  • Data: 2010-04-23 08:28:47
    Temat: Re: To sie nazywa dlugi czas ekspozycji !
    Od: "J." <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > słyszałeś o ugięciu światła przy przechodzeniu między ośrodkami. wiesz
    > dlaczego słońce przy horyzoncie jest czerwone??

    Owszem, coś tam fizyki liznąłem przez te wszystkie lata :-P Ten szczególny
    przypadek, o którym piszesz, zwie się refrakcja atmosferyczna. Z treścią
    posta, na który odpisywałem, zjawisko to nie ma nic wspólnego. Nie wpływa
    [ściślej: w zauważalny sposób] na rozmiary kątowe obiektów astronomicznych tej
    wielkosci, co rozpatrywane [Słońca czy Księżyca, średnica ok. 0.5st.] nisko
    nad horyzontem. Natomiast wpływa i to bardzo na ich położenie [w tym moment
    wschodu i zachodu], barwę [razem z absorpcją], a także na promień horyzontu
    itp.
    Tamten efekt "powiększania" nad horyzontem jest złudzeniem produkowanym przez
    mózg, fizycznie nie istnieje i na zdjęciach go nie widać, co własnie zdziwiło
    pytającego, bo potczna opinia jest inna. Temat przewija sie od czasu na forach
    poświęconych astronomii, możesz sprawdzić. Dowód fotograficzny pewnie
    znajdziesz dobrze poszukawszy na jakiejś stronie o profilu edukacyjnym,
    poświeconej tego typu zjawiskom z pogranicza astronomii i meteorologii.
    Pozdrawiam
    -J.