  • 451. Data: 2009-12-08 12:04:31
    Temat: Re: TPSA władcą internetu (blokada portu 25) - moja korekta
    Od: Andrzej Karpinski <k...@j...zechcesz.to.znajdziesz>

    Drogi Internauto,

    Protokol IP to tylko 3 warstwa OSI. O ile pamietam, Internet sklada sie ze
    wiekszej ilosci warstw i protokolow. Zerknij prosze do standardow IETF, do
    RFC, poczytaj Stevensa czy Comera. Byc moze swiat wyda Ci sie nieco
    bardziej skomplikowany, co zapewne bedzie oczywiscie nieco blizsze prawdy.

    pozdrawiam,
    k.

  • 452. Data: 2009-12-08 12:07:34
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    y>>

    > Ale Ty musisz mieć ciężki żywot. Non-stop Cię jebią na tym domniemaniu
    > niewinności. A to jacyś ochroniarze w miejscu gdzie wystarczyłoby ustanowić
    > prawo, że nie wolno wchodzić nieupoważnionym. A to jakieś alarmy mimo, że
    > kraść nie można. A to blokada portu 25 mimo, że spamu słać nie można.
    >
    > Jak Ty się czujesz będąc tak permanentnie posądzanym o łamanie prawa?

    Bardzo dobrze, bo nie przejmuje się tym zbytnio.

  • 453. Data: 2009-12-08 12:30:57
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > Ja doskonale rozumiem do czego dażysz: blokada nie jest w sumie zła, ale:

    zgadzam się. Pomysł wprowadzenia tej blokady domyślnie jest dobry, ale
    sposób jej realizacji jest po prostu chamstwem.

    > - powinna być domyślna dla bezterminowych (mogę zrezygnować) i nowych umów
    > (nie zawieram jej bo jest blokada)

    Dokładnie jak piszesz.

    > - dla terminowych powinna być domyślnie wyłączona (włączana jako domyślna
    > po wygaśnięciu, przedłużeniu itd) lub dać szansę rozwiązania umów
    > terminowych jeśli byłaby obligatoryjna (jak jest teraz).

    Również dokładnie o tym mówie.

    I cieszę się, że potrafisz jednak pominąć kwestie emocjonalne związane z
    opiniami moimi na temat tego jak powinny wyglądać serwery pocztowe które
    różnią się od Twoich itp i przeszedłeś do sedna sprawy.

    Dlatego też namawiałem osoby do wynajmowania informatyka w celu
    przestawienia im np. routera i wysyłaniu kopii faktury do TP.
    Zgodnie z prawem będą musieli to uznać.

    Nie dlatego że nie mogłem zmienić portu na serwerze albo nie umiem, bo
    port zmieniłem na szybko nim to zrobili. Tylko dlatego, że TP zmienia
    działanie umowy podczas jej trwania.

    Fakt że celowo wprowadza jeszcze ludzi w błąd na infolinii (po to nagranie)
    tym bardziej mnie do tego zmotywował.

    Natomiast pozostane z swoim podejściem i tylko portem 25. Co do praw
    wysyłania to chyba każdy kto umie ustawiać serwer pocztowy wie że to można
    ustawiać tak samo dowolnie, a jeśli moja usługa przez to będzie gorsza
    klienci pewnie przejdą do konkurencji.

    > na ww. już nie polemizuję, uzasadniam tylko celowość blokady i co dzięki niej
    > osiagnięto - pomijając formę wdrożenia.

    Ja uważam, że nie. Zmieni się głównie statystyka i TP będzie "dobra", ale
    ilość spamu ta sama. Obowiązkiem TP jest reagowanie na zgłoszeniu o spam.

    Internet od początku opierał się na swobodzie i braku nakazów, a spam to
    nie jest tego wina ale braku reakcji operatorów na zgłoszenia.

    Dodatkowo dynamiczne IP bardzo to ułatwiło.

    Co najważniejsze - będzie to niedługo obowiązkiem prawnym i TO jest
    przyczyna dlaczego TP tak zrobiła. Nie w walce ze spamem który ma i miała
    zawsze głęboko w d..ie, tylko, że będzie musiała ponieść koszty od których
    latami się wymiguje.

