  • 31. Data: 2013-03-02 20:49:04
    Temat: Re: Trawiarka - pompowanie płynu
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 2 marca 2013 16:02:45 UTC+1 użytkownik Michoo napisał:

    > Wytraw w kuwecie ścieżki 10mil/10mil (nie mówiąc o mniej).
    >

    > --
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Michoo

    Żaden problem jak używać do naświetlania klisz z naświetlarki a nie sposobu dla
    ubogich z papierem kredowym albo kliszami z drukarki laserowej. Jest technika
    drukarska nazywająca się rotograwiura. Używa się do niej takich samych materiałów jak
    przy płytkach. Miedź, emulsja światłoczuła, chlorek do trawienia. Technika jest
    najdroższą z technik drukarskich ale i najdokładniejszą. Stosuje się ją tylko do
    druków najwyższej jakości na przykład takich jak reprodukcje obrazów czy
    szczegółowych zdjęć. Do niedawna proces trawienia polegał na ręcznym polewaniu walców
    drukarskich chlorkiem. Od niedawna trochę to zmechanizowano. Te twoje 10 przy
    punkcie rastrowym w rotograwiurze to jak autostrada do śladu buta na poboczu.

  • 32. Data: 2013-03-02 21:06:17
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 02.03.2013 18:47, Mario wrote:

    > Ale po co? Takie cienkie ścieżki oznaczają, że robisz coś co ma gęsty
    > raster i wiele nóżek.

    Zazwyczaj tak.

    > Pewnie jest tez wiele przelotek.

    Topor od tego, żeby nie trzeba było ;) Wolę cieńsze ścieżki - to mam
    opanowane niż dużo przelotek - bo lutowanie jest czasochłonne.

    > Trzeba polutować
    > drucikiem przelotki, a potem walczyć z ewentualnymi zwarciami czy
    > przerwami ścieżek.

    Jakimi zwarciami czy przerwami? Po to trzeba mieć dobrą wytrawiarkę,
    żeby nie było problemów.

    > Wolę zapłacić kilkadziesiąt złotych i
    > zamówić płytkę prototypową w Gamie, niż marnować kilka dni na walkę z
    > problemami wynikającymi z takiej oszczędności.

    Wolę zrobić szybko prototyp i potem kolejny jak wykryję błędy niż czekać
    2 tygodnie na płytkę tylko po to by się okazało, że trzeba zrobić kolejną.

    Michoo

  • 33. Data: 2013-03-02 22:23:20
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-03-02 21:06, Michoo pisze:

    > Zazwyczaj tak.

    > Topor od tego, żeby nie trzeba było ;) Wolę cieńsze ścieżki - to mam
    > opanowane niż dużo przelotek - bo lutowanie jest czasochłonne.

    Cieniutkie ścieżki prowadzone przez automat. I jeszcze pewnie ma przejść
    testy EMC. A w przypadku zlecenia do płytkarni przelotek nie trzeba lutować.

    > Jakimi zwarciami czy przerwami? Po to trzeba mieć dobrą wytrawiarkę,
    > żeby nie było problemów.

    Chociażby paproszki które będą leżały na płytce.

    > Wolę zrobić szybko prototyp i potem kolejny jak wykryję błędy niż czekać
    > 2 tygodnie na płytkę tylko po to by się okazało, że trzeba zrobić kolejną.

    Może być 5 dni. A kiedyś też przerabiałem projektowanie pod kątem
    ograniczeń wynikających z domowej technologii . W efekcie kurczowo
    trzymałem się tht aby zamiast przelotek dało się wykorzystać piny
    elementów. To bez sensu. Jeśli projektujesz pod kątem przyszłej
    produkcji na zewnątrz (choćby gołych płytek), to bez sensu jest stosować
    w projekcie zasady wynikające z twojej (przykładowo)
    żelazkowo-akwariowej technologii.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 34. Data: 2013-03-03 15:54:11
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Na grzanie mam prosty pomysł - radiator i wężyk ułożony między
    > żeberkami radiatora tak, żeby radiator robił za wymiennik ciepła,
    > ciężko to opisać a po zdjęciu byłoby wszystko jasne.

