  • Data: 2013-02-28 21:05:23
    Temat: Re: Trawiarka - pompowanie płynu
    Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-02-28 09:22, Adam Wysocki pisze:
    > Chcę zrobić sobie trawiarkę. Jak wiadomo trzeba zrobić dwie rzeczy -
    > ogrzać roztwór i wymusić jego ruch. Do tej pory używałem pompki do
    > Żrący charakter roztworu wyklucza użycie wielu tanich pompek. Macie
    > jakieś sprawdzone patenty bez większej rzeźby i w normalnej cenie
    Tak, pompka która bez problemu pracuje w roztworze:
    http://zoofish.prv.pl/pompki/typ-600.jpg POMPA WIRNIKOWA TYP - 600,
    600L/H DO AKWARIUM AQUA - SZUT, 8W 600L/h - jest to silnik indukcyjny
    zalany w żywicy, gdzie sam wirnik pracuje w wodzie i wygląda tak:
    http://amido.pl/assets/products/816/large/aqua-szut-
    wirnik-do-filtra-wewnetrznego-compact-turbo-3w-i-pom
    py-wirnikowej-typ-300.jpg
    - ferrytowy (?) rdzeń (zupełnie niewrażliwy na B327) na plastikowej
    ośce, która jest osadzana na stalowy (chromowany?) bolec, który również
    wcale nie reaguje na b327. Całość działa mi w kąpieli b327 od jakichś 8
    lat i chyba ze 2 razy czyściłem pompkę, bo 'woda' z b327 wyschła,
    krystalizując resztki środka trawiącego, co mechanicznie zablokowało
    wirniczek.
    Btw - pompka przelewa przez siebie ogromną ilość wody (środka
    trawiącego), wypada dodać jej kawałek rurki gumowej by ładnie
    rozprowadzić wylewany strumień. Można całkiem wyłączyć funkcję
    napowietrzania (zatkać dopływ powietrza), bąbelki zbytecznie wychładzają
    roztwór i nie wiem czy jest korzystny kontakt powietrza z trawionym
    miejscem.

    > Na grzanie mam prosty pomysł - radiator i wężyk ułożony między
    > żeberkami radiatora tak, żeby radiator robił za wymiennik ciepła,
    > ciężko to opisać a po zdjęciu byłoby wszystko jasne.
    Niezbyt to prosty pomysł, dużo prostszy chyba to grzałki akwariowe, w
    szklanych "próbówkach". I najlepsze są te najtańsze, polskie robione
    przez jakiś zakład pracy chronionej ;)
    http://warmar2.w.interia.pl/img/chemia/grzalka.jpg - kiedy kupowałem, to
    były około 7-9zł za sztukę. Swoje (2x 100W chyba) zasypałem dodatkowo do
    pełna piaskiem z bezpieczników, by poprawić kontakt termiczny szkła i
    grzałki (zamiast samego powietrza w próbówce). I tak musisz zrobić jakiś
    zewnętrzny termostat/regulator, by nie wygotować wody... (mi się
    zdarzyło ;> )

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173