  • 241. Data: 2009-01-06 23:39:42
    Temat: Re: TP nie lubi GIMPa czy co?
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçënëmy.pl>

    Lukasz Trabinski nabazgrał:
    > OK, wytniesz port 25 na kompueterze usera, ale będzie on robił jeszcze
    > wiele innych mało ciekawych rzeczy, bo nadal będzie kontrolowany przez
    > kogoś z zewnątrz.

    Jejku, jakich rzeczy? Bo spamu już wysyłał nie będzie, a to właśnie spadek
    ilości spamu ponoć miał być wyznacznikiem skuteczności tej całej akcji
    blokowania.

    > OK, można wycinać dalej, kolejne porty, ale nadal ta
    > maszyna rozmawia z kontrolerem. Słabo widzę wycinanie end-userowi
    > możliwości wykonywania zapytań tcp-fin+ack na losowe porty i losowe
    > adresy w internecie. Chyba rozumiesz, że uwalenie komunikacji z
    > kontrolerem botnetu, jest wysoce lepszym pomysłem.

    Do rozsyłania spamu nie trza mieć żadnej komunikacji z żadnym kontrolerem
    żadnego botnetu. Wystarczy otworzyć nieodpowiedni program z załącznika lub
    ściągnięty pornostrony, a czasem wystarczy tylko wejść na stronę ze
    złośliwymi skryptami.
    No i nadal też wierzyć się nikomu nie chce, że wszystkim botnetami w TP
    sterują serwerey gimpa i polnetu.

  • 242. Data: 2009-01-07 00:07:58
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl>

    On 06.01.2009, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wroted:

    > Ale blackholing jakichs serwerow np. IRC niczego tu nie zmieni.
    > Rozumiesz to?

    Ja nie rozumiem. Dlaczego miałby nie zmienić, skoro te "jakieś serwery"
    to te, do których idą połączenia kontrolne botnetów? Ktoś nie wyśle spamu,
    ktoś nie podkradnie loginu mbanku, ktoś nie poszpieguje, ktoś nie zrobi
    DDoSa itp.

    [...]
    > Natomiast tu mamy do czynienia z dzialaniem _z_zalozenia_
    > a) nieskutecznym (na dluzsza mete), b) wycinajacym normalna
    > komunikacje normalnego (niezarazonego) usera z normalnymi
    > (niezarazonymi itp) serwerami.

    Z serwerami kontrolującymi botnety, jeśli pominąć zwykłe pomyłki.

    > Rozumiesz? TPSA wprowadza takie rozwiazanie _wiedzac_, ze ono nie moze
    > byc skuteczne.

    Ale jaki jest zasadniczo argument za tą nieskutecznością? Nieskuteczne,
    bo nie i koniec?

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ wp [dot] pl>
    Nocturnal Infiltration and Accurate Killing

  • 243. Data: 2009-01-07 00:10:11
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net> wrote:
    > No i tutaj się różnimy. To nie ma znacznia, czy to jest IRC serwer czy
    > inna maszyna. Jest kontrolerem botnetu, a jej administrator prawdopodobnie
    > nie panuje nad nią, czemy więc ma nie być wycięta?

    Ekhm. Co znaczy "nie panuje"? Usługa działa? Działa. Klienci korzystają?
    Korzystają. Wygląda, że jednak panuje.

    Aaa, że niby chodzi o to, że według jakichś kryteriów niektórych klientów
    nie powinniśmy obsługiwać? Nie ma sprawy, daj kryteria nadające się do
    automatycznego usuwania i jeśli są sensowne, to je wdrożę.

    To nie jest tak, że nie prowadzimy takich działań ochronnych. Prowadzimy.
    Byliśmy pionierami wręcz. Ileż to było zgłoszeń "serwer IRC mnie atakuje",
    bo skanował na okoliczność open proxy. Wszystko ewoluuje w kierunku coraz
    trudniejszego automatycznego rozpoznawania.

