-
1. Data: 2009-10-21 05:29:50
Temat: Temperatura graniczna dla gumy
Od: PeJot <P...@0...pl>
Czołem.
Obiekt: koło rowerowe, obręcz aluminiowa. Hamulec cierny działa na
obręcz. Podczas długotrwałego hamowania obręcz grzeje się
niemiłosiernie, co zagraża ogumieniu - sam zaliczyłem kiedyś eksplozję
dętki w tych warunkach i wolałbym tego uniknąć w przyszłości, ale na
razie bez uciekania się do stosowania hamulca tarczowego. Czy da się
oszacować graniczną temperaturę *obręczy*, bezpieczną z punktu widzenia
ogumienia ? Nie myślę o ciągłym monitorowaniu tej temperatury, ale
raczej o ustaleniu, czy kilka odcinków na konkretnych i powtarzalnych
trasach maratonów MTB, wymagających ciągłego hamowania można bezpiecznie
pokonać bez sztucznego schładzania obręczy i bez obawy o przegrzanie
dętki i jej eksplozję. Na tychże zjazdach dobrze radzą sobie hamulce
tarczowe.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
2. Data: 2009-10-21 18:41:19
Temat: Re: Temperatura graniczna dla gumy
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
> Obiekt: koło rowerowe, obręcz aluminiowa. Hamulec cierny działa na
> obręcz. Podczas długotrwałego hamowania obręcz grzeje się
> niemiłosiernie, co zagraża ogumieniu - sam zaliczyłem kiedyś eksplozję
> dętki w tych warunkach i wolałbym tego uniknąć w przyszłości, ale na
> razie bez uciekania się do stosowania hamulca tarczowego. Czy da się
> oszacować graniczną temperaturę *obręczy*, bezpieczną z punktu widzenia
> ogumienia ? Nie myślę o ciągłym monitorowaniu tej temperatury, ale
> raczej o ustaleniu, czy kilka odcinków na konkretnych i powtarzalnych
> trasach maratonów MTB, wymagających ciągłego hamowania można bezpiecznie
> pokonać bez sztucznego schładzania obręczy i bez obawy o przegrzanie
> dętki i jej eksplozję. Na tychże zjazdach dobrze radzą sobie hamulce
> tarczowe.
Wszystko zależy od materiału dętki - guma gumie nierówna.
http://www.plastech.pl/plastechopedia/wyswietl_36/Ka
uczuk-butylowy-IIR-CIIR-BIIR
m*g*h
0.5*m*v^2
m*c*dt
Policz sobie ile ciepła i do jakiej temperatury może się nagrzać.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
-
3. Data: 2009-10-22 05:17:56
Temat: Re: Temperatura graniczna dla gumy
Od: PeJot <P...@0...pl>
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
>
> m*g*h
> 0.5*m*v^2
> m*c*dt
>
> Policz sobie ile ciepła i do jakiej temperatury może się nagrzać.
Czysto akademickie rozważanie, dobre na papierze ale nie w realu, gdzie
ciepło jest rozpraszane. Poza tym mnie interesuje temperatura graniczna
bezpieczna dla ogumienia, a nie możliwa do osiągnięcia. Na razie po
głowie chodzi mi pomysł sztucznego podgrzania starej obręczy z
ogumieniem, np. prądem i poczekania na bum.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
4. Data: 2009-10-22 11:22:59
Temat: Re: Temperatura graniczna dla gumy
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>> m*g*h
>> 0.5*m*v^2
>> m*c*dt
>>
>> Policz sobie ile ciepła i do jakiej temperatury może się nagrzać.
>
> Czysto akademickie rozważanie, dobre na papierze ale nie w realu, gdzie
> ciepło jest rozpraszane. Poza tym mnie interesuje temperatura graniczna
> bezpieczna dla ogumienia, a nie możliwa do osiągnięcia. Na razie po
> głowie chodzi mi pomysł sztucznego podgrzania starej obręczy z
> ogumieniem, np. prądem i poczekania na bum.
Przecież dałem ci linka!
:>
zyga
--
A fe, A psik, A ha
-
5. Data: 2009-10-22 12:08:23
Temat: Re: Temperatura graniczna dla gumy
Od: PeJot <P...@0...pl>
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
> Przecież dałem ci linka!
Tak, tam jest informacja o 130 st. temperatury długotrwałej. Coś mi się
zdaje że wcześniej klocki się rozmażą na feldze.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
6. Data: 2009-10-22 17:09:54
Temat: Re: Temperatura graniczna dla gumy
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>> Przecież dałem ci linka!
