  • 71. Data: 2014-08-24 23:52:35
    Temat: Re: Termostat - cross post ( pojecha?o to te? na Fizyce)
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 24 Aug 2014 18:26:34 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Odpowiedni do termostatowania malego katownika :-)
    >
    >Co prawda:
    >a) brak czlonu I, wiec bedzie niedokladny,
    >b) ciekawe czy sie moze wzbudzic, bo P powinno byc duze.

    Czy widziales kiedzys zeby pojedynczy uklad inercyjny objety
    statycznym ujemnym sprzezeniem zwrotnym "sie wzbudzil" (to znaczy, byl
    niestabilny)?...

    Poza tym, co to znaczy "bedzie niedokladny"?

    A.L.

  • 72. Data: 2014-08-25 00:53:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Aug 2014 16:52:35 -0500, A.L. napisał(a):
    > On Sun, 24 Aug 2014 18:26:34 +0200, "J.F."

    > Czy widziales kiedzys zeby pojedynczy uklad inercyjny objety
    > statycznym ujemnym sprzezeniem zwrotnym "sie wzbudzil" (to znaczy, byl
    > niestabilny)?...

    No wlasnie mam watpliwosci ... ale tu miedzy tranzystorem a
    termistorem bedzie jeszcze kawalek grzanej masy.

    > Poza tym, co to znaczy "bedzie niedokladny"?

    niezerowy blad jest potrzebny do zmiany wartosci wyjsciowej.

    J.

  • 73. Data: 2014-08-25 04:59:57
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 25 Aug 2014 00:53:58 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >No wlasnie mam watpliwosci ... ale tu miedzy tranzystorem a
    >termistorem bedzie jeszcze kawalek grzanej masy.

    No to jest wlasnie ten uklad inercyjny

    >niezerowy blad jest potrzebny do zmiany wartosci wyjsciowej.
    >
    >J.

    W automatycze mowi sie "uchyb w stanie ustalonym". Regulator z akcja I
    ma zerowy uchyb w stanie ustalonym, a bez akcji I ma niezerowy uchyb,
    i wtedy ten uchyb zalezy od wzmocnienia w petli. Nie ma tu meijsca na
    mowienie o "niedokladnosczi" lub "dokladnosci". Regulator typu P moze
    byc calkiem dokladny

    A.L.

  • 74. Data: 2014-08-25 14:42:32
    Temat: Re: Termostat - cross post ( pojechało to też na Fizyce)
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik <s...@g...com>

    > Gdy przekaznik jest bez histerezy, a stala czasu
    >
    > nagrzewania/chlodzenai niewielka, to wlasnie pzrekaznik bedzie klapal
    >
    > bardzo szybko. Co samo w sobie nie jest zle (z dokladnoscia do teg oco
    >
    > chcesz zrobic)

    Hahh.. Jasne że histeria została wzięta pod uwagę. I empiryka też. Tak
    sobie myślę, coby ten przekaźnik wydupcyć z układu i zastąpić go MOSFETEM.
    Napędzanym ICL7xxx. Popatrz na to jeszcze raz. Za pierwszym 'sztychem'
    uwzględniam histerię, grzeję łajzę do To - 5 stopni, jak pokazuje mi DS.
    No i co teraz za drugim razem? Zaś mam włączyć przekaźnik przy temperaturze
    To - 5 stopni? Toż to będzie cykać jak posrane !!

    --
    Histereza to nie odpowiedź obiektu tylko celowa nieczułość regulacji. Jakbyś
    naprawdę wprowadził histerezę to by Ci nie cykało jak posrane tylko jakoś

  • 75. Data: 2014-08-25 15:01:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "John Kołalsky" napisał
    Użytkownik <s...@g...com>
> [...]
    >histereza nie wystarczy by utrzymać zadaną temperaturę, obiekt ma po
    >prostu pewną bezwładność a duża moc grzejnika powoduje

    Zauwaz ze kolega chce wprowadzic "ujemna histereze". Wylaczac zanim
    jeszcze sie nagrzalo, bo wie ze dojdzie.
    Glupie to nie jest, nazywa sie chyba zreszta "predykcja" :-)
    I nie narzeka na klapanie z powodu nadmiernej czulosci, tylko
    podejrzewa ze bedzie za czesto klapal gdy bedzie pracowal zgodnie z
    tym co sobie wymyslil.

    Tylko ze, jak to Piotr czy Pawel pisal - wylaczyc wzrosnie do To-5,
    wlaczyc jak spadnie do To+5 - to nie sa dobre kryteria do dzialania
    algorytmu :-)

    J.

  • 76. Data: 2014-08-25 16:12:41
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-08-25 15:01, J.F. pisze:
> [...]
    > jeszcze sie nagrzalo, bo wie ze dojdzie.
    > Glupie to nie jest, nazywa sie chyba zreszta "predykcja" :-)

    Żeby była predykcja to musiałby w procku zaszyć model układu. Wtedy
    procek wiedziałby, ze jak grzeje pierwszy raz to musi wyłączyć na T-5 bo
    ma zgromadzone ciepło w przegrzanej grzałce. Później musiałby wyłączać
    np przy T-1. A tak to za pierwszym razem z rozpędu dojedzie do T a
    później będzie oscylował w okolicy T-5.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 77. Data: 2014-08-25 16:37:33
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-08-24 23:23, Magnus Elephantus pisze:
    > "Pszemol" <P...@P...com> wrote in message

    > Z przekaznikiem nie uzyskasz regulacji mocy... wiec nie zadawaj takich
    > pytan.
    Nie zauważyłeś że to było ironiczne pytanie?
    Czekasz aż cię kopnie w d..ę żebyś zrozumiał :)

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 78. Data: 2014-08-25 17:40:29
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 24 sierpnia 2014 23:23:31 UTC+2 użytkownik Magnus Elephantus
    napisał:
    > "Pszemol" <P...@P...com> wrote in message

    > Z przekaznikiem nie uzyskasz regulacji mocy... wiec nie zadawaj takich

> [...]

    To ciekawe co piszesz. Dlaczego z przekaźnikiem nie uzyska się regulacji mocy?

  • 79. Data: 2014-08-26 01:57:10
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    ps.com...
    Elephantus napisał:

    > Z przekaznikiem nie uzyskasz regulacji mocy... wiec nie zadawaj takich
    >
    > pytan.

    To ciekawe co piszesz. Dlaczego z przekaźnikiem nie uzyska się regulacji
    mocy?

    Przekaznik nie powinien byc troszke zwarty, lub troszke rozwarty a
    tranzystor owszem.

  • 80. Data: 2014-08-26 02:07:08
    Temat: Re: Termostat - cross post ( pojechalo to tez na Fizyce)
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    "Mario" <m...@...pl> wrote in message

    > Zeby byla predykcja to musialby w procku zaszyc model ukladu. Wtedy procek
    > wiedzialby, ze jak grzeje pierwszy raz to musi wylaczyc na T-5 bo ma
    > zgromadzone cieplo w przegrzanej grzalce. Pózniej musialby wylaczac np
    > przy T-1. A tak to za pierwszym razem z rozpedu dojedzie do T a pózniej
    > bedzie oscylowal w okolicy T-5.

    i dodatkowo model ten, parametryzowany drugim czujnikiem temperatury
    otoczenia...