  • Data: 2004-02-17 21:01:31
    Temat: Re: TPNET - POL34
    Od: Paweł Małachowski <p...@t...niewazne> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 17 Feb 2004, Janusz - Vahanara wrote:

    > Tepsa - Ruch, Kolporter, sieć księgarń.
    ^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    1 : wielu

    > MANy (z treścią komercyjną) - wydawcy.
    >
    > Kto komu płaci w kiosku te 30% od gazety?
    > Komu należy się nawet 50% od sprzedanej książki?
    >
    > To kioskom i księgarniom płaci się, bo oni "mają" końcowych klientów.

    Fajnie.
    A teraz wyobraź sobie, jeden z tych kolporterów wyraźnie góruje nad
    resztą rozmiarami (co sam stwierdzasz w [1]), nazwijmy go Wielki Kiosk,
    i że zarzuca ceny 2x większe niż mają jego mało znaczący konkurenci,
    ponieważ ostatnio postawił dodatkowe n kilokiosków przyczyniając się
    do upowszechnienia dostępu do prasy w Polsce.

    I co?

    I pani Gienia z Pcimcia Mniejszego mówi reporterowi drżącym głosem:
    - Dotąd musiałam chodzić po ,,Panią Ogródka'' do kiosku w okolicznym
    Uhahowie, a to 2km stąd! Teraz ,,Pani Ogródka'' jest w zasięgu
    mojej ręki. 0_0
    Krzepki pan Zenek dodaje:
    - Chcieliśmy, by pewna Mniej Znacząca Firma postawiła to swój kiosk,
    ale powiedzieli nam, że się nie opłaca! |:-E

    W redakcji ,,Pani Ogródka'' trwa narada.
    Pan Prezes:
    - Wygląda na to, że sprzedamy więcej egzemplarzy pisma, wzrosną
    przychody. No ale niestety kolportujemy to przez Wielki Kiosk,
    który jest 2x droższa od innych, to i wzrosną wydatki.
    Uśmiechnięty Agent Wielkiego Kiosku:
    - Nikt nikogo pod pistoletem u nas nie zatrzymuje, wprost przeciwnie...

    To dla jasności:
    1. Mamy upowszechnienie? Tak. Pani Gienia jest zadowolona.
    2. Mamy zadowolonego sprzedawcę contentu? To zależy, niektórych tak,
    niektórych nie. Dla co większych szansa na in plus.
    3. Mamy potanienie na rynku _usługi_? No nie.
    Bo nie ma alternatywy. Bezalternatywność konstruktywna jak kto woli.

    Pani Gieni p.3. zbytnio nie interesuje, bo lektura ,,Pani Ogródka''
    w pełni zaspokaja jej potrzeby intelektualne.

    ALE dlaczego konkurencja nie potrafiła w ciągu paru lat rozwinąć się
    tak, by stanowić przeciwwagę dla Wielkiego Kiosku? By ,,Pani Ogródka''
    na propozycję Wielkiego (wtedy: Średniego) Kiosku 2x wyższej ceny
    zareagowała śmiechem i poszła do konkurencji?

    Prywatnie jestem *przekonany*, że gdyby druty na ostatniej mili były
    wolne, i gdyby kanalizacja teletechniczna była dostępna dla różnych
    operatorów, to ten problem by nie zaistniał. Ceny byłyby niższe,
    powszechność jeszcze większa, i nikt nie osiadałby na laurach (podpiąłem
    ten teren i śpię spokojnie [2]), bo w każdej chwili konkurent mógłby
    przekrosować część klientów do siebie, jeśli tylko oni by zechcieli.

    [2] Po dziś dzień ludzie są głupi i firmie kablującej osiedle pozwalają
    na to, by to ona była właścicielem infrastruktury, dzięki czemu jest
    ona potem nie do ruszenia, bo konkurencja nie kwapi się z wejściem,
    bo musi robić swoją infrastrukturę od nowa.
    Ludzie powinni mieć swoją infrstrukturę (np. Spółdzielnianą), a tylko
    wpuszczać dostawcę do węzła z kablami, by się tam wpiął. Jak dostawca
    daje d., to się mu mówi dziękuję, przychodzi drugi i w godzinę
    rozkłada się ze swoimi zabawkami.

    > Nie sztuka wykupić kilka "procent procesora" i kilka GB w serwerowni.
    > Treść trzeba jeszcze dostarczyć Kowalskiemu.
    > A koszt dotarcia do niego ponosi Telekomunikacja.

    Ja to bym proponował, żeby end-user w ogóle nie płacił w takim razie. ;)

    > A TP jest *jedynym ogólnopolskim i powszechnym* dostawcą internetu do
    > prywatnych mieszkań.

    --
    http://rtfm.bsdzine.org/
    http://groups.google.pl/