>
> Tak, tam jest informacja o 130 st. temperatury długotrwałej. Coś mi się
> zdaje że wcześniej klocki się rozmażą na feldze.
Mylisz się.
Wsadź klocek do wrzątku trzymając w kleszczach i wyciągnij i przetrzyj
jakimś pilnikiem.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
-
7. Data: 2009-10-22 17:54:32
Temat: Re: Temperatura graniczna dla gumy
Od: PeJot <P...@o...pl>
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
>
>>> Przecież dałem ci linka!
>>
>> Tak, tam jest informacja o 130 st. temperatury długotrwałej. Coś mi
>> się zdaje że wcześniej klocki się rozmażą na feldze.
>
> Mylisz się.
> Wsadź klocek do wrzątku trzymając w kleszczach i wyciągnij i przetrzyj
> jakimś pilnikiem.
100 stopni to trochę mało. Oby tak było że 130 st. materiałowi na klocek
nie straszne, ale nie sądzę aby materiał był optymalizowany pod tym
kątem. Kombinuję mały eksperyment zrobić.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
8. Data: 2009-10-25 09:15:38
Temat: Re: Temperatura graniczna dla gumy
Od: Jan Kusmierski <s...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 21 Oct 2009 07:29:50 +0200, PeJot napisał(a):
> Czołem.
>
> Obiekt: koło rowerowe, obręcz aluminiowa. Hamulec cierny działa na
> obręcz. Podczas długotrwałego hamowania obręcz grzeje się
> niemiłosiernie, co zagraża ogumieniu - sam zaliczyłem kiedyś eksplozję
> dętki w tych warunkach i wolałbym tego uniknąć w przyszłości, ale na
> razie bez uciekania się do stosowania hamulca tarczowego. Czy da się
> oszacować graniczną temperaturę *obręczy*, bezpieczną z punktu widzenia
> ogumienia ? Nie myślę o ciągłym monitorowaniu tej temperatury, ale
> raczej o ustaleniu, czy kilka odcinków na konkretnych i powtarzalnych
> trasach maratonów MTB, wymagających ciągłego hamowania można bezpiecznie
> pokonać bez sztucznego schładzania obręczy i bez obawy o przegrzanie
> dętki i jej eksplozję. Na tychże zjazdach dobrze radzą sobie hamulce
> tarczowe.
Witam
Wg mnie problemem nie jest temperatua graniczna dla gumy/ogumienia, tylko
rozszerzalność powietrza w dętce, która się nagrzała, z 2,5atm zrobiło Ci
się 4 czy więcej i bum. Napompuj azotem, jak czasami się robi w samochodach
(czego akurat jestem przeciwnikiem) i sprawdź wtedy.
Pozdrawiam
-
9. Data: 2009-10-26 06:16:18
Temat: Re: Temperatura graniczna dla gumy
Od: PeJot <P...@0...pl>
Jan Kusmierski pisze:
> Wg mnie problemem nie jest temperatua graniczna dla gumy/ogumienia, tylko
> rozszerzalność powietrza w dętce, która się nagrzała, z 2,5atm zrobiło Ci
> się 4 czy więcej i bum.
Od razu bum to raczej nie, bo ciśnienie dopuszczalne dla tego ogumienia
jest z reguły większe niż owe 4 atm. No i w znanym mi przypadku doszło
do ewidentnego przepalenia dętki w kontakcie z rozgrzaną obręczą.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
10. Data: 2009-10-26 16:53:28
Temat: Re: Temperatura graniczna dla gumy
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w wiadomości
news:hbq68g$n1n$1@inews.gazeta.pl...
> 100 stopni to trochę mało. Oby tak było że 130 st. materiałowi na
> klocek nie straszne, ale nie sądzę aby materiał był
> optymalizowany pod tym kątem. Kombinuję mały eksperyment zrobić.
Jesli to jest material "klockowy samochodowy" to wytrzymuje sporo
wiecej.
No ale na aluminiowe felgi moze sie okazac za mocny.
Zwyklej gumy juz sie chyba nie stosuje ?
Tak czy inaczej - energii przy zjedzie z gory wytracic trzeba
relatywnie sporo.
Jesli dobrze licze to mozna sie okolo 1.5kW mocy spodziewac.
Ale tez chlodzenie stosunkowo dobre, obrecz dluga, klocek krotki -
musialby chyba miec naprawde wysoka temerature zeby cala obrecz
podgrzac o 100 st.
Wszystko razem trudno policzyc.
J.