  • 1. Data: 2011-03-19 12:52:38
    Temat: "Telefon ziemny" - identyfikacja urządzenia wg opisu z 1919 roku
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W książeczce "Radjotelegrafja" (materiały wydane w 1919 przez Kurs
    Oficerów Sztabu Generalnego) znalazłem następujący fragment:

    "Aparaty znajdujące się obecnie w użyciu zawierają w jednej skrzynce
    nadawanie i odbieranie.
    Właściwa stacja nadawcza składa się z rurki z prądem drgającym, bieguny
    której doziemione są za pomocą podstawy. Stacja odbiorcza zawiera drugą
    podstawę w którą włączona jest słuchawka i wzmacniacz prądu. Nadawania
    stacji nadawczej otrzymywane są przez indukcję stacji odbiorczej.
    Przy użyciu telefonu ziemnego należy przestrzegać następujących przepisów:
    Orientacja podstaw: doświadczenie wykazało, że podstawy należy
    orientować równolegle lub anti-równolegle.
    Pozatem podstawy winny być oddalone od centrów telefonicznych i nie
    znajdować się w blizkości linji o drucie zwyczajnym.
    Rozróżnienie stacji uskutecznia się za pomocą dźwięku (ostry, średni,
    nizki). Każda stacja posiada również wskaźnik.
    Promień działania stacji telefonu ziemnego wynosi około 2 klm, zmienia
    się ona w zależności od terenu i dosięga 3,5 klm."

    Ktoś wie co to za urządzenie? Raczej nie chodzi o jakiś "wypaczony" opis
    radiotelefonii - ten temat został poruszony osobno, w innym rozdziale.

  • 2. Data: 2011-03-19 14:24:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 19 Mar 2011 13:52:38 +0100, Atlantis wrote:
    >W książeczce "Radjotelegrafja" (materiały wydane w 1919 przez Kurs
    >Oficerów Sztabu Generalnego) znalazłem następujący fragment:

    A jakis typow nie podaja ? moze latwiej bedzie wygoglac.

> [...]
    >Orientacja podstaw: doświadczenie wykazało, że podstawy należy
    >orientować równolegle lub anti-równolegle.

    Jak sie domyslam - jesli wbijesz w ziemie dwa prety i puscisz miedzy
    nimi prad .. to on sie rozplywa po calej powierzchni. Wiec jakas czesc
    plynie hen daleko. A tam ja mozna zlapac wbijajac kolejne dwa prety.

    Musialo byc kiepskie, skoro nie przetrwalo :-)

    Moze tu znajdziesz http://books.google.pl/books?id=RBC2nY1rp5MC

    J.

  • 3. Data: 2011-03-19 16:17:22
    Temat: Re: "Telefon ziemny" - identyfikacja urzšdzenia wg opisu z 1919 roku
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-03-19 15:24, J.F. pisze:

    > A jakis typow nie podaja ? moze latwiej bedzie wygoglac.

    Niestety nie. Książeczka jest bardzo ogólna - stanowi raczej zbiór
    podstawowych materiałów dla oficerów, informujących o tym czym właściwie
    jest radiotelegrafia. W niektórych miejscach uproszczenia idą (moim
    zdaniem) zdecydowanie za daleko. Na przykład przy nadajnikach fal
    niegasnących jest mowa o lampach i wytwarzaniu _fal_ przez rozżarzony
    drucik w próżni. ;)

    Pojawiają się typy kilku francuskich radiostacji z tego okresu (E3 i
    E10) i chyba nic poza tym.

    Ten "telefon ziemny" jest wspomniany tak przy okazji, jako jedna z form
    komunikacji bezprzewodowej (obok radiotelegrafii z wykorzystaniem fal
    gasnących i niegasnących oraz radiotelefonii, która przedstawiona jest
    jako dziedzina młoda, jeszcze nie stosowana szerzej).

    Próbowałem googlować zarówno po polsku jak i po angielsku - niestety nic
    nie znalazłem...

> [...]
    > plynie hen daleko. A tam ja mozna zlapac wbijajac kolejne dwa prety.
    >
    > Musialo byc kiepskie, skoro nie przetrwalo :-)

    Tylko dlaczego nigdzie nie ma o tym ani słowa? Przecież to całkiem
    ciekawe zagadnienie. Że też nie przetestowali go amatorzy? Przecież w
    czasach świetności "Młodego Technika", gdy o pozwolenie radiowe było
    trudniej niż dzisiaj, ludzie bawili się z różnymi dziwnymi "wynalazkami"
    (jak fototelefon).
    A wówczas przecież możliwości wzmacniania słabych sygnałów były dużo,
    dużo większe niż tuż po WW1. ;)

    Ciekawe czy dałoby się coś takiego zrobić dzisiaj. I czy nie zakłócałoby
    jakichś współczesnych instalacji. Albo odwrotnie - samo nie było podatne
    na zakłócenia...

