  • Data: 2011-05-20 18:01:12
    Temat: Re: Telewizor Grunding z 98, zakłócenia krawędzi pionowych
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 19-05-2011 o 19:54:34 Maciek <m...@p...com> napisał(a):

    > Środek, powiadasz? Odchylanie poziome działa w ten sposób, że plamka
    > jest odchylana w jedną stronę, potem wraca, przelatuje przez środek na
    > drugą stronę i potem wraca do środka.
    Wiesz, ja już to 40 lat temu wiedziałem :) nie gniewaj się ale szukam
    konkretnych informacji.

    Następuje kolejne pobudzenie i tak
    > 15625 razy na sekundę. Bardzo ważnym elementem jest kondensator o
    > pojemności rzędu nanofaradów, wpięty między kolektor tranzystora linii i
    > masę, czyli emiter tranzystora. Wraz z indukcyjnością cewek tworzy swego
    > rodzaju obwód rezonansowy. Zmień go.
    Uszkodzenie jego powoduje albo zniekształcenie albo brak obrazu,
    albo sfajczenie tranzystora.

    Sprawdź diody, które są tam
    > podłączone. Nie znam schematu Twojego TV ale o ile nie ma diody w
    > tranzystorze, to również ją sprawdź. Mogą też być diody odchodzace od
    > kolektora tranzystora do układu korekcji geometrii obrazu.
    Wtedy jest obraz zwężony albo przesunięty.

    Najlepiej
    > podmieniaj elementy, bo sprawdzenie bywa problematyczne. Elektrolity
    > testuję miernikiem pojemności i ESR.
    A ja wymieniam na nowe to lepsze niż tester.

    Kupiłem też tester pokazujący
    > upływność pod wysokim napięciem 200V i 1200V. Normalnie trzeba po prostu
    > podmienić, żeby mieć pewność. Diody też podmień.
    > Na płytce sterującej odchylaniem poziomym też są mocno newralgiczne
    > elementy. Ostatnio odkryłem, że nawet w rosyjskim Elektronie był
    > kondensator o tolerancji 2%. Jak tam coś wariuje, to możesz mieć takie
    > właśnie efekty.
    Są inne efekty i je znam.

    > Delikatnie rusz regulację fazy synchronizacji, bo może coś stamtąd
    > pochodzi?
    Na pewno nie, zrywanie synchro inaczej wygląda.

    > Podstawa to:
    > Odkurzyć najlepiej przez wydmuch powietrzem. Po palaczach trzeba nawet
    > spirytusem przemyć iskrowniki, płytkę kineskopu. Że o ekranie nie
    > wspomnę.
    Od tego zacząłem.

    > Sprawdzić, poprawić luty.
    > Sprawdzić napięcia zwykłym miernikiem. Wszystkie - od zasilacza i
    > wychodzące z linii. Sprawdzałeś oscyloskopem - i dobrze ale zastanów się
    > jakich fluktuacji szukasz, jakie powinny mieć proporcjonalne rozmiary.
    Fluktuacje jakie widać na zdjęciu, na oscylu raczej nie do zobaczenia
    bo nie są okresowe a cyfrowego nie mam.

> [...]
    > ze specyfikacją.
    > Dalej to już podmiana elektrolitów.
    > Potem pozostają elementy indukcyjne. Trafo linii potrafi się uszkodzić i
    > efekty potrafią być dośćdziwne. Np. zwężenie obrazu i zawinięciem go na
    > środku. Plamka przesuwała się od lewej do prawej, po minięciu środka (po
    > paru centymetrach) zawracała z powrotem na lewo, mija środek i znowu po
    > paru centymetrach leci w prawo. Za pierwszym razem naszukałem się jak
    > głupi a potem już zrozumiałem jak pracuje odchylanie.
    > Powodzenia i daj znać co z tego wyszło. Rozwiązanie tego problemu da
    Telewizory naprawiam ponad 40 lat i już nie szukam satysfakcji tylko
    rozwiązania
    problemu. Satysfakcję mam gdzie indziej i z czego innego :)

    --
    Pozdr
    JanuszK