    Jeśli TP chciałaby naprawde walczyć ze spamem to:

    1) sama zaoferowałaby usługę poczty elektronicznej w zestawie z neostradą.
    Mówie o realnej bo to co teraz daje jest po to aby klient poszedł gdzie
    indziej. Również zapewniłaby okres przejściowy w razie rezygnacji z usługi,
    aby klient nie bał się tej poczty używać.

    Okres przejściowy = dostęp jeszcze miesiąc-dwa po rozwiązaniu umowy, potem
    z pare miesięcy forward na nowy adres.

    2) Opcjonalnie i domyślnie dla nowych klientów - blokowałaby i 25 i 587 na
    wszystko poza jej serwerami poczty, natomiast zdejmowałaby tą blokadę
    każdemu na prośbę od ręki. Takich byłoby góra 1-2%
    Na moich 300 klientów były 2 osoby, tu byłoby podobnie.

    3) Nie robiła by dynamicznych IP tylko stałe, albo też NAT+ident. To ostatnie
    byłoby dla 99% klientów korzystne. A skoro daje 2 usługi będące tym samym w
    różnej cenie (DSL i neostrada), to można być NAT dla neostrady, DSL tak jak
    jest.

    Jednak wątpie czy ktoś decyzyjny w TP byłby w stanie o tym pomyśleć. Jest w
    stanie co najwyżej małpować rozwiązania z innych dużych telekomów.

    A wszystkim którzy uważają, że wolno ludziom mówić co mają robić na każdym
    kroku i zmuszać ich "dla ich dobra" - życze aby coś podobnego spotkało,
    niekoniecznie związanego z internetem.

  • 454. Data: 2009-12-08 14:22:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > TP jest od tego żeby pozbyć się spamu wysyłanego z jej sieci. I to właśnie
    > uczyniła, w dodatku w sposób który nikomu nie zaszkodził.

    Spamerom na pewno zaszkodzil.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 455. Data: 2009-12-08 14:41:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl> writes:

    > Dlatego też namawiałem osoby do wynajmowania informatyka w celu
    > przestawienia im np. routera i wysyłaniu kopii faktury do TP.
    > Zgodnie z prawem będą musieli to uznać.

    Czy bierzesz za swoje slowa odpowiedzialnosc?

    > Okres przejściowy = dostęp jeszcze miesiąc-dwa po rozwiązaniu umowy, potem
    > z pare miesięcy forward na nowy adres.

    I to ma wystarczyc, jak rozumiem? A nie slyszales o czyms takim, ze
    ludzie przez lata utrzymuja stary adres, i jest to niezbedne w
    niektorych przypadkach?

> [...]
    > każdemu na prośbę od ręki. Takich byłoby góra 1-2%
    > Na moich 300 klientów były 2 osoby, tu byłoby podobnie.

    Tzn. zdejmowalaby jednoczesnie blokade 25 i 587?
    Czyli albo ktos nie moglby korzystac z poczty (pomijam ich wlasna), albo
    musialby byc otwarty takze dla spambotow?
    Bardzo sprytne.
    Mysle takze ze wiem co by powiedzialy rozmaite urzedy ochrony
    konkurencji itp. o takiej blokadzie "poza jej serwerami poczty".

    Nie myslales o tym, zeby po napisaniu kazdego listu, jeszcze raz go
    przeczytac i przynajmniej przez chwile zastanowic sie?

    > 3) Nie robiła by dynamicznych IP tylko stałe,

    Problem z iloscia.
    Ale IPv6 nie ma tego problemu, mam wrazenie ze ich sprzet na to pozwala,
    mogliby cos zrobic w tym kierunku.

    > albo też NAT+ident. To ostatnie
    > byłoby dla 99% klientów korzystne.

    Bardzo bardzo watpie. Jedna z wiekszych zalet neostrady jest publiczny
    IP. Wiesz co trzeba robic, gdy dwa komputery, kazdy za swoim NATem,
    potrzebuja sie ze soba polaczyc? Pomysl np. o telefonach IP,
    wideokonferencjach itp.

    > A skoro daje 2 usługi będące tym samym w
    > różnej cenie (DSL i neostrada),

    Nie widzisz zadnej zasadniczej roznicy miedzy nimi?