    Nie ma sprawy, wdrożyliśmy tego samego RBL-a, co efnet. Nic to, że oni
    wpuszczają cały świat, więc muszą być dużo bardziej restrykcyjni, a my
    tylko Polskę, więc nie musimy, a nawet nie chcemy. Nic to, że TPSA
    korzysta z zupełnie innej listy adresów IP do blokowania, która nie jest
    dostępna publicznie, więc ten RBL i tak by nam nie pomógł. Nic to, że nikt
    nie zgłosił nam kontrolerów botów do zablokowania.

    Znaczy proszę mnie źle nie zrozumieć, jestem jak najbardziej za ubijaniem
    robactwa. Ale też proszę nie rzucać sobie na wiatr, że nie panujemy nad
    usługą, bo nie usuwamy klientów, którzy spełniają nieznane name kryteria.

    I jeszcze jedno: doskonale wiem, jak działa blackhole bgp, sam korzystam.
    Ale, choć rozumiem, dlaczego tak zostało to przeprowadzone, to uważam, że
    powinno się blokować adresy zarażonych własnych klientów zamiast blokowania
    adresów publicznie znanych i dostępnych usług, zwłaszcza bez informowania
    o tym administratorów usług, którzy w większości przypadków przecież by
    chętnie powspółpracowali w usunięciu problemu po ich stronie, jeśli to
    w ogóle możliwe.

    p.

  • 244. Data: 2009-01-07 00:22:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Grzegorz Staniak <g...@w...pl> writes:

> [...]
    > ktoś nie podkradnie loginu mbanku, ktoś nie poszpieguje, ktoś nie zrobi

    W poboznych zyczeniach, moze tak. Te wlasnie "jakies serwery" moga byc
    wykorzystywane, ale w zadnym przypadku nie sa niezbedne, ani nawet
    jakos bardzo potrzebne do tego calego procederu.

    > Z serwerami kontrolującymi botnety, jeśli pominąć zwykłe pomyłki.

    Co to znaczy "kontrolujacymi botnety"? Pozwalajacymi na polaczenie sie
    w charakterze uzytkownika IRC i pozwalajacymi na wymiane komunikatow
    z innymi uzytkownikami IRC?

    Moze siec np. TPSA albo ich serwery DNS tez sa kontrolerami botnetow?
    A komunikatory i usenet? Skad wiemy czy boty nie wykorzystuja np. gg
    albo innego np. skype? Zreszta, pewnie jesli jeszcze nie wykorzystuja,
    to za chwile zaczna wykorzystywac - tyle, ze tego nie da sie tak latwo
    podsluchac i m.in., choc to slaby argument, dojsc po nitce do klebka,
    czyli do prawdziwego "kontrolera".

    > Ale jaki jest zasadniczo argument za tą nieskutecznością? Nieskuteczne,
    > bo nie i koniec?

    Czyzbym pominal jakis szczegol?
    Poza tym, zostal tu podany link do dowodu, nie jakiegos argumentu
    z ktorym mozna sie zgadzac lub nie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 245. Data: 2009-01-07 01:14:37
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl>

    On 07.01.2009, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wroted:

    > W poboznych zyczeniach, moze tak. Te wlasnie "jakies serwery" moga byc
    > wykorzystywane, ale w zadnym przypadku nie sa niezbedne, ani nawet
    > jakos bardzo potrzebne do tego calego procederu.

    Wiesz, to mi przypomina takie bardzo autorytatywne i stuprocentowo logiczne
    dowody na to, że greylisting SMTP nie ma prawa działać, bo co za problem
    zaimplemenetować obsługę 450 w maszynkach do spamu. Trudno się nie zgodzić
    z argumentami, że jest to karanie własnych userów, że nieskuteczne, że na
    krótką metę itp. Przeciwnicy mają oczywiście rację, a ja mam rząd wielkości
    mniej spamu w poczcie. Nie ma prawa działać, a jakoś działa od już chyba
    dwóch lat. To co Rafał pisał o fast-fluksie i rzekomym wymarciu kontroli
    botnetów przez IRC ładnie do tego pasuje.