    > Moze tu znajdziesz http://books.google.pl/books?id=RBC2nY1rp5MC

    Spróbuję poszukać.

  • 4. Data: 2011-03-19 16:34:03
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 19 Mar 2011 13:52:38 +0100, Atlantis <n...@n...pl> wrote:

> [...]
    >
    >Ktoś wie co to za urządzenie? Raczej nie chodzi o jakiś "wypaczony" opis
    >radiotelefonii - ten temat został poruszony osobno, w innym rozdziale.

    Telegraf ziemny, opis (bardzo lakoniczny) np. tu:
    http://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=194&t=18
    62

    ;)
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 5. Data: 2011-03-19 16:52:06
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 19 Mar 2011 17:17:22 +0100, Atlantis wrote:

> [...]
    >czasach świetności "Młodego Technika", gdy o pozwolenie radiowe było
    >trudniej niż dzisiaj, ludzie bawili się z różnymi dziwnymi "wynalazkami"

    Wladza nie byla zainteresowana niezalezna komunikacja, a fototelefon
    bylo trudno zrobic ? :-)

    >Ciekawe czy dałoby się coś takiego zrobić dzisiaj. I czy nie zakłócałoby
    >jakichś współczesnych instalacji. Albo odwrotnie - samo nie było podatne
    >na zakłócenia...

    Czas na eksperymenty :-)

    J.

  • 6. Data: 2011-03-19 16:53:29
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-03-19 17:34, Grzegorz Krukowski pisze:

    > Telegraf ziemny, opis (bardzo lakoniczny) np. tu:
    > http://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=194&t=18
    62

    Hmm... Za to tutaj (http://www.e-gory.info/index.php?kat=cz_brezinka)
    piszą nie o wysokim napięciu, ale o falach EM rozchodzących się w ziemi.
    ;) Wymieniają zasięg łączności znacznie mniejszy niż w tej polskiej
    broszurce (jakby nie patrzeć wcześniejszej o prawie 20 lat). No i nie
    wspomnę o fakcie, że tam była mowa o telefonie, a nie telegrafowaniu.

    Jeśli faktycznie stosowano tam wysokie napięcie, to jak się to ma do BHP
    takiego rozwiązania? Nie sprawiało zagrożenia dla zdrowia i życia
    wszystkich tych, którzy chodziliby dookoła?

  • 7. Data: 2011-03-19 16:58:48
    Od: Michał Smolnik <m...@f...pl>

    W dniu 19.03.2011 13:52, Atlantis pisze:

> [...]
    >
    > Ktoś wie co to za urządzenie? Raczej nie chodzi o jakiś "wypaczony" opis
    > radiotelefonii - ten temat został poruszony osobno, w innym rozdziale.

    Jest taka współczesna książka: Alain Charoy "Kompatybilność
    Elektromagnetyczna". W rozdziale mówiącym o uziemieniu funkcjonalnym
    jest opis podobnego urządzenia z francuskiego podręcznika wojskowego z
    tamtych lat.

    Niestety nie mam tej książki, ale w Polsce jest dość popularna. Czytałem
    ją 5 lat temu. Może ktoś ma i pomoże.

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 8. Data: 2011-03-19 17:04:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Czas na eksperymenty :-)

    Bardzo dobry czas, wiosna idzie. Od tych eksperymentów tłuste
    rosówy z ziemi powychodzą i będą tańczyć w rytm sygnałów morsa.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2011-03-19 17:16:16
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 19 Mar 2011 17:53:29 +0100, Atlantis <n...@n...pl> wrote:

    Ależ to o to samo chyba chodzi. Wbijasz dwie elektrody w ziemię i
    puszczasz przez nie prąd (coś jak induktor do pomiaru rezystancji
    uziomów). Większość oczywiście popłynie najkrótszą geometrycznie drogą
    między elektrodami, ale część będzie się się rozpływała w okolicy. No
    i w tej okolicy wbijasz kolejne dwie elektrody, które będą mierzyły
    spadek napięcia wytworzony przez nadajnik który można później
    wzmocnić. Przy łączności telegraficznej użyteczny zasięg będzie
    oczywiście większy.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 10. Data: 2011-03-19 17:42:14
    Od: JK <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-19 13:52, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Ktoś wie co to za urządzenie? Raczej nie chodzi o jakiś "wypaczony" opis
    > radiotelefonii - ten temat został poruszony osobno, w innym rozdziale.

    Takie urządzenie opisuje wspomniany tu
    niedawno Wojciechowski. Nowoczesne zabawki,
    1974, Str. 536 (żółte wydanie).

    JK