    > to można być NAT dla neostrady, DSL tak jak
    > jest.

    Aha. I to, jak rozumiem, w Twoim mniemaniu byloby lepsze niz blokada
    SMTP out. Bardzo smieszne.

    Ale trzeba zauwazyc ze NAT nie przeszkadza w wysylaniu spamu.

    > A wszystkim którzy uważają, że wolno ludziom mówić co mają robić na każdym
    > kroku i zmuszać ich "dla ich dobra" - życze aby coś podobnego spotkało,
    > niekoniecznie związanego z internetem.

    Co innego taki NAT, tu juz wolno ludziom mowic.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 456. Data: 2009-12-08 15:38:47
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 08.12.2009 Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> napisał/a:

    > Co innego taki NAT, tu juz wolno ludziom mowic.

    Teoretycznie jakby nagle neo wrzucić za NAT to i tak poza torentowcami to
    niewiele osób by zauważyło, bo typowo na neo obecnie to jakiś modemo-
    routero-accesspoint natujący i tak cały ruch, gdzie dmz czy forward to są
    wyjątki.
    No ja chętnie bym płacił mniej godząc się na bycie za natem, przynajmniej
    smieci z sieci było by mniej na wejściu.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 457. Data: 2009-12-08 16:10:44
    Od: Colin <m...@g...com>

    Wojciech Puchar wrote:
> [...]
    > różnej cenie (DSL i neostrada), to można być NAT dla neostrady, DSL tak jak

    Przy takiej ilości użytkowników NAT kosztuje więcej niż przydzielenie
    każdemu publicznego IP (NAT musi trzymać w pamięci informacje o
    wszystkich trwających połączeniach, żeby odpowiedzi trafiały w dobre
    miejsce).

    Poza tym zrobienie NAT-u jest znacznie większym ograniczeniem niż
    wycięcie jakiegoś jednego portu niepotrzebnego >99% użytkowników -
    użytkownicy by ciągle mieli problemy typu "nie mogę wejść na czat, bo
    przekroczony jest limit połączeń dla IP".

  • 458. Data: 2009-12-08 16:17:29
    Od: Colin <m...@g...com>

    Sergiusz Rozanski wrote:
    > bo typowo na neo obecnie to jakiś modemo- routero-accesspoint
    > natujący i tak cały ruch, gdzie dmz czy forward to są wyjątki.

    Jak się spojrzy na pliki z top 100 jakiegoś trackera BitTorrent, to
    55%-60% użytkowników Neostrady ma otwarty port.
    Duża część z nich na pewno ma te dołączane za darmo modemy USB, a nie
    routery.

  • 459. Data: 2009-12-08 16:33:00
    Od: Bartosz Feński aka fEnIo <f...@d...org>

    W artykule Colin napisał(a):

> [...]
    > użytkownicy by ciągle mieli problemy typu "nie mogę wejść na czat, bo
    > przekroczony jest limit połączeń dla IP".

    Ale pierdolisz. Przecież on ma 300 użytkowników i to działa!

    pozdr,
    fEnIo

    --
    ,''`. Bartosz Fenski | mailto:f...@d...org | pgp:0x13fefc40 | irc:fEnIo
    : :' : 32-050 Skawina - Glowackiego 3/15 - malopolskie v. - Poland

  • 460. Data: 2009-12-08 17:35:41
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > Czy bierzesz za swoje slowa odpowiedzialnosc?

    tzn.?

    > I to ma wystarczyc, jak rozumiem? A nie slyszales o czyms takim, ze
    > ludzie przez lata utrzymuja stary adres, i jest to niezbedne w
    > niektorych przypadkach?

    To wtedy niech sobie założą gdzie indziej i wykupią opcję z dostępem.

    > Tzn. zdejmowalaby jednoczesnie blokade 25 i 587?
    > Czyli albo ktos nie moglby korzystac z poczty (pomijam ich wlasna), albo
    > musialby byc otwarty takze dla spambotow?
    > Bardzo sprytne.

    Byłoby tak jak klient chce. Jeśli wysyła spam to go ścigać. jak nie - to
    jego sprawa.

    Jużto tłumaczyłem nie będe się powtarzać. Dlatego dalej też nie odpowiadam.
    Pan i tak wie "lepiej"