    > Co to znaczy "kontrolujacymi botnety"? Pozwalajacymi na polaczenie sie
    > w charakterze uzytkownika IRC i pozwalajacymi na wymiane komunikatow
    > z innymi uzytkownikami IRC?

    Nie wiem, miałem wysłać do Karpia informację, że jestem zainteresowany
    szczegółami o których pisał, ale jestem za głupi żeby znaleźć jego adres
    email. O ile przeczytałem wszystko w wątku co jest istotne, scoring się
    zaczyna nie wtedy, kiedy pozwalasz na te połączenia, ale kiedy łączą się
    do Ciebie większe ilości zombies.

> [...]
    > to za chwile zaczna wykorzystywac - tyle, ze tego nie da sie tak latwo
    > podsluchac i m.in., choc to slaby argument, dojsc po nitce do klebka,

    Jw. Nie wiemy na razie jak dokładnie działa algorytm, ale nie uważasz,
    że - odkładając na moment na bok p2p itd. - pierwsze sito już daje
    sygnał do sprawdzenia danego IP? Jeśli nagle tysiąc hostów z różnych
    dynamicznych pul, o których wiadomo, że rozsyłają spam, zaczyna się
    łączyć skypem do jednego adresu IP, to naprawdę pomyślałbyś, że ot,
    grupka znajomych chce sobie pogadać?

    > Czyzbym pominal jakis szczegol?

    Jak dla mnie, to pominąłeś ogół. Owszem, ja się zgadzam, że filtrowanie
    portu 25 jest lepszym rozwiązaniem. Ale nie rozumiem dlaczego z tej okazji
    ucinanie kontroli botnetów miałoby być nieskuteczne - zwłaszcza, że
    ograniczenie się do portu 25 pomija wszystkie inne poza spamem nadużycia
    jakie powodują zombies. Non sequitur, po prostu.

    > Poza tym, zostal tu podany link do dowodu, nie jakiegos argumentu
    > z ktorym mozna sie zgadzac lub nie.

    Wątek ma prawie 300 listów, zlituj się i zacytuj.

    GS

  • 246. Data: 2009-01-07 01:57:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > krótką metę itp. Przeciwnicy mają oczywiście rację, a ja mam rząd wielkości

    a) greylisting wcale nikogo nie karze (jesli jest dobrze zrobiony),
    email to nie komunikator i jesli za pierwszym razem przyjdzie
    minimalnie pozniej, to nie jest to raczej problem.
    b) jesli sam greylisting zmniejsza Ci spam o rzad wielkosci, to chyba
    jestes wyjatkiem. Robiles jakies porownania moze? Wiesz, takie
    obiektywne.

    > To co Rafał pisał o fast-fluksie i rzekomym wymarciu kontroli
    > botnetów przez IRC ładnie do tego pasuje.

    Jesli pisal o wymarciu polaczen, ktore zostaly zablokowane, to nie
    watpie ze ta blokada dziala.

    > O ile przeczytałem wszystko w wątku co jest istotne, scoring się
    > zaczyna nie wtedy, kiedy pozwalasz na te połączenia, ale kiedy łączą się
    > do Ciebie większe ilości zombies.

    A co to sa wieksze ilosci? Pisano tu o max tysiacu klientow na jednym
    z serwerow, to nie sa wielkie ilosci nawet normalnych uzytkownikow.

    > Jw. Nie wiemy na razie jak dokładnie działa algorytm, ale nie uważasz,
    > że - odkładając na moment na bok p2p itd. - pierwsze sito już daje
    > sygnał do sprawdzenia danego IP?

    A jak chcesz takie IP sprawdzac, jesli to nie jest serwer IRC tylko
    maszynka, ktora szyfruje caly ruch?

