    From: "Marek" <l...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <6169d65e$0$514$65785112@news.neostrada.pl>
    <616aa633$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
    <2...@4...net>
    <616aceed$0$509$65785112@news.neostrada.pl>
    <wyk5zv0mnwfv.6s9rpstwj5ea$.dlg@40tude.net>
    Subject: Re: Transformator centralowy
    Date: Sat, 16 Oct 2021 17:59:23 +0200

    > Suwmiarka pokazuje 2,1 mm, napięcie jałowe całego uzwojenia 54,5 V

    No to mi wychodzi 570 VA. Trochę się różni od 1,2 kVA :) I jest mniej
    wiecej tyle ile chcą Lewińscy oraz Mandziejewicz.

    > Chyba, żeby przyjąć większą gęstość prądu na mm^2, gdzieś w googlach
    > wyczytałem, że nawet do 5 A / mm^2 to by wychodziło nawet koło 1000 VA ale
    > to chyba tylko teoria.

    > Czyli przyjmując te 600 VA, przy średnicy drutu 2,1 mm czyli 3,5 mm^2 daje
    > prąd ok. 10 A przy tych 54 V. Jeśli chcę mieć razem 27 V jałowo (połowę
    > mniej niż jest) przy tej mocy trafa powinienem użyć drutu 7,1 mm^2 (dwa
    > razy większy przekrój niż jest) czyli z tablic wychodzi średnica 3 mm (dwa
    > razy większy prąd).
    Czyli jest 54 V / 10 A a ma być 27 V / 20 A bilans mocy będzie ten sam.
    Podsumowując 40 zwoi drutu średnicy 3 mm = 27 V / 20 A - czy dobrze rozumuję
    z tą średnicą drutu ? Bo chyba grubszy drut nie ma sensu bo więcej z trafa
    nie wycisnę ?

    Dalej mamy rozbieżność
    prawdopodobnej mocy trafa oraz jego oczekiwanego prądu biegu jałowego
    (który przypomnę ma być kilkadziesiąt-góra 200 mA)

    > Watomierz gniazdkowy pokazał mi 95 W, czyli prąd jałowy to będzie: 95 /
    > 230 = 413 mA. Elektryk z którym wcześniej rozmawiałem tłumaczył mi, że
    > przy elementach indukcyjnych bierze się pod uwagę moc czynną, bierną i
    > pozorną i że z tego to wynika.
    Nie wydaje mi się by trafo miało jakieś zwarcia na pierwotnym, jest tylko
    letnie jałowo i przemierzyłem omomierzem wszystkie odczepy i włączam go na
    najwyższą oporność czyli na całym możliwym uzwojeniu na stronie pierwotnej.
    Przy trafie 600 VA te 413 mA trochę dużo, ale jakby miało koło 1000 VA to
    chyba znośnie, nie wiem ?