  • 71. Data: 2010-01-12 19:30:36
    Temat: Re: Termotransfer i "cynowanie" po radziecku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Jan 2010, marko1a wrote:

    > Zawsze mówiłem z zboczone rozporządzenia ograniczaja swobodę w UE.
    > Ciekawe że nie zabronili jeszcze wody, powietrza, zapałek

    Ciesz się, że cofnęli zakaz obrotu solą kamienną (nie,
    nie żartuję, przez półtorej roku nie było jak ogórków
    zakisić).
    Ale to był czysto 'polski wymysł' (jak zwykle, uzasadniony
    szczytnym celem).

    pzdr, Gotfryd

  • 72. Data: 2010-01-12 20:43:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Gotfryd Smolik napisał:

> [...]
    > zakisić).
    > Ale to był czysto 'polski wymysł' (jak zwykle, uzasadniony

    Jaki to był cel? I kiedy tak było? Państwowy monopol solny mieliśmy
    ostatnio przed wojną, tyle wiem. We wcześniejszych wiekach trzymanie
    łapy na obrocie solą przez władców było raczej regułą niż wyjątkiem,
    nie był to polski wymysł. Przed wojną mieliśmy jeszcze państwowy monopol
    zapałczany. W myśl przepisów nielegalne było posiadanie zapalniczki
    (przepis ten nie był zbyt rygorystycznie egzekwowany, ale nie wiem
    czy kiedykolwiek został uchylony).

    --
    Jarek

  • 73. Data: 2010-01-12 21:50:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 12 Jan 2010 20:43:42 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]

    Kiedy byl zakaz obrotu ?

    >Jaki to był cel? I kiedy tak było? Państwowy monopol solny mieliśmy
    >ostatnio przed wojną, tyle wiem. We wcześniejszych wiekach trzymanie
    >łapy na obrocie solą przez władców było raczej regułą niż wyjątkiem,

    obrocie czy wydobyciu ?

> [...]
    >zapałczany. W myśl przepisów nielegalne było posiadanie zapalniczki
    >(przepis ten nie był zbyt rygorystycznie egzekwowany, ale nie wiem

    Zapalki byly drogie [z uwagi na podatek], to dlatego dzielono na
    czworo.

    Od zapalniczek byl chyba wysoki podatek czy tez clo. A wiele bylo z
    przemytu.
    Hm, a moze i nie - tato opowiadal ze po wsiach chodzili kontrolerzy i
    usilowali ludzi przylapac - czy to z zapalniczka czy z zapalkami z
    przemytu. Ale jak sprawdzic czy to legalna zapalniczka ?

    http://isap.sejm.gov.pl/Download;jsessionid=37F082C8
    ABCC01BF49F18B4918896EC9?id=WDU19370480376&type=2
    rok 1937 - ha - warto przeczytac w calosci :-)

    Wszytko oczywiscie w trosce o dobro kraju - zapalki byly krajowego
    drewna, a zapalniczki z przemyslowych niemiec :-)

    I to prosze - wzor ekonomisty, Kwiatkowski.

    P.S. Jaki to mily zwyczaj ze pod rozporzadzeniem jest z nazwiska
    podpisany minister :-)

    J.

  • 74. Data: 2010-01-12 22:17:02
    Od: Andrzej <w...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > Kiedy byl zakaz obrotu ?

    Można było sprzedawać jedynie jodowaną.
    "Czystej" nie było w obrocie.
    A.

  • 75. Data: 2010-01-12 22:18:21
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-01-12 22:50, J.F. pisze:

> [...]
    ABCC01BF49F18B4918896EC9?id=WDU19370480376&type=2
    > rok 1937 - ha - warto przeczytac w calosci :-)

    Ale dzikie. ;) Normalnie jak obecne banderole na alkoholach.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 76. Data: 2010-01-12 22:31:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 12 Jan 2010 23:17:02 +0100, Andrzej wrote:

    >Można było sprzedawać jedynie jodowaną.
    >"Czystej" nie było w obrocie.

    A jodowanej nie mozna do ogorkow ?

    J.

  • 77. Data: 2010-01-12 23:03:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Dybkowski napisał:

    ABCC01BF49F18B4918896EC9?id=WDU19370480376&type=2

    > Ale dzikie. ;) Normalnie jak obecne banderole na alkoholach.

    Co?! Wyszło jakieś nowe rozporządzenie, że można mieć tylko
    jedną flaszkę na własny użytek?

    --
    Jarek

  • 78. Data: 2010-01-12 23:10:03
    Od: Andrzej <w...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > A jodowanej nie mozna do ogorkow ?
    >
    > J.

    Nie zakiszą się.

    A.

  • 79. Data: 2010-01-12 23:15:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Andrzej napisał:

    > Nie zakiszą się.

    A w takiej do posypywania chodników?

    --
    Jarek

  • 80. Data: 2010-01-12 23:50:06
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Andrzej wrote:

    > Nie zakiszą się.

    Serio?
    Ta odrobina tego pierwiastka tyle psuje?

    mirek.