    > Jeśli nagle tysiąc hostów z różnych
    > dynamicznych pul, o których wiadomo, że rozsyłają spam, zaczyna się
    > łączyć skypem do jednego adresu IP, to naprawdę pomyślałbyś, że ot,
    > grupka znajomych chce sobie pogadać?

    Nie. Pomyslalbym, ze tysiac niekoniecznie znajomych wlaczylo skype.
    Zwlaszcza jesli ten IP nalezalby do skype, tak jak blokowane IP naleza
    do serwerow IRC. Dokladnie tak samo 1000 userow moze "wlaczyc" IRC.

> [...]
    > ograniczenie się do portu 25 pomija wszystkie inne poza spamem nadużycia
    > jakie powodują zombies. Non sequitur, po prostu.

    Trzeba od czegos zaczac, blokowanie wychodzacych SMTP blokuje
    przynajmniej jedna rzecz - spam, ale za to skutecznie i bez efektow
    ubocznych (a takze kazdy moze sobie latwo skonfigurowac filtrowanie,
    bez potrzeby inwestowania przez TPSA w cokolwiek itd).

    > Wątek ma prawie 300 listów, zlituj się i zacytuj.

    U mnie tez ma 300 listow, mam na mysli wykres (chyba) od Michala,
    ktory pokazuje, ze po wlaczeniu filtrow spam z neostrad wciaz jest
    wysylany (choc byc moze jest go chwilowo troche mniej - jesli dobrze
    interpretuje to, co bylo logowane).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 247. Data: 2009-01-07 02:24:09
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçënëmy.pl>

    Grzegorz Staniak nabazgrał:
    > O ile przeczytałem wszystko w wątku co jest istotne, scoring się
    > zaczyna nie wtedy, kiedy pozwalasz na te połączenia, ale kiedy łączą się
    > do Ciebie większe ilości zombies.

    A bo to akurat od niego zależy kto i kiedy się z nim łączy?

    > Jeśli nagle tysiąc hostów z różnych
    > dynamicznych pul, o których wiadomo, że rozsyłają spam, zaczyna się
    > łączyć skypem do jednego adresu IP, to naprawdę pomyślałbyś, że ot,
    > grupka znajomych chce sobie pogadać?

    A gdyby się nagle wszyscy zaczęli łączyć z windowsupdate.com, to znaczy że
    tam jest "kontroler botnetu"?

  • 248. Data: 2009-01-07 02:51:24
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl>

> [...]

    > email to nie komunikator i jesli za pierwszym razem przyjdzie
    > minimalnie pozniej, to nie jest to raczej problem.

    Cieszę się że to mówisz, ale argumenty o szykanowaniu własnych userów
    również padają.

    > b) jesli sam greylisting zmniejsza Ci spam o rzad wielkosci, to chyba
    > jestes wyjatkiem. Robiles jakies porownania moze? Wiesz, takie
    > obiektywne.

    Porównania z czym? Mam jeszcze na dysku wykresy ruchu pocztowego z okresu
    włączenia greylistngu - to _był_ rząd wielkości. Nawet jeśli w ciągu tych
    dwóch lat skuteczność spadła, ta logicznie udowadniana nieskuteczność
    greylistingu nie ma związku z rzeczywistością.

    [...]
    > A co to sa wieksze ilosci? Pisano tu o max tysiacu klientow na jednym
    > z serwerow, to nie sa wielkie ilosci nawet normalnych uzytkownikow.

    Wszystkie skorelowane z wysyłaniem spamu z danych adresów IP?

    > A jak chcesz takie IP sprawdzac, jesli to nie jest serwer IRC tylko
    > maszynka, ktora szyfruje caly ruch?

    Nie mam pojęcia. Dopóki nie poznamy szczegółów działania systemu
    używanego przez TP trudno w ogóle cokolwiek powiedzieć.

