  • 1. Data: 2013-07-09 21:22:10
    Temat: TV Philips 21PT 4416/01 - regulacja szerokości obrazu - odchylanie poziome
    Od: jędrek <w...@p...onet.pl>

    Swego czasu zadałem pytanie do elektrodowych magików.
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=123
    23088#12323088
    Na temat bańkowego
    TV Philips 21PT 4416/01

    http://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/2
    1PT4416_01-IMS-global?wid=225&hei=225&$jpglarge$

    Ponieważ nie jestem ekspertem od bloków odchylania tv więc specjalnie
    umieściłem zapytanie w dziale początkującym.
    Ale jak zwykle zasypano początkującego slangiem i jakie to wszystko
    proste...
    A wystarczyło napisać w jednej wypowiedzi gdzie konkretnie stuknąć, co
    dokładnie zmierzyć.
    Na koniec mnie jeszcze wkurzył filozof-moderator.
    Nie ma BARAN nic do powiedzenia w temacie ale wcisnął dupsko z "poradami".
    Zrobiliśmy cię moderatorem - masz szansę zaistnieć, na forum...
    Zgodnie z zaleceniem moderatora wracam na "stronę" ;) pl.misc.elektronika
    Dziecko pewnie nigdy o usenecie nie słyszało.

    Więc teraz pytam speców tv gdzie w tym philipsie mam luknąć.
    Wydedukowałem na podstawie hasła-slangu "Dla 21: masz miec +B=95V ", że za
    szerokość obrazu odpowiada główne napięcie zasilacza
    95V? Inny trop? Zwiększenie powoduje poszerzenie obrazu? Nie widzę żadnej
    podkówki w pętli sprzężenia zwrotnego przy trasoptorze. Czyli co ustalone na
    sztywno w procesie produkcji na niskotolerancyjnych elementach - bez
    możliwości korekty? Czy umknęła mi jakaś jedna z szyn idących do procesora
    gdzie wpływamy na podział któregoś dzielnika napięcia odniesienia (?)
    Jeżeli jest różne od 95V to jakie propozycje?

    Schemat do
    TV Philips 21PT 4416/01
    http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=1958
    0

    Trudno stwierdzić czy kiedyś w ogóle w poziomie szerekość była perfekcyjna,
    bo ten tv nie był u mnie od nowości.
    Generalnie nie chodzi mi o doktorat. Tylko w krótkim wojskowym przekazie:
    Blok "X" odpowiada za szerokość obrazu, za pomocą elementu "Y" możesz
    wpływać na zmianę wartości napięcia od "a" do "b" co pociąga za sobą zmianę
    amplitudy przebiegu zasilającego cewki odchylania poziomego, a co za tym
    idzie szerokości obrazu.

    Obecnie jest to kosmetyczna odchyłka nie więcej niż 4cm i czasami bardziej
    szerokie (rozłożone na całej szerokości ekranu, np paski informacyjne na tvp
    info) opisy tekstowe mają lekko uciętą pierwszą literę.

    W radzieckim elektronie z końca lat 80 (o co nowe pokolenie miało wielki
    bulwers na elektrodzie, bo przecież wszystko co ruskie to dla nich złe i
    prymitywne, a tv chodził ponad 20 bezawaryjnie i b. dobrze go wspominam)
    jakoś nie było najmniejszego problemu po rzuceniu okiem na schemat gdzie w
    bloku H i V jak byk był podpisany element regulacyjny ( na płycie w tv duża
    drutowa podkówka) "Szerokość obrazu" i "Wysokość obrazu" w odpowiednich dla
    nich płytkach. Czyli 10 minut i po sprawie.
    Idąc tropem porad z elektrody zapewne ten elektron też musiał być
    uszkodzony, bo przecież miał za szeroki obraz o kilka cm od nowości...
    Takich "uszodzonych" tv to już miałem ze 4.
    W tym 2 od nowości - czyli też pewnie zepsute były ;)

  • 2. Data: 2013-07-09 21:50:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello jędrek,

    Tuesday, July 9, 2013, 9:22:10 PM, you wrote:

    [...]

    > Więc teraz pytam speców tv gdzie w tym philipsie mam luknąć.
    > Wydedukowałem na podstawie hasła-slangu "Dla 21: masz miec +B=95V "

    Zmierzyłeś to napięcie? Czy szukasz kogoś, kto przyjdzie z miernikiem
    i zmierzy?

    [...]

    I skończ z porównaniami z ruskimi lampiakami sprzed 30 lat, bo to bez
    sensu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2013-07-10 15:47:29
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "jędrek" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    .com...
    > Jeżeli jest różne od 95V to jakie propozycje?

    Zmierzyć, czy nie przeciążony i ew. doregulować elementami w pętli
    sprzężenia. W serwisówce pewnie jest podana wartość tego napięcia i
    tolerancja oraz prądy pobierane z zasilacza.

    Ten telewizora ma tryb serwisowy? Jak ma to sprawdź czy ma możliwość
    regulacji szerokości.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 4. Data: 2013-07-12 13:00:18
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > I skończ z porównaniami z ruskimi lampiakami sprzed 30 lat, bo to bez
    > sensu.
    On raczej pisał o ELEKTRON 382D.
    Te już były dość nowoczesne i nie miały lamp (poza jedną-kineskopową)
    Faktycznie były bezawaryjne.
    Jako student kupowałem je jako nowe, ale nie działające w AGD.
    Naprawiałem je.
    Generalnie jak działały, to faktycznie dość długo.
    Wykonanie na tamte czasy: fatalne.
    Na dzisiejsze: lepsze od klasy dzisiejszej masówki.

    Jedno mnie dziwi.
    Gość chce od nas wiedzy, którą by z pewnością dostał,
    ale zaczyna od tego, że ktoś kto mu doradził w szczegółach to "baran".
    Najpierw niech przeprosi i poprosi.
    Czy do pokoju nauczycielskiego w szkole idzie się i mówi:
    Powiedzie mi prostym językiem jak zdać maturę, bo ten baran od matematyki
    gada jakimiś sloganami i nie wiem o co chodzi?

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2013-07-12 13:02:22