    Tymczasowo (musiałem dzisiaj zrobić dwie płytki na szybko) zrobiłem
    inaczej - nalałem wrzątku do dużego pojemnika, a mniejszy z roztworem
    wstawiłem do niego.

    http://www.chmurka.net/r/trawienie/1.jpg

    Zadziałało dobrze, roztwór szybko się nagrzał - organoleptycznie mniej
    więcej do 50 stopni.

    Przy okazji (gdy nie ruszałem pojemnikiem) zaobserwowałem te bąbelki,
    rzeczywiście się tworzą nawet bez napowietrzania:

    http://www.chmurka.net/r/trawienie/2.jpg

    Efekt końcowy nie jest zły, ale daleki od ideału...

    http://www.chmurka.net/r/trawienie/3.jpg
    http://www.chmurka.net/r/trawienie/4.jpg

    Ścieżki są nierówne, podtrawione - wcześniej raczej tak nie było. Możliwe
    że to od zastosowania innego niż do tej pory papieru do termotransferu?

    --
    "Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
    dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."

  • 35. Data: 2013-03-04 08:39:16
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    k...@g...com wrote:

    > Żaden problem jak używać do naświetlania klisz z naświetlarki a nie
    > sposobu dla ubogich z papierem kredowym albo kliszami z drukarki
    > laserowej.

    Ja używam do prototypów sposobu dla ubogich. Prototyp to ma być coś,
    co szybko i tanio zrobię (być może kilka razy, nanosząc poprawki) i
    jak będzie działać, to płytka pójdzie do płytkarni.

    Mówię o produkcji. Są też płytki na własny użytek, jednorazowe, wtedy
    też spokojnie wystarczy papier kredowy i przerobiony laminator.

  • 36. Data: 2013-03-04 08:43:20
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    BartekK <s...@d...org> wrote:

    > http://allegro.pl/kultowa-grzalka-akwariowa-skalar-b
    ez-termostatu-i3055673141.html
    > - trochę "poszli w cenę", ale może warto się przejść do jakiegoś sklepu
    > zoo, lub na giełdę zwierzaków? (ja swoje grzałki kupowałem na takiej
    > giełdzie, od gościa co miał "wszystko do akwariów")

    Idealnie :) Zamówiłem tą droższą, 300W (tu nie jest napisane jaką to ma moc,
    na zdjęciu jest 150W, ale przy tej 300W jest to samo zdjęcie).

    Teraz dwa kolejne pytania.

    1. Czy gumowe uszczelnienie wytrzyma? Na pl.rec.akwarium mówią, że nie. Masz
    (Ty albo ktoś inny) z tym doświadczenia?

    2. Czy temperatura roztworu przy samej grzałce będzie dużo większa, niż
    temperatura całego roztworu? Nie chcę zniszczyć roztworu za dużą temperaturą
    przy grzałce. Może wymusić bąbelki albo przepływ (nadal się nie zdecydowałem,
    czy bąbelki czy przepływ) od razu przy grzałce?

  • 37. Data: 2013-03-04 15:05:21
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-03-04 08:43, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    >
    > 1. Czy gumowe uszczelnienie wytrzyma? Na pl.rec.akwarium mówią, że nie. Masz
    > (Ty albo ktoś inny) z tym doświadczenia?
    U mnie są 2 grzałki. Jedna (wcześniejsza) ma oryginalnie zasypany
    piasek, jak w tej aukcji, i nic jej w ogóle nie zmieniałem, leży poziomo
    w cieczy i wygląda na szczelną, skoro od kilku lat jej nie zjadło ;),
    drugą rozbierałem i wsypywałem piasek z bezpieczników, i uszczelniłem ją
    "czerwonym silikonem" (takim motoryzacyjnym, z 350'C wytrzymuje) i
    dopiero ten kapsel-gumkę nasunąłem. Obie pływają sobie w roztworze b327
    bez przerwy parę lat, bo nie wylewam roztworu jak nie używam - bo czasem
    użyję na drugi dzień jeszcze, to szkoda wylać, a czasem pół roku stoi ;)