    > Nie. Pomyslalbym, ze tysiac niekoniecznie znajomych wlaczylo skype.
    > Zwlaszcza jesli ten IP nalezalby do skype, tak jak blokowane IP naleza
    > do serwerow IRC. Dokladnie tak samo 1000 userow moze "wlaczyc" IRC.

    Tysiąc potwierdzonych źródeł spamu, nie po prostu użytkowników.

> [...]
    > ubocznych (a takze kazdy moze sobie latwo skonfigurowac filtrowanie,
    > bez potrzeby inwestowania przez TPSA w cokolwiek itd).

    No i dostaliśmy informację, że pracują nad tym. Ponownie: zgadzam się,
    że to jest rozwiązanie problemu spamu z dynamicznych adresów. Nie zgadzam
    się natomiast z wnioskowaniem typu "ponieważ problem spamu najlepiej jest
    rozwiązać filtrowaniem portu 25, to blokowanie kontrolnego ruchu botnetów
    jest niepotrzebne i nieskuteczne". Logika mi na to nie pozwala.

> [...]
    > ktory pokazuje, ze po wlaczeniu filtrow spam z neostrad wciaz jest
    > wysylany (choc byc moze jest go chwilowo troche mniej - jesli dobrze

    OK, dlaczego wykres Michała jest dowodem nieksuteczności, a spadek TP
    w rankingu senderbase nie jest dowodem skuteczności?

    GS

  • 249. Data: 2009-01-07 05:38:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Krzysztof,

    [...]

    > Jak to "adhoc"? Przeciez to nie jest awaria, ktora trzeba zalatwic
    > w ciagu godziny. Dlaczego zamiast spedzac czas na planowaniu
    > nieskutecznych z zalozenia "rozwiazan" nie poswieca go troche by
    > zaplanowac jakies rozwiazanie sensowne?

    Ale to se ne da, Krzysiu. Jako żywo przypomina to aferę z www.1rtv.pl
    - też się "nie da nic zrobić" pomimo wszelkich objawów przekrętu na
    wielką skalę.

    Ale kończę już ten off-top, bo znowu mnie będą suchymi krakersami
    częstować.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 250. Data: 2009-01-07 09:00:56
    Od: Andrzej Karpinski <k...@j...zechcesz.to.znajdziesz>

    > A co to znaczy "panowac nad maszyna"? Pamietasz jeszcze jak dziala
    > IRC? To tak jak z DNSem. Botnet uzywa takze zapewne DNSu (chociaz nie
    > musi, podobnie jak tym bardziej nie musi uzywac IRC), czy
    > administrator dns*.tpnet.pl panuje nad swymi maszynami?

    Analogicznie moglbym powiedziec, ze normalnie dzialajacy serwer pocztowy
    to open relay, normalnie dzialajacy komputer ma wystawione wszystkie
    uslugi (w tym echo itd), normalnie dzialajaca siec nie ma firewalla,
    normalnie dzialajaca stacja robocza pod windows nie ma antywirusa.
    Przeciez to wszystko ogranicza pelna funkcjonalnosc!

    > Widziales kiedys takiego bota (prawdziwego)? On korzysta z normalnego
    > serwera (serwerow) IRC, nie uzywa niczego "podstawionego" ani
    > zarazonego. Rownie dobrze moglby uzywac np. NNTP.

    Moglyby i pewnie zaczna kiedys. Dlatego bedzie trzeba wprowadzic jakies
    mechanizmy wczesniej czy pozniej pewnie i na newsach ;)

    > Mam wrazenie ze MichalJ pokazal tu jakis wykres niedawno? To dowod, ze
    > "rozwiazanie" nie bylo skuteczne juz nawet w chwili jego wprowadzenia.

    Mi z wykresu wynika, ze peeki spadly o rzad wielkosci. Ale oczywiscie to
    kwestia tego jak sobie chcemy zinterpretowac dane ktore mamy ;)

    k.