnikiem i ten przekaźnik ciągle klika :)

    e.

  • 18. Data: 2010-11-08 18:13:34
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "entroper" <entroper-pocztaonetpeel> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Irokez" <n...@e...pl> napisał w wiadomości

    > też nie bardzo, bo łuk w żarówce i po triaku.

    ale to nie groźne przynajmniej.

    > Najlepszym zastosowaniem
    > triaka są lampki choinkowe i elektronarzędzia :)
    > BTW, była tutaj albo na elektrodzie dyskusja, czemu to w pralce triak jest
    > w szereg z przekaźnikiem i ten przekaźnik ciągle klika :)

    triak jest w szereg przekaźnika i przekaźnik ciągle klika?
    a gdzie to było? ;)

    --
    Irokez

  • 19. Data: 2010-11-08 18:33:54
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Kurde, kupujemy maszyny za miliony euro a tam przekaźniki. Aż taki
    > zacofany producent?
    > ;)

    Zależy od maszyny.
    Widziałem maszynę względnie tanią, a tam triaki (nawet nie styczniki
    elektroniczne tylko stoją rządkiem zwykłe triaki) Pięć lat i żaden nie padł.

    > Triaka to se możesz wsadzić do lampki na biurku a nie do automatyki jako
    > zamiennik stycznika/przekaźnika mocy.

    Są "maszyny", w których styczniki (mówię o prądach rzędu 300A/fazę) nie
    wytrzymują tygodnia. I nie ma tam nawet wydziwionych odbiorów (zwykła
    grzałka).
    Prawidłowo dobrany stycznik elektroniczny więcej razy włączy/wyłączy obwód
    od stycznika mechanicznego.

    --
    Desoft

  • 20. Data: 2010-11-08 18:35:48
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    > triak jest w szereg przekaźnika i przekaźnik ciągle klika?
    > a gdzie to było? ;)

    właśnie nie pamiętam, ale na pewno w jednym z tych dwóch miejsc (tu lub
    elektroda). Ktoś rozbebeszył pralkę i taki mu schemat wyszedł, IMHO
    zupełnie prawidłowy - triak steruje prędkością, ale widać nie jest
    bezpiecznym elementem wyłączającym wg. odpowiednich norm, więc jest
    przekaźnik. Przy okazji ułatwia to zmianę kierunku wirowania bębna. I stąd
    te kliki co parę obrotów.

    e.