    From: "Papa5merf" <P...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <d...@4...com> <hqjnjl$vo1$1@news.onet.pl>
    <4bcdbe91$1$19167$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@m...uni-berlin.de>
    <4bceb7cc$0$2582$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@m...uni-berlin.de>
    <4bcf4bf6$0$17103$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@m...uni-berlin.de>
    Subject: Re: Transmisja danych za pomocš ?wiatła?
    Date: Fri, 23 Apr 2010 20:48:56 +0200

    Órzytkownik "Waldemar Krzok" napisał:
    > i co z tego, dalej da się toto modulować.

    tak, da się, tylko zastanuf się z jaką gurną częstotliwością?:O)

    > moje też, ale co z tego.

    to z tego że zdaje się jeszcze czulszego detektora od ludzkiego oka nie
    wymyślono, a nawet jesli, to weź mi znajdź sensowny detektor z czasuf
    żarufki?:O)

    > ROTFL
    > ROTFL2

    więc wyjaśnij po kiego w laserze opryka?:O)

    > Zdziwisz się, ale lasery półprzewodnikowe też.

    zależy co ty nazywasz laserem, ale skoro led to dla ciebie laser to siem nie
    dziwie:O)
    a nawet najgorszy chiński laser za pare zera potrafi bez trudu przenieść
    plamkę na odległość 100m (sprawdzone dośfiaatczalnie) więc nie muf mi że
    mają one ogromny kont śfiecenia:O)

    > No to spróbuj sfokusować obraz LEDa na odległość 80-100km. Da się, ale
    > ustawienie łączności jest duużo trudniejsze od wiązki skolimowanej u
    > źródła. A jak ci zależy na niepodsłuchiwaniu, to są też lasery (i LEDy) na
    > podczerwień i ultrafiolet.

    led na 100km jaki problem? wystarczy dysponować optyką widzącą tego leda z
    ztej odległości, natomist skolimowanie lasera na taką odległość jest tak
    samo skomplikowane jak optyki, róznicy tu żadnej nie ma, natomiast przy
    laserze jest spore ryzyko że podczas tego kolimowania oślepisz paru
    pszypadkowych gapiuf:O)
    co do lasera na podczerwień i ultrafiolet to wybacz, ale są równie łątwo
    widoczne dla noktowizoruf i podobnych pszyrząduf co widzialne dla oka:O)

    > Masz (w obu przypadkach nawiasem mówiąc) możliwość skolimowania wiązki
    > przy nadajniku, wtedy przy odbiorniku masz (bo wiązka się jednak
    > rozczepia) plamkę o średnicy fi. Pozycja odbiornika musi być w obrębie tej
    > plamki, najlepiej w centrum. Na odwrót możesz nadawać wiązką
    > nieskolimowaną (laserem też) i fokusować na odbiorniku. Z punktu widzenia
    > podsłuchu to jeden penis, całe ustrojstwo jest symetryczne. W pierwszym
    > przypadku promień widzisz przy nadajniku, w drugim przy odbiorniku.

    to nie jest ten sam penis, pszy laserze podsłuchiwać możesz praktycznie z
    kkażdego meijsca, bo wiązka lasera jest w powietszu dobrze widoczna i nie da
    się jej pomylić z czymś innym:O)
    natomiast przy ledzie skolimowanym optyką możesz podsłuchiwać jedynie z
    wąskeigo kąta bryłowego, a nawet jeśli się tam znajdziesz, to namierzenie
    nadajnika będzie tak samo trudne co szukanie igły na polu kukurydzy, na
    dodatek zeby szukanie miało sens musisz wiedzieć że tam ta igła jest, bo
    szuknie jeśli nawet tego nie wiesz ma jeszcze mniejszy cel:O)

    > Nie. Ktoś zauważył, że 10W LEDy dają się wyprodukować.

    bo laser tam nigdy nie był potrzebny, a jedynie monochromatyczne śfiaatło
    dużej mocy:O)