  • 11. Data: 2024-08-28 07:40:37
    Temat: Re: Taki uziom....
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Aug 2024 23:39:26 +0200,
    Pixel(R)??<m...@p...onet.pl> wrote:
    > Hmm, to raczej prąd "zmienny/przemienny" a ten ma się inaczej do
    > twórczej erozji przewodnika z miedzi :)

    Już o tym pisałem. Mam przewód w ziemi, w którym jest prąd przemienny
    i tam gdzie jest uszkodzona izolacja po miesiącu jest proszek zamiast
    żyły.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2024-08-28 12:31:31
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 28.08.2024 o 07:40, Marek pisze:

    > Już o tym pisałem. Mam przewód w ziemi, w którym jest prąd przemienny i
    > tam gdzie jest uszkodzona izolacja po miesiącu jest proszek zamiast żyły.

    I jak? Do niczego nie podłączony? U mnie był podłączony do jednego z
    biegunów akumulatora (-)...wiele razy zdarzyło mi się wykopać miedziany
    drucik z ziemi, gdzie leżał kilka lat i był cały ale nigdzie nie był
    podłączony.

    --
    Pixel(R)??

  • 13. Data: 2024-08-28 14:05:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Aug 2024 12:31:31 +0200,
    Pixel(R)??<m...@p...onet.pl> wrote:
    > I jak? Do niczego nie podłączony? U mnie był podłączony do jednego z

    Po co komuś do niczego nie podłączony przewód? Płynie w nim prąd
    przemienny.

    --
    Marek

  • 14. Data: 2024-08-28 14:11:50
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 28.08.2024 o 14:05, Marek pisze:

    > Po co komuś do niczego nie podłączony przewód?

    Na przykład, do piorunochronu?

    Płynie w nim prąd
    > przemienny.

    Czyli może zachodzić zjawisko elektrolizy, co prowadzi do utlenienia miedzi.

    --
    Pixel(R)??

  • 15. Data: 2024-08-28 14:45:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Aug 2024 14:11:50 +0200,
    Pixel(R)??<m...@p...onet.pl> wrote:
    > Na przykład, do piorunochronu?

    No to jest podłączony do piorunochronu.

    > Czyli może zachodzić zjawisko elektrolizy, co prowadzi do
    > utlenienia miedzi.

    A wierdzi się w literaturze fachowej, że przemienny nie powoduje
    elektrolizy..

    --
    Marek

  • 16. Data: 2024-09-01 00:20:28
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 28.08.2024 o 14:45, Marek pisze:

    > No to jest podłączony do piorunochronu.

    Czyli nie podłączony do jakiegoś źródła :)

    > A wierdzi się w literaturze fachowej, że przemienny nie powoduje
    > elektrolizy..

    To zależy. Kiedy przewód w ziemi nie jest podłączony do "niczego" w
    sensie że np. piorunochron jest tylko przedłużeniem, teoretycznie nic
    się tam nie powinno z miedzią dziać. Natomiast u mnie zaobserwowałem, że
    podłączony tylko do "masy" czyli minusa akumulatora jednak "znika".

    Jeśli u Ciebie jest podobnie, pomimo 'hasania' tam prądu
    przemiennego...ale jeden z końców masz podłączony do "masy"...to może
    być podobnie.

    Teoretycznie nie powinno mieć to miejsca (znikanie miedzi) a jednak...
    Nie zgłębiałem tematu ale może jednak się gdzieś wczytam, gdzie leży
    problem.

    --
    Pixel(R)??

  • 17. Data: 2024-09-01 09:19:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 1 Sep 2024 00:20:28 +0200, Pixel(R)??<m...@p...onet.pl>
    wrote:
    > przemiennego...ale jeden z końców masz podłączony do "masy"...to
    > może
    > być podobnie.

    Masy czego?
    To jest galwanicznie odizolowana zamknięta pętla kosiarki. Próbowałem
    szukać info (chociaż statystycznie czy inni mają takie problemy) ale
    okazuje się, że jestem chyba jedynym na świecie,.który ma taki
    problem.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2024-09-01 11:01:08
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 01.09.2024 o 09:19, Marek pisze:

> [...]
    > Próbowałem szukać info (chociaż statystycznie czy inni mają takie
    > problemy) ale okazuje się, że jestem chyba jedynym na świecie,.który ma

    Poszedłem na łatwiznę i zapytałem GPT :)
    "
    Powiedziałeś(-aś):
    dlaczego drut miedziany rozpuszcza się w ziemi?
    ChatGPT powiedział:
    ChatGPT
    Drut miedziany może rozpuszczać się w ziemi z powodu procesu korozji,
    który jest wynikiem reakcji chemicznych zachodzących między miedzią a
    składnikami gleby. Istnieje kilka kluczowych czynników, które
    przyczyniają się do tego zjawiska:

    1. Obecność wilgoci
    Gleba zazwyczaj zawiera pewną ilość wody, a wilgoć jest jednym z
    głównych czynników przyspieszających korozję. W obecności wody drut
    miedziany może utleniać się, prowadząc do powstawania tlenków miedzi na
    jego powierzchni. To utlenianie jest formą korozji, która powoduje
    stopniowe "rozpuszczanie" się miedzi w glebie.