> [...]
    > przy grzałce. Może wymusić bąbelki albo przepływ (nadal się nie zdecydowałem,
    > czy bąbelki czy przepływ) od razu przy grzałce?
    Ja używam pompki, którą ci wskazałem, i pobór wody mam rurką z dna,
    zaraz obok grzałek, i wylewkę "na całość" więc ruch cieczy jest dość
    znaczny i problemów nie stwierdziłem. 100W grzałka grzeje te ~0.5-1L
    cieczy do 50'C dobre kilka-kilkanaście minut, więc bezwładność cieplna
    całości ma wielokrotnie większy wpływ niż ograniczone rozchodzenie się
    ciepła ze względu na przewodzenie ciepła w cieczy, zwłaszcza mieszanej.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 38. Data: 2013-03-05 01:44:02
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 02.03.2013 22:23, Mario wrote:

    > Cieniutkie ścieżki prowadzone przez automat.

    Cieniutkie tam gdzie to konieczne. I dodajmy, że przez dobry automat.

    > I jeszcze pewnie ma przejść
    > testy EMC.

    Jeżeli chodzi o elektronikę to jeszcze ciagle jestem hobbystą, więc nie.
    Jak będzie musiało to się najwyżej zapakuje w metalizowaną obudowę i
    doda filtr na zasilaniu.

    > A w przypadku zlecenia do płytkarni przelotek nie trzeba
    > lutować.

    Taaa, tylko czekać. Albo płacić za pośpiech...

    Btw: wczoraj mi spieprzona metalizacja doprowadziła do upieczenia 4
    driverów.

    > Chociażby paproszki które będą leżały na płytce.

    Od tego jest napowietrzanie, żeby nie leżały. A paproszki to już owszem,
    widziałem - na płytce z gamy - zrobiły piękne zwarcie.

> [...]
    > ograniczeń wynikających z domowej technologii . W efekcie kurczowo
    > trzymałem się tht aby zamiast przelotek dało się wykorzystać piny

    Ja używam smd, żeby w ogóle zminimalizować ilość otworów. Główny problem
    przy domowym wyrobie to, że przelotki muszą być duże, żeby bez
    kombinowania "trafić" warstwy. (Nie che mi się tracić czasu nawiercenie
    otworów, kalibrowanie, etc.)

    Topor daje radę - ostatnia płytka miała 6 przelotek z czego 2 konieczne
    i 4 dla lepszego prowadzenia masy/zegara.

    > To bez sensu. Jeśli projektujesz pod kątem przyszłej
    > produkcji na zewnątrz (choćby gołych płytek), to bez sensu jest stosować
    > w projekcie zasady wynikające z twojej (przykładowo)
    > żelazkowo-akwariowej technologii.

    Zgadza się. Z drugiej strony routowanie toporkiem to jakaś godzinka,
    więc w 4 godziny można mieć płytkę. Znaleźć błędy, poprawić, etc. Jak
    już będzie działać to do produkcji można zmienić parametry i zapuścić
    toporek jeszcze raz. ;)

    A i routowałem ręcznie takie potworki:
    http://grota.be/~michoo/smieci/leds.png
    http://grota.be/~michoo/smieci/rfm.png

    W obu przypadkach pierwsza wersja była zmontowana poprawnie, ale
    wymagała poprawek projektowych. Linie wewnętrzne w logo to 5 mils.
    Elementy 0806 albo 0604 zależnie co było w zapasach.

    Michoo

  • 39. Data: 2013-03-20 13:08:45
    Od: butek <e...@i...invalid>

    W dniu 28.02.2013 12:46, Michoo pisze:

    > Można wymontować z wielu drukarek atramentowych.

    Kojarzysz może jakieś konkretne modele w których pompki perystaltyczne
    są na 100% stosowane? Potrzebuję takiego "cosia" i wolałbym nie kupować
    dowolnej uszkodzonej drukarki w ciemno, żeby potem utylizować i tak w
    kółko aż trafię ;)

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 40. Data: 2013-03-20 20:15:26
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 20-03-2013 13:08, butek wrote:

> [...]
    > są na 100% stosowane? Potrzebuję takiego "cosia" i wolałbym nie kupować
    > dowolnej uszkodzonej drukarki w ciemno, żeby potem utylizować i tak w

    I tak się nie nada, będzie mieć za małą wydajność.
    K.