  • 11. Data: 2017-11-02 09:13:45
    Temat: Re: Test polarności głośników
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 01.11.2017 o 02:11, JaNus pisze:

    > Skąd wziąć źródło dźwięku, dającego dobrze słyszalną różnicę gdy
    > polarność lewego i prawego jest zgodna, a inny "kształt" dźwięków, gdy
    > polarność jest przeciwbieżna?

    Z komputera? Tu masz wytłumaczone łopatologicznie:
    https://www.youtube.com/watch?v=VIYAO0mAxF8

  • 12. Data: 2017-11-02 09:26:00
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Jawi <g...@p...fm> wrote:

    > Pozostaje Ci wtedy weryfikacja na ucho :) Musiałbyś być wyznawcą VooDoo.

    AudioVoodoo? No nie, o ile ogólna polaryzacja głośnika nie ma znaczenia,
    to polaryzacja wzajemna już ma.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 13. Data: 2017-11-02 12:32:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-01 o 23:11, JaNus pisze:

    > To co zaproponował "t-1" jest chyba wystarczające, a nawet lepsze: nie
    > dźwięk monofoniczny w jakimś audiofilskim znaczeniu, lecz dokładnie ten
    > sam sygnał, czyli zwarte przewody.

    Jak zacząłem czytać wątek i się okazało, że membran nie widać to miałem
    takie pomysły:

    Postawić je twarzami do siebie w małej odległości i wysterować wspólnym
    sygnałem (monofonicznie = zwarte przewody).
    Wydaje mi się, że jakby umieścić w środku między nimi wiszącą cienką
    kartkę (albo folię) to jak będą oba jednocześnie przesuwały membrany do
    przodu to kartka nie powinna drgać, a jak będzie jeden 'popychał', a
    drugi 'pociągał' to powinna wyraźnie drgać.
    Może zamiast jakiegoś utworu lepiej byłoby dać jakiś jeden niski ton.
    Może przy podłączaniu bateryjki też dało by się zauważyć czy pracują
    zgodnie.

    Hasło o pomiarze ciśnienia dało mi taki pomysł. Owinąć kolumnę workiem
    na śmieci i uszczelnić. Worek powinien pokazać w którą stronę przesuwa
    się membrana przy podłączeniu bateryjki (oczywiście jak tył głośników
    jest wyprowadzony też na przód to trzeba uszczelnić się tylko do
    odpowiedniej części frontu.

    Ale to tylko pomysły nie podparte praktyką.
    P.G.

  • 14. Data: 2017-11-02 12:56:53
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 01.11.2017 o 02:11, JaNus pisze:
    > Nie znam się na tym, więc po prostu zgaduję, że robi się to
    > "organoleptycznie", czy tak? Od razu wyjaśnię, że kabel nie ma oznaczeń,
    > czyli nie wiadomo którą głośnikową żyłę podłączyć do wzmacniaczowego
    > plusa, a którą do minusa. Czy to da się sprawdzić jakimś pomiarem, z
    > użyciem omomierza, czy cóś? Chyba nie...
    >
    > Skąd wziąć źródło dźwięku, dającego dobrze słyszalną różnicę gdy
    > polarność lewego i prawego jest zgodna, a inny "kształt" dźwięków, gdy
    > polarność jest przeciwbieżna?

    Kiedyś był przed audycjami stereo nadawany test, który jednoznacznie
    wykrywał niezgodność fazy w kanale lewym i prawym. Był sum w fazie,
    lokalizacja musiała być pośrodku i w przeciwfazie, lokalizacja skrajna.
    Możesz podłączyć odstrojony odbiornik UKF i na tym szumie posłuchać, czy
    jest ze środka.

  • 15. Data: 2017-11-02 15:38:34
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Może przy podłączaniu bateryjki też dało by się zauważyć czy pracują
    > zgodnie.

    Wątpię... to krótkie pyknięcia.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 16. Data: 2017-11-02 16:48:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-02 o 15:38, Adam Wysocki pisze:

    > Wątpię... to krótkie pyknięcia.

    Nie miałem na myśli delty Diraca tylko jedynkę Heaviside'a.
    Przypuszczam, że gdy obie membrany się skokowo zbliżą to
    kartka/bibuła/folia nie drgnie (lub drgnie znacznie mniej niż jak obie
    membrany poruszą się w tę samą stronę - jedna zbliży, druga oddali).

    Kiedyś dawno byłem z dzieckiem na jakimś takim przyjezdnym pokazie
    różnych ciekawostek. Jedno z doświadczeń było takie, że waliło się
    pięścią w pionową naciągniętą okrągłą membranę, a po chwili na oddalonym
    o kilka metrów stojaku (rzędu 1x1m) z masą wiszących karteczek zaczynały
    one się ruszać.
    Oczywiście drgnięcie tamtej membrany było większe niż głośnika, ale
    poruszało dużo i oddalonych karteczek, a tu chodzi o jedną i umieszczoną
    dokładnie w poziomym słupie powietrza, który powinien być przez te
    membrany przesunięty, przypuszczam, że o kilka mm, lub tylko sprężony -
    w środku nie powinno być przesunięcia.
    P.G.

  • 17. Data: 2017-11-02 16:57:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Wątpię... to krótkie pyknięcia.

    Albo inaczej.
    To oznacza tylko tyle, że nasze ucho jest mało wrażliwe na takie ruchy
    powietrza.
    Można zapewne spowodować przy uchylonym oknie przeciąg którego w ogóle
    nie usłyszymy, a firanę przesunie czy świeczkę zgasi.
    P.G.

  • 18. Data: 2017-11-02 17:04:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
> [...]

    >pięścią w pionową naciągniętą okrągłą membranę, a po chwili na
    >oddalonym o kilka metrów stojaku (rzędu 1x1m) z masą wiszących

    To moglo byc cos takiego
    https://www.youtube.com/watch?v=-VL0M0jmu7k
    https://www.youtube.com/watch?v=BuH-hWrjZmw

    zdaje sie, ze ta stozkowa obudowa jest dosc istotna w ksztaltowaniu
    tego wiru ... ale moze troche dymu wystarczy sprawdzenia kierunku tej
    jedynki.

    wersja mini
    https://www.youtube.com/watch?v=NU6j_w5r-TY

    J.

  • 19. Data: 2017-11-02 18:01:22
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Głośników po prostu nie widać.

    Ale kartkę na nich położoną widać.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 20. Data: 2017-11-02 18:17:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-02 o 17:04, J.F. pisze:

    > To moglo byc cos takiego
    > https://www.youtube.com/watch?v=-VL0M0jmu7k
    > https://www.youtube.com/watch?v=BuH-hWrjZmw

    Dymu nie było, ale możliwe, że uderzało się w membranę na beczce.
    P.G.