    2. Obecność soli i kwasów w glebie
    W glebie mogą występować różne substancje chemiczne, takie jak sole (np.
    chlorki) czy kwasy organiczne, które mogą reagować z miedzią. Te związki
    chemiczne przyspieszają korozję elektrochemiczną miedzi. Sole zwiększają
    przewodnictwo elektryczne wilgoci w glebie, co sprzyja reakcjom
    elektrochemicznym i rozpuszczaniu metalu.

    3. Mikroorganizmy
    W glebie żyje wiele mikroorganizmów, które mogą wpływać na szybkość
    korozji metali. Niektóre bakterie, takie jak bakterie siarkowe, mogą
    przekształcać siarczany w siarczki, które z kolei reagują z miedzią,
    tworząc siarczek miedzi. Inne bakterie mogą produkować kwasy organiczne,
    które również mogą przyczyniać się do korozji miedzi.

    4. pH gleby
    Kwaśne warunki (niskie pH) w glebie mogą znacząco przyspieszać proces
    korozji miedzi. W kwaśnym środowisku miedź łatwiej reaguje z jonami
    wodorowymi i innymi obecnymi substancjami chemicznymi, co powoduje
    szybsze rozpuszczanie się metalu.

    5. Warunki elektrochemiczne
    Jeśli w glebie znajdują się różne rodzaje metali (na przykład fragmenty
    żelaza czy stali), może dojść do korozji galwanicznej. W takim przypadku
    miedź (która jest metalem szlachetnym) może działać jako katoda, a mniej
    szlachetny metal jako anoda, co prowadzi do przyspieszonej korozji
    anodycznego materiału.

    Podsumowanie
    Korozja drutu miedzianego w glebie jest skomplikowanym procesem, na
    który wpływają różne czynniki chemiczne, biologiczne i fizyczne. Aby
    zminimalizować korozję miedzi, stosuje się różne metody, takie jak
    izolacja kabli, powłoki ochronne czy stosowanie materiałów odpornych na
    korozję."

    No fakt, jak zastosowałem stal nierdzewną to się nie rozpuściła a ziemia
    u mnie kwaśna, jakieś 4pH :)

    --
    Pixel(R)??

  • 19. Data: 2024-09-01 13:38:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 1 Sep 2024 11:01:08 +0200, Pixel(R)??<m...@p...onet.pl>
    wrote:
    > Poszedłem na łatwiznę i zapytałem GPT :)

    Ale my o tym wiemy. Zresztą to nie jest drut miedziany tylko CCA
    czyli aluminiowy pokrywany miedzią. Aluminium chyba jeszcze bardziej
    jest wrażliwe elektrochemicznie. Jak dotąd nie znalazłem by ktoś
    sprzedawał przewód czysto miedziany jako perimeter wire czyli w
    izolacji odpornej na UV i "czynniki glebowe". Nie twierdzę, że
    takich nie ma ale większość dostępnych na rynku to CCA.
    Skoro większość ma taką instalację a nie spotkałem się z tym by ktoś
    w sieci narzekał, że raz w miesiącu w sezonie musi naprawiać
    uszkodzony przewód. W tym jest zagadka, "dlaczego ja".

    --
    Marek

  • 20. Data: 2024-09-01 15:06:08
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 01.09.2024 o 13:38, Marek pisze:
    > Jak dotąd nie znalazłem by ktoś sprzedawał
    > przewód czysto miedziany jako perimeter wire czyli w izolacji odpornej
    > na UV i "czynniki glebowe".  Nie twierdzę, że takich nie ma ale
    > większość dostępnych na rynku to CCA.

    Nie wiem ile dałeś "za metr" ale zwykły kabelek doziemny/telefoniczny
    czy skrętka "żelowana" spełnia te warunki.
    https://www.kable-sterownicze.pl/przewody-telefonicz
    ne-ziemne/394-xztkmxpw-2x2x05mm2-przewod-telefoniczn
    y-ziemny-zelowany-5902956233226.html

    Czy
    https://allegro.pl/oferta/kabel-zelowany-ziemny-domo
    fonowy-xztkmxpw-5x2x0